F1 stawia na ekologię, zmienia silniki na bardziej przyjazne środowisku

Formuła 1 stawia na ekologiczne rozwiązania i zatwierdza zmiany w regulaminie, oznaczające bardziej przyjazne środowisku silniki. Wprowadza także możliwość używania ruchomych tylnych skrzydeł, przywraca KERS oraz zabrania F-ductów i podwójnych dyfuzorów.
Po długotrwałych dyskusjach producentów silników na temat stworzenia zupełnie nowej linii jednostek napędowych, które zastąpiłyby obecne 2,4-litrowe V8 od 2013 r., Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA) dała w piątek zielone światło formalnym planom wykorzystania bardziej wydajnych w kwestii zużycia paliwa silników.

Nowe, 1,6-litrowe silniki z turbodoładowaniem wyposażone będą w rozległe systemy odzyskiwania energii. Celem jest osiągnięcie drastycznej redukcji zużycia paliwa, przy braku spadku mocy względem dotychczasowych jednostek.

Każdy kierowca będzie dysponował pięcioma silnikami w 2013 r., ale rok później liczba ta zostanie zmniejszona o jeden. W 2010 r. - przy 19 wyścigach - dopuszczało się użycie ośmiu jednostek napędowych, a za każdą dodatkową na kierowcę nakładana była kara przesunięcia o 10 miejsc do tyłu na starcie wyścigu.

W ostatnich tygodniach wznowiono dyskusje na temat utrzymania obecnych silników V8 przez kilka kolejnych lat. Producenci silników nie mieli nic przeciwko, ale prezydent FIA Jean Todt postawił sprawę jasno - opóźnień względem 2013 r. być nie może.

Wtedy sprawy nabrały tempa, a nieodwołalne postanowienia zapadły w piątek. Lobbował za tym głównie Todt, który od początku kadencji jasno zaznaczył, że jednym z jego głównych zadań będzie uczynienie Formuły 1 przyjaźniejszej środowisku.

Specjaliści od pozyskiwania sponsorów wierzą też, że w dzisiejszych czasach, gdy ekologia jest modna, pójście w tym kierunku może przynieść zespołom większe korzyści.

Rada FIA zatwierdziła także ostatecznie kalendarz wyścigów na przyszły sezon oraz wprowadziła możliwość używania ruchomych tylnych skrzydeł, przywróciła KERS oraz zabroniła F-ductów i podwójnych dyfuzorów.



  • F1. Klasyfikacja MŚ kierowców

    lp. zawodnik punkty
    1 Lewis Hamilton 413
    2 Valtteri Bottas 326
    3 Max Verstappen 278
    4 Charles Leclerc 264
    5 Sebastian Vettel 240
    6 Carlos Sainz 96
    7 Pierre Gasly 95
    8 Alexander Albon 92
    9 Daniel Ricciardo 54
    10 Sergio Perez 52
    11 Lando Norris 49
    12 Kimi Raikkonen 43
    13 Daniił Kwiat 37
    14 Nico Hulkenberg 37
    15 Lance Stroll 21
    16 Kevin Magnussen 20
    17 Antonio Giovinazzi 14
    18 Romain Grosjean 8
    19 Robert Kubica 1
    20 George Russell 0

  • F1. Klasyfikacja MŚ teamów

    lp. team punkty
    1 Mercedes 739
    2 Ferrari 504
    3 Red Bull Racing Honda 417
    4 McLaren Renault 145
    5 Renault 91
    6 Scuderia Toro Rosso Honda 85
    7 Racing Point BWT Mercedes 73
    8 Alfa Romeo Racing Ferrari 57
    9 Haas Ferrari 28
    10 Williams Mercedes 1