Anthony Rowlinson: Polska firma paliwowa ma zapłacić za testy Kubicy w Williamsie

Jeśli znajdzie się budżet, to Williams jest gotów przeprowadzić testy bardzo szybko - mówił Anthony Rowlinson w podcaście magazynu "Autosport".

Rowlinson to jeden z najbardziej uznanych dziennikarzy F1, a do tego dobrze zorientowanych w sytuacji Kubicy. Jako jedyny był zaproszony na pierwsze testy Polaka z zespołem Renault w czerwcu w Walencji. W najnowszym podcaście zdradził, że testy z Williamsem miałaby sfinansować polska firma paliwowa.

- Wszystko wskazuje na to, że Williams jest gotów dać Kubicy auto z 2014 roku, które jest wykorzystywane przez Lance Strolla do zdobywania doświadczenia w F1. Środki finansowe na pokryci kosztów testów mają pochodzić, jak sądzę, z polskiej firmy paliwowej, która bardzo chce pomóc Polakowi w powrocie do F1 - zdradził Rowlinson.

O jaką firmę chodzi, nie powiedział. Szacuje się, że koszt przeprowadzenia testów może wynieść nawet kilkaset tysięcy dolarów. Tylko wielką firmę stać na wyłożenie takich pieniędzy. Jeśli chodzi o duże firmy paliwowe z polski to są dwa prawdopodobne scenariusze. Polak przez trzy lata startów w rajdach był wspierany przez koncern Lotos. Z kolei Orlen w 2006 roku był jednym ze sponsorów transmisji F1 w otwartej telewizji, a w zeszłym roku koncern interesował się możliwością wsparcia Polaka.

- Wszystkie pieniądze w polskim motorsporcie idą w kierunku Roberta, bo w Polsce wciąż jest wielką gwiazdą. Ma wielkie wsparcie, bo chcą, by coś się wydarzyło. Jeśli znajdzie się budżet, to Williams jest gotów przeprowadzić testy bardzo szybko - dodaje Rowlinson.

Dla Williamsa nie byłoby problemem to, że Kubicę wspiera polska firma paliwowa, bo zespół nie ma żadnej globalnej umowy sponsoringowej z konkurencyjną firmą z tej branży.

Trzeba rozwiać wątpliwości

Możliwość testów z Williamsem nie znaczy, że Kubica pojedzie w wyścigu. Chodzi o to, by najeździł się w testach, by dowiedział się, czy jest w stanie jeździć tempem wyścigowym i na dystansie wyścigu. Tego nie udało mu się dowiedzieć podczas programu z Renault - stwierdził Rowlinson.

- Z Renault jeździł autem z 2012 roku podczas prywatnych jazd bez nikogo innego na trasie, potem był testy na Hungaroringu, gdzie pojedyncze okrążenia wypadły dobrze, ale długie przejazdy wyścigowe już nie były tak rewelacyjne - nie wiadomo, czy chodziło o to, że on nie był jeszcze przystosowany do opon Pirelli czy jego forma fizyczna nie był na odpowiednim poziomie. Williams chce właśnie odpowiedzieć na to pytanie w najbardziej racjonalny sposób, dając mu program testowy. Jeśli masz jakieś wątpliwości, to powinieneś je rozwiać. A jak możesz ściągnąć Kubicę de facto za darmo, to warto z tego skorzystać - dodał.

Po rezygnacji Renault z Kubicy na rzecz Carlosa Sainza Williams jest prawdopodobnie jedyną opcją dla Polaka na starty w Formule 1. Dołączenie do sztabu menedżerskiego Nico Rosberga, który w Williamsie się ścigał i wciąż ma tam duże wpływy, może być jego atutem. Wiele będzie zależało jednak od tego, czego zespół dowie się po ewentualnych testach autem z 2014 roku.

- Dla Williamsa to byłaby świetna sytuacja. Jeśli program, który oni zamierzają przeprowadzić, udowodni, że Polak jest w stanie się ścigać w przyszłym roku, mieliby świetną historię z punktu widzenia PR, bo to wielki powrót do F1. Kubica był jeden z najszybszych kierowców w swoich czasach, więc dlaczego nie miałbyś zobaczyć, jak szybki jest teraz? - pyta Lawrence Barretto w podcaście, też dziennikarz Autosportu.

Zobacz wideo
  • F1. Klasyfikacja MŚ kierowców

    lp. zawodnik punkty
    1 Lewis Hamilton 413
    2 Valtteri Bottas 326
    3 Max Verstappen 278
    4 Charles Leclerc 264
    5 Sebastian Vettel 240
    6 Carlos Sainz 96
    7 Pierre Gasly 95
    8 Alexander Albon 92
    9 Daniel Ricciardo 54
    10 Sergio Perez 52
    11 Lando Norris 49
    12 Kimi Raikkonen 43
    13 Daniił Kwiat 37
    14 Nico Hulkenberg 37
    15 Lance Stroll 21
    16 Kevin Magnussen 20
    17 Antonio Giovinazzi 14
    18 Romain Grosjean 8
    19 Robert Kubica 1
    20 George Russell 0

  • F1. Klasyfikacja MŚ teamów

    lp. team punkty
    1 Mercedes 739
    2 Ferrari 504
    3 Red Bull Racing Honda 417
    4 McLaren Renault 145
    5 Renault 91
    6 Scuderia Toro Rosso Honda 85
    7 Racing Point BWT Mercedes 73
    8 Alfa Romeo Racing Ferrari 57
    9 Haas Ferrari 28
    10 Williams Mercedes 1