Szef Red Bulla wyśmiewa oczekiwania konkurentów: - "Dmuchany wydech" tak nie działa!

Szef zespołu Red Bull Christian Horner w rozmowie z Auto Motor und Sport: - Konkurenci przeceniają korzyści płynące z używania "dmuchanego" dyfuzora. Sam sobie zaprzecza? Bo też według niego zastosowanie nowinki znanej z bolidów Sebastiana Vettela i Marka Webbera to zysk rzędu 0,2-0,3 sekundy na okrążeniu.
Tuż przed wyścigiem o Grand Prix Wielkiej Brytanii konkurenci do tytułu mistrzowskiego założą w bolidach gadżety, dzięki którym - jak się powszechnie sądzi - rywale zyskiwali przewagę. I tak Red Bull będzie miał wreszcie sprawnie działający F-duct, który "wygasza" działanie tylnego skrzydła auta powodując, że może jechać ono szybciej kosztem przyczepności. Dzięki temu wynalazkowi McLaren zyskiwał na prostych częściach toru absurdalne prędkości i wtedy to Lewis Hamilton i Jenson Button najczęściej wyprzedzali rywali.

Z kolei McLaren (i Williams) ma mieć to, co jeszcze w poprzednim wyścigu pokazały stajnie m.in. Red Bulla, Ferrari, Mercedesa i Renault Roberta Kubicy - "dmuchany" dyfuzor, zwany też "niskim wydechem".

Szef "Czerwonych Byków" poczuł chyba, że traci wyłączność na element, dzięki któremu jego kierowcy Vettel i Webber zdominowali pierwszą część sezonu (wygrali m.in. osiem z dziewięciu sesji kwalifikacyjnych). W Walencji kwalifikacje wygrał już Hamilton. Horner studził zapał konkurentów na łamach Auto Motor und Sport: - Ekipy liczą na zyski rzędu 0,5 sekundy na okrążeniu, a to nierealne - powiedział szef Red Bulla. - Przeceniają możliwości "dmuchanego" dyfuzora. Rozwiązanie to daje jakieś dwie-trzy dziesiąte sekundy na okrążeniu... - cytuje Hornera m.in. portal f1.pl.

Zaprzecza sam sobie? Niekoniecznie. Horner twierdzi, że nowinka w związku z wydechem daje korzyści tylko jako część szerszego pakietu, w skład którego wchodzi m.in. tylne zawieszenie. - Nie można tego skopiować w trakcie sezonu - twierdzą jednym głosem Horner i Vettel, ostatni zwycięzca GP F1 w Walencji.

"Niski wydech" pozwala wzmocnić działanie dyfuzora, czyli uogólniając - zwiększyć docisk samochodu.

Webberowi zamontują podwozie Vettela ?


  • F1. Klasyfikacja MŚ kierowców

    lp. zawodnik punkty
    1 Lewis Hamilton 413
    2 Valtteri Bottas 326
    3 Max Verstappen 278
    4 Charles Leclerc 264
    5 Sebastian Vettel 240
    6 Carlos Sainz 96
    7 Pierre Gasly 95
    8 Alexander Albon 92
    9 Daniel Ricciardo 54
    10 Sergio Perez 52
    11 Lando Norris 49
    12 Kimi Raikkonen 43
    13 Daniił Kwiat 37
    14 Nico Hulkenberg 37
    15 Lance Stroll 21
    16 Kevin Magnussen 20
    17 Antonio Giovinazzi 14
    18 Romain Grosjean 8
    19 Robert Kubica 1
    20 George Russell 0

  • F1. Klasyfikacja MŚ teamów

    lp. team punkty
    1 Mercedes 739
    2 Ferrari 504
    3 Red Bull Racing Honda 417
    4 McLaren Renault 145
    5 Renault 91
    6 Scuderia Toro Rosso Honda 85
    7 Racing Point BWT Mercedes 73
    8 Alfa Romeo Racing Ferrari 57
    9 Haas Ferrari 28
    10 Williams Mercedes 1