F1. Bolid Lotus Renault szybszy przez nową kolorystykę?

Odpowiedzialny za przygotowanie projektu graficznego bolidu Lotus Renault Jon Woods zdradza w rozmowie z Jamesem Allenem sekrety kolorystyki nowego samochodu. Złoto-czarne barwy nie tylko pięknie wyglądają. Malowanie i przygotowanie poszycia R31 ma wpływać także na szybkość bolidu.
Brytyjski dziennikarz zainteresował się kolorystyką bolidów jakie zobaczymy w stawce F1 w 2011 roku. Na pewno największą zmianą może pochwalić się team Lotus Renault, który zdecydował się na powrót do klasycznych barw dawnych samochodów Lotusa. Allen rozmawia o wyglądzie nowych pojazdów Roberta Kubciy i Witalija Pietrowa z Jonem Woodsem, grafikiem brytyjskiego zespołu.

- Poszycie samochodu jest świadectwem zamierzeń i tego kim jesteś. W poprzednim sezonie w pełni reprezentowaliśmy Renault, przez co dominowały kolory żółte i czarne. Wcześniej sponsorem tytularnym było ING, więc poszycie odzwierciedlało barwy firmy. Teraz powierzchnia poszycia nie jest z nikim dzielona, mamy komfort jeszcze większej czystości. Po raz pierwszy w karierze mam ten luksus, że mogę wykorzystać kolorystykę legendarnej barwy wyścigowej - opowiada Woods.

Grafik przyznał, że nowe poszycie nie jest dokładnie takie same jak na klasycznym JPS Lotus.

- Użyliśmy prawdziwego złota. Nie uwierzylibyście jak wiele jest tam złota i czerni. Czerń nie jest prawdziwą czernią, ma w sobie domieszkę złotego. W słońcu bolid będzie przez to dobrze widoczny. Mam nadzieję, że w kamerach telewizyjnych będzie to dobrze wyglądało - dodał.

Nie tylko wygląd

Wygląd złoto-czarnych bolidów podoba się kibicom i dziennikarzom, lecz nie jest to jedyna zaleta nowej kolorystyki. Pojazdy Roberta Kubicy i Witalija Pietrowa mają być przez to jeszcze szybsze. Nieprzypadkowo skorzystano z czerni. Jasne (białe) malowanie wymaga położenia trzech lub czterech warstw farby, co łącznie może ważyć nawet 4 kilogramy. W przypadku czarnych bolidów jest to jedna warstwa główna oraz dodatkowo wierzchnia w przedniej części auta. Woods wykazuje w rozmowie, że może przełożyć się to na przewagę nawet 4 sekund w całym wyścigu (np. na torze w Barcelonie).

Najwięcej kontrowersji budziły do tej pory czerwone wstawki Total, które burzą złoto-czarną harmonię. Woods tłumaczy, że partner zespołu z Enstone naciskał na obecność tego koloru, choć starano się by była ona tylko "akcentowa". Grafik bagatelizuje także kanadyjskie ostrzeżenia o podobieństwie bolidów do paczki papierosów, sprzeczne z tamtejszą ustawą antynikotynową.

- Gdy projektowałem bolid nie miałem przy sobie papierosów, nawet nie przeszło mi to przez głowę. Nie przejmujemy się tym - zakończył Woods.

Do granic odważna konstrukcja nowego R31  ?


  • F1. Klasyfikacja MŚ kierowców

    lp. zawodnik punkty
    1 Lewis Hamilton 413
    2 Valtteri Bottas 326
    3 Max Verstappen 278
    4 Charles Leclerc 264
    5 Sebastian Vettel 240
    6 Carlos Sainz 96
    7 Pierre Gasly 95
    8 Alexander Albon 92
    9 Daniel Ricciardo 54
    10 Sergio Perez 52
    11 Lando Norris 49
    12 Kimi Raikkonen 43
    13 Daniił Kwiat 37
    14 Nico Hulkenberg 37
    15 Lance Stroll 21
    16 Kevin Magnussen 20
    17 Antonio Giovinazzi 14
    18 Romain Grosjean 8
    19 Robert Kubica 1
    20 George Russell 0

  • F1. Klasyfikacja MŚ teamów

    lp. team punkty
    1 Mercedes 739
    2 Ferrari 504
    3 Red Bull Racing Honda 417
    4 McLaren Renault 145
    5 Renault 91
    6 Scuderia Toro Rosso Honda 85
    7 Racing Point BWT Mercedes 73
    8 Alfa Romeo Racing Ferrari 57
    9 Haas Ferrari 28
    10 Williams Mercedes 1