F1. Powszechna krytyka nowych przepisów

W przyszłym sezonie formuły 1 podczas próby wyprzedzania atakujący kierowca będzie mógł zmieniać pochylenie tylnego skrzydła, co ułatwi manewr. Nowe przepisy spotkały się z falą krytyki tak wśród kierowców, jak i ekspertów. - To dobre na PlayStation, a nie w czasie wyścigu - powiedział Mark Webber.
Nowe rozwiązanie ma zastąpić kanał F i podnieść liczbę manewrów wyprzedzania. Warunkiem użycia technicznej nowinki jest strata maksymalnie sekundy do zawodnika wyprzedzanego. - Myślę, że to dobre rozwiązanie, które może być całkiem ekscytujące - mówi szef FOTA (Stowarzyszenie Zespołów F1) Martin Whitmarsh.

Nie do końca jego zdanie podzielają sami kierowcy oraz eksperci. Pierwszym, który skrytykował nowe przepisy, był Robert Kubica z Renault.

- Dlaczego dopiero teraz ludzie zauważyli, że w formule 1 wyprzedzanie jest trudne? - pytał ironicznie Polak. - Swój pierwszy wyścig F1 oglądałem w roku 1997 i nie było w nim zbyt wielu manewrów wyprzedzania - dodał Kubica.

Mark Webber z Red Bulla jest w swoich sądach jeszcze ostrzejszy.

- To rozwiązanie dobre na PlayStation, ale nie jestem pewien, czy będzie dobrze działać w wyścigach - mówi Australijczyk.

- Trzeba przeprowadzić wyczerpujące badania i upewnić się, że jest to pomysł dobry z każdej perspektywy - kierowców, kibiców, bezpieczeństwa - dodał Webber.

- Wyprzedzanie powinno zależeć od wywieranej presji, umiejętności kierowców, taktyki. Owszem, chcemy oglądać wiele takich manewrów, ale powinny być one skutkiem kombinacji powyższych cech, a nie wciśnięcia przycisku - kończy kierowca Red Bulla.

Jarno Trulli z Lotusa martwi się z kolei o bezpieczeństwo nowego rozwiązania.

- Musimy się przede wszystkim upewnić, czy jest to rozwiązania bezpieczne. Mam obawy - zaczyna Trulli. - Kilka razy straciłem tylne skrzydło i wiem, że jest to bardzo niebezpieczne, ponieważ tracisz wtedy całkowicie kontrolę nad pojazdem. A dzieje się to zazwyczaj przy ogromnych prędkościach - dodaje Włoch.

Znany ekspert formuły 1 James Allen, oprócz przytaczania na blogu wypowiedzi kierowców, dokłada kamyk do ogródka szefostwa F1.

- Sztuka pięknej obrony przed atakami może po prostu zniknąć. Bo jak bronić się przed rywalem, który dzięki pochylonemu skrzydłu osiąga od ciebie o 10 km/h większą prędkość? Umiejętności kierowców będą miały jeszcze mniejsze znaczenie. Jeszcze bardziej liczyć się będą osiągi maszyny - przewiduje Allen.

Wyścig zbrojeń w formule 1 ?


  • F1. Klasyfikacja MŚ kierowców

    lp. zawodnik punkty
    1 Lewis Hamilton 413
    2 Valtteri Bottas 326
    3 Max Verstappen 278
    4 Charles Leclerc 264
    5 Sebastian Vettel 240
    6 Carlos Sainz 96
    7 Pierre Gasly 95
    8 Alexander Albon 92
    9 Daniel Ricciardo 54
    10 Sergio Perez 52
    11 Lando Norris 49
    12 Kimi Raikkonen 43
    13 Daniił Kwiat 37
    14 Nico Hulkenberg 37
    15 Lance Stroll 21
    16 Kevin Magnussen 20
    17 Antonio Giovinazzi 14
    18 Romain Grosjean 8
    19 Robert Kubica 1
    20 George Russell 0

  • F1. Klasyfikacja MŚ teamów

    lp. team punkty
    1 Mercedes 739
    2 Ferrari 504
    3 Red Bull Racing Honda 417
    4 McLaren Renault 145
    5 Renault 91
    6 Scuderia Toro Rosso Honda 85
    7 Racing Point BWT Mercedes 73
    8 Alfa Romeo Racing Ferrari 57
    9 Haas Ferrari 28
    10 Williams Mercedes 1

  • F1. Klasyfikacja MŚ kierowców

    lp. zawodnik punkty
    1 Lewis Hamilton 413
    2 Valtteri Bottas 326
    3 Max Verstappen 278
    4 Charles Leclerc 264
    5 Sebastian Vettel 240
    6 Carlos Sainz 96
    7 Pierre Gasly 95
    8 Alexander Albon 92
    9 Daniel Ricciardo 54
    10 Sergio Perez 52
    11 Lando Norris 49
    12 Kimi Raikkonen 43
    13 Daniił Kwiat 37
    14 Nico Hulkenberg 37
    15 Lance Stroll 21
    16 Kevin Magnussen 20
    17 Antonio Giovinazzi 14
    18 Romain Grosjean 8
    19 Robert Kubica 1
    20 George Russell 0

  • F1. Klasyfikacja MŚ teamów

    lp. team punkty
    1 Mercedes 739
    2 Ferrari 504
    3 Red Bull Racing Honda 417
    4 McLaren Renault 145
    5 Renault 91
    6 Scuderia Toro Rosso Honda 85
    7 Racing Point BWT Mercedes 73
    8 Alfa Romeo Racing Ferrari 57
    9 Haas Ferrari 28
    10 Williams Mercedes 1