F1. GP Monaco jest wyjątkowe pod wieloma względami. To dlatego treningi są już w czwartek

Weekend w Monako jest wyjątkowy pod wieloma względami. Ze względu na zbyt długi czas trwania wyścigu, skróconego jego dystans, a kierowcy rywalizację rozpoczynają już w czwartek, dzień wcześniej w porównaniu do pozostałych torów.

Weekend w Monako jest najbardziej unikalnym ze wszystkich znajdujących się w kalendarzu Formuły 1. Tylko na ulicach Monte Carlo rywalizacja rozpoczyna się w czwartek, czyli dzień wcześniej niż na pozostałych obiektach. Nie jest to jednak jedyna znacząca różnica w rozgrywaniu Grand Prix Monako w porównaniu do innych wyścigów.

Zobacz wideo

Dlaczego treningi rozpoczynają już się w czwartek?

Tor biegnie ulicami Monte Carlo, co oznacza, że są one blokowane dla ruchu ulicznego. Organizatorzy wyścigu przed laty podjęli decyzję, aby treningi odbywały się w czwartki, by umożliwić mieszkańcom ewentualne wyjazdy z miasta w piątek. Od tamtej pory zmienił się jednak układ weekendu wyścigowego. Ze względu na tradycję, Formuła 1 nadal rozpoczyna rywalizację w czwartek, ale w piątek tor jest wykorzystywany przez serię towarzyszące królowej sportów motorowych, czyli Formułę 2 oraz Porsche Supercup.

Ulice miasta są blokowane dla mieszkańców już o godz. 7:00 w czwartek i przez 11 godzin odbywają się zmagania samochodów wyścigowych. Potem przywrócony zostaje ruch uliczny. Podobnie wygląda to w piątek, jednak zajęcia na torze kończą się znacznie wcześniej - około godz. 13:30, a kolejna blokada miasta rozpoczyna się w sobotę o godz. 6:00. Do tego czasu mieszkańcy mogą swobodnie opuścić miasto, co wcale nie jest łatwe ze względu na ukształtowanie terenu - Monte Carlo znajduje się pomiędzy górami a morzem.

Wyścig krótszy niż wszystkie

Jest jeszcze jedna istotna różnica dotycząca wyścigu w księstwie Monako. Ze względu na zbyt długi czas trwania rywalizacji, od 1968 skrócono jej dystans. W zależności od długości toru, która wielokrotnie, choć nieznacznie, zmieniała się w historii Grand Prix Monako, kierowcy przekraczają linię mety po przejechanie 250-260 kilometrów. Oczywiście, zdarzały się wyścigi krótsze, jak choćby w 1984 roku, gdy z powodu deszczu zmagania przerwano po 31 okrążeniach, czyli po 102 kilometrach. Obecnie wszystkie wyścigi mają określony dystans, maksymalnie zbliżony do 305 kilometrów.

Bogaci, a nie płacą

Organizatorzy Grand Prix Monako ze względu na historię tego wyścigu otrzymali przywilej braku opłaty licencyjnej. Chcąc gościć wyścig Formuły 1, należy zapłacić za samo prawo do organizacji co najmniej kilkanaście milionów dolarów, a w przypadku rund azjatyckich ta kwota rośnie do kilkudziesięciu milionów. W ostatnich latach tendencja w przypadku torów europejskich się odwraca - brytyjskie Silverstone zaprotestowało wycofaniem się z F1, jednak Liberty Media (obecny właściciel serii) znacząco obniżyło opłatę, aby utrzymać legendarny obiekt w kalendarzu. W czasach panowania Berniego Ecclestone'a byłoby to nie do pomyślenia.

Więcej o:
  • F1. Klasyfikacja MŚ kierowców

    lp. zawodnik punkty
    1 Lewis Hamilton 413
    2 Valtteri Bottas 326
    3 Max Verstappen 278
    4 Charles Leclerc 264
    5 Sebastian Vettel 240
    6 Carlos Sainz 96
    7 Pierre Gasly 95
    8 Alexander Albon 92
    9 Daniel Ricciardo 54
    10 Sergio Perez 52
    11 Lando Norris 49
    12 Kimi Raikkonen 43
    13 Daniił Kwiat 37
    14 Nico Hulkenberg 37
    15 Lance Stroll 21
    16 Kevin Magnussen 20
    17 Antonio Giovinazzi 14
    18 Romain Grosjean 8
    19 Robert Kubica 1
    20 George Russell 0

  • F1. Klasyfikacja MŚ teamów

    lp. team punkty
    1 Mercedes 739
    2 Ferrari 504
    3 Red Bull Racing Honda 417
    4 McLaren Renault 145
    5 Renault 91
    6 Scuderia Toro Rosso Honda 85
    7 Racing Point BWT Mercedes 73
    8 Alfa Romeo Racing Ferrari 57
    9 Haas Ferrari 28
    10 Williams Mercedes 1