Sport.pl

F1. Vettel obawia się F - duct, McLaren może być poza zasięgiem

- Porównując czasy w sektorach, jasno widać, że tam gdzie znajduje się więcej prostych nasze bolidy tracą do McLarenów - mówi kierowca Red Bulla Sebasian Vettel. Wszystko za sprawą systemu F - duct, który na długich prostych, pozwala ?schować? tylne skrzydło, co zmniejsza opór powietrza i znacznie zwiększa prędkość bolidu. W sobotę od godziny 8 relacja na żywo z kwalifikacji GP Chin w Sport.pl
Rusza wielki konkurs Wygraj Formułę! Do zdobycia 10 000 zł. Zagraj! »

W Szanghaju , gdzie między 13 a 14 zakrętem znajduje się długa prosta, nowatorski pomysł inżynierów z McLarena może mieć znaczący wpływ na wyniki GP Chin.

Vettel uważa, że F - duct powinien posiadać każdy zespół - System ten jest czymś, co trzeba posiadać. Nie ma znaczenia, czy dysponujesz bolidem z środka stawki, czy jednym z najlepszych aut. Kanał F (ang. F - duct) pozwala na notowanie lepszych czasów. Co prawda wszystko zależy od toru, ale urządzenie to pozwala na oszczędności czasowe w granicach 0,5 sekundy - dodaje.

Kierowca Red Bulla ma nadzieję, że już w Europie uda się zainstalować w ich bolidzie podobne rozwiązanie. Team Vettela nie jest jedynym, który pracuje nad skopiowaniem F - duct. Do swoich bolidów już wprowadził je BMW Sauber, a wg Autosport.com prace nad systemem w Williamsie wkraczają w ostatnią fazę. Również Ferrari nie próżnuje.

- Intensywnie pracujemy nad tym rozwiązaniem w naszych fabrykach - powiedział szef włoskiego zespołu, Stefano Domenicali - Chcemy go wprowadzić najszybciej jak tylko to możliwe - dodaje. O F - duct wypowiedział się nie tylko szef stajni Ferrari. Fellipe Massa uważa, że McLaren może być bardzo groźny niedzielnym wyścigu - Musimy uważać i być ostrożni na tym odcinku (długa prosta), bo widzieliśmy, że McLaren w tym roku ma bardzo szybkie bolidy. Brazylijczyk nie może się doczekać kilku nowych komponentów, które poprawią samochód włoskiej stajni i sprawią, że będą konkurowali o najlepsze miejsca Red Bullem i McLarenem.

Dzisiaj z F - duct swoją przygodę rozpoczął Michael Schumaher. Inżynierowie Mercedesa zamontowali w jego bolidzie nowatorski system. - Analizujemy na razie, czy nie użyć tego systemu w obu samochodach - mówi Nick Heidfeld, rezerwowy kierowca tego teamu.

Wyniki piątkowej sesji treningowej pokazały, że F - duct daje naprawdę sporą przewagę tym, którzy mają ten system zainstalowany w bolidach. Szczególnie na torach o takiej charakterystyce jak ten w Szanghaju. Najlepszy czas wykręcił Lewis Hamilton z McLarena (1:35.217) a trzeci był jego kolega z zespołu Jenson Button (1:35.465). Tuż zanim uplasował się Michael Schumacher (1:35.602 ) z Mercedesa. W sobotę od godziny 8 relacja na żywo z kwalifikacji GP Chin na Sport.pl

Pierwszy Hamilton, szósty i dziewiąty Kubica »


  • F1. Klasyfikacja MŚ kierowców

    lp. zawodnik punkty
    1 Lewis Hamilton 413
    2 Valtteri Bottas 326
    3 Max Verstappen 278
    4 Charles Leclerc 264
    5 Sebastian Vettel 240
    6 Carlos Sainz 96
    7 Pierre Gasly 95
    8 Alexander Albon 92
    9 Daniel Ricciardo 54
    10 Sergio Perez 52
    11 Lando Norris 49
    12 Kimi Raikkonen 43
    13 Daniił Kwiat 37
    14 Nico Hulkenberg 37
    15 Lance Stroll 21
    16 Kevin Magnussen 20
    17 Antonio Giovinazzi 14
    18 Romain Grosjean 8
    19 Robert Kubica 1
    20 George Russell 0

  • F1. Klasyfikacja MŚ teamów

    lp. team punkty
    1 Mercedes 739
    2 Ferrari 504
    3 Red Bull Racing Honda 417
    4 McLaren Renault 145
    5 Renault 91
    6 Scuderia Toro Rosso Honda 85
    7 Racing Point BWT Mercedes 73
    8 Alfa Romeo Racing Ferrari 57
    9 Haas Ferrari 28
    10 Williams Mercedes 1

  • F1. Klasyfikacja MŚ kierowców

    lp. zawodnik punkty
    1 Lewis Hamilton 413
    2 Valtteri Bottas 326
    3 Max Verstappen 278
    4 Charles Leclerc 264
    5 Sebastian Vettel 240
    6 Carlos Sainz 96
    7 Pierre Gasly 95
    8 Alexander Albon 92
    9 Daniel Ricciardo 54
    10 Sergio Perez 52
    11 Lando Norris 49
    12 Kimi Raikkonen 43
    13 Daniił Kwiat 37
    14 Nico Hulkenberg 37
    15 Lance Stroll 21
    16 Kevin Magnussen 20
    17 Antonio Giovinazzi 14
    18 Romain Grosjean 8
    19 Robert Kubica 1
    20 George Russell 0

  • F1. Klasyfikacja MŚ teamów

    lp. team punkty
    1 Mercedes 739
    2 Ferrari 504
    3 Red Bull Racing Honda 417
    4 McLaren Renault 145
    5 Renault 91
    6 Scuderia Toro Rosso Honda 85
    7 Racing Point BWT Mercedes 73
    8 Alfa Romeo Racing Ferrari 57
    9 Haas Ferrari 28
    10 Williams Mercedes 1