Dodatkowy problem dla Williamsa? FIA zrezygnowała ze zmiany przepisów

FIA zrezygnowała z ustandaryzowania skrzyń biegów w F1 od sezonu 2021. Federacja zapowiedziała, że oszczędności finansowe zostaną zapewnione w inny sposób. To może oznaczać dodatkowy problem dla Williamsa, który zastanawiał się nad zakupem części od innych zespołów.

W lutym organ zarządzający ogłosił przetarg, który miał wyłonić jednego dostawcę przekładni. Umowa z nim miała obejmować cztery lata. Departament techniczny FIA wydał jednak rekomendację, aby zrezygnować z tych planów. Formalnie potwierdziła to w głosowaniu Światowa Rada Sportów Motorowych.

Zobacz wideo

- Decyzja Rady opiera się na technicznych i finansowych informacjach, uzyskanych ze strony zespołów i dostawców. Pozyskane dane techniczne wyraźnie pokazują, że technologia skrzyń biegów jest w dużej mierze porównywalna i obecnie nie można mówić w jej przypadku o zbyt wielkich różnicach. Uznano również, że ze względu na złożoność komponentów, skrzynie biegów pozostają wrażliwym obszarem pod względem niezawodności - stwierdziła FIA.

- Pod względem finansowym, szczegółowe dane pozyskane ze strony uczestników mistrzostw świata operujących w oparciu o różne modele biznesowe, wykazały, że podobne oszczędności finansowe mogą zostać zapewnione w inny sposób, jak wyłanianie jednego dostawcy skrzyń biegów. Odpowiednie działania są omawiane z zespołami Formuły 1 i znajdą się w pakiecie regulacji, który zostanie zaprezentowany pod koniec czerwca - dodano w komunikacie Międzynarodowej Federacji Samochodowej.

Rezygnacja ze standaryzacji części może oznaczać problem dla Williamsa. Claire Williams, wiceszefowa zespołu, stwierdziła, że ekipa Roberta Kubicy rozważa porzucenie produkcji własnych skrzyń biegów. Jak stwierdziła, jej team może na tym zaoszczędzić czas oraz pieniądze. Po zmianie decyzji FIA, może okazać się, że zakup części będzie kosztował znacznie więcej, niż w przypadku standardowych elementów.

FIA analizuje także, czy od sezonu 2021 mają zostać wprowadzone standardowe obręcze kół oraz systemy hamulcowe. Więcej o F1 przeczytasz na f1wm.pl

  • F1. Klasyfikacja MŚ kierowców

    lp. zawodnik punkty
    1 Lewis Hamilton 413
    2 Valtteri Bottas 326
    3 Max Verstappen 278
    4 Charles Leclerc 264
    5 Sebastian Vettel 240
    6 Carlos Sainz 96
    7 Pierre Gasly 95
    8 Alexander Albon 92
    9 Daniel Ricciardo 54
    10 Sergio Perez 52
    11 Lando Norris 49
    12 Kimi Raikkonen 43
    13 Daniił Kwiat 37
    14 Nico Hulkenberg 37
    15 Lance Stroll 21
    16 Kevin Magnussen 20
    17 Antonio Giovinazzi 14
    18 Romain Grosjean 8
    19 Robert Kubica 1
    20 George Russell 0

  • F1. Klasyfikacja MŚ teamów

    lp. team punkty
    1 Mercedes 739
    2 Ferrari 504
    3 Red Bull Racing Honda 417
    4 McLaren Renault 145
    5 Renault 91
    6 Scuderia Toro Rosso Honda 85
    7 Racing Point BWT Mercedes 73
    8 Alfa Romeo Racing Ferrari 57
    9 Haas Ferrari 28
    10 Williams Mercedes 1