Sport.pl

Giermaziak na drodze do wymarzonej Formuły 1

Jakub Giermaziak, najlepszy polski kierowca wyścigowy po Robercie Kubicy, dostał propozycję testów w Formule 1. - Chciałbym bardzo, żeby Kuba ścigał się w F1 w 2014 roku, ale droga do tego jest jeszcze bardzo daleka - mówi ?Gazecie? jego menedżer.


O zaproszeniu na testy Giermaziak poinformował w niedzielę w radiowej Trójce. Nazw zainteresowanych zespołów nie podał, od odpowiedzi na to pytanie ucieka też menedżer kierowcy Damian Raciniewski. - Kuba został zaproszony na testy przez dwie ekipy, ale nic nie jest jeszcze doprecyzowane. Nie wiemy, kiedy one się odbędą ani ile będą trwały - mówi. I zaznacza: - Ciekawe jest jednak to, że zaproszeniom nie towarzyszyło pytanie o to, ile Kuba może za testy zapłacić.

O testach Giermaziaka wiadomo na razie tyle, że odbędą się w przyszłym sezonie, że są nobilitacją i szansą, oraz to, że niczego nie gwarantują. Zespoły Formuły 1 często sprawdzają młodych kierowców, którzy wpadli im w oko w niższych klasach wyścigowych, by przekonać się o ich talencie. Rzadko jednak - o ile nie idą za tym pieniądze od sponsora zawodnika - przekłada się to na awans na kierownicę bolidu.

To, że Giermaziak jest utalentowany, to pewne. 21-letni kierowca z wielkopolskiego Godurowa ścigać uczył się na torze kartingowym w Gostyniu. Zaczynał w wieku dziesięciu lat, a kiedy miał 16, zajął drugie miejsce w finale kartingowych zawodów we włoskim Lonato, uznawanych za nieoficjalne mistrzostwa świata. W tym samym 2006 roku Kubica debiutował w Formule 1.

Po startach w kartingu Giermaziak przeniósł się do Formuły Renault 2000, potem - równocześnie z jazdą w bolidach - ścigał się także w samochodach turystycznych. Karierę za granicą kontynuował dzięki wsparciu ojca - Piotr Giermaziak to biznesmen, który m.in. założył, a potem sprzedał dobrze prosperującą firmę produkującą filtry samochodowe.

Dwa lata temu Giermaziaka sponsorować zaczął Orlen, który utworzył pierwszy polski wyścigowy zespół Verva Racing Team. Ekipa wystawiła samochody w Superpucharze Porsche - serii, która od 1993 roku towarzyszy Formule 1 podczas większości Grand Prix. Po pierwszym, rozpoznawczym sezonie w tym roku Giermaziak wygrał dwa wyścigi i zajął trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej.

Z Porsche do Formuły 1 nikt jeszcze jednak nie trafił, więc Giermaziak, który o startach w elicie marzy, w tym roku ścigał się także w Formule 3, gdzie w poprzednich latach występowali m.in. mistrzowie świata Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, a także Kubica. Na jego starty w obu seriach Orlen wyłożył ponoć w tym roku 1,5 mln euro.

Dobre wyniki w Porsche, obecność w F3 i lobbowanie menedżera zaowocowały testami w iSport - zespole serii GP2 uznawanej za przedsionek Formuły 1, w którym jeździli w poprzednich latach m.in. Timo Glock czy Bruno Senna, obecni kierowcy elity. Giermaziak trenował w samochodzie iSport w lipcu i w październiku, po testach był chwalony.

Na wyścigowym szlaku Giermaziaka na razie brakuje spektakularnych sukcesów na miarę zwycięstwa w World Series by Renault, które pchnęło w górę Kubicę, ale Polak z roku na rok robi postęp. W planach na najbliższy rok są starty w Superpucharze Porsche. Cel - zwycięstwa w cyklu, a także testy w GP2.

Dlaczego Giermaziak nie szukał miejsca w wyścigowym bolidzie GP2 już w tym roku, skoro ta seria jest najlepszą drogą do F1?

- Sezon startów w niej wymaga 3 mln euro budżetu, a my tyle nie mamy. Poza tym nie chcemy, żeby Kuba był w GP2 jednym z wielu średniaków. Chcemy, żeby trafił tam jako pełnowartościowy kierowca - tłumaczy menedżer zawodnika. Swoją wartość Giermaziak ma podnieść poprzez testy, których w przyszłym roku ma być wiele. - Zainteresowane są cztery zespoły - mówi Raciniewski.

Menedżer Giermaziaka roztacza wizję rozwoju kariery kierowcy w najbliższych latach: - Chciałbym bardzo, żeby w 2014 roku Kuba pojechał w Formule 1, ale droga do tego jest bardzo daleka. Liczymy na jeszcze lepszy najbliższy sezon w Porsche, ale kluczowe powinny być starty w GP2 w 2013 roku. Jeśli do nich dojdzie i jeśli Kuba wypadnie w nich dobrze, to szanse na wejście do F1 są duże.

- Marzę o Formule 1 - powtarza w wywiadach Giermaziak. - Perspektywa startów w tej serii jest. Gdyby jej nie było, odpuścilibyśmy sobie bolidy i skoncentrowalibyśmy się na wyścigach Porsche.

- Staramy się zbliżać małymi krokami do Formuły 1. Idealnym scenariuszem byłoby przez dwa lata jeździć w GP2 i zobaczyć, jakie wyniki jestem w stanie osiągać. Ale nie zawsze jest tak, że robi się tylko to, co się lubi - dodaje Giermaziak.

Droga Kubicy

Robert Kubica do Formuły 1 trafił w wieku 21 lat. Pod koniec 2005 roku podpisał kontrakt z BMW Sauber, gdzie do sierpnia 2006 roku był kierowcą rezerwowym, a potem zastąpił w wyścigowym bolidzie Jacques'a Villeneuve'a. Bezpośrednią przepustką do F1 było dla Kubicy zwycięstwo w cyklu World Series by Renault - w nagrodę Polak dostał testy w mistrzowskim wówczas zespole Renault, w których na tyle olśnił inżynierów, że dostał propozycję z BMW Sauber.

Wcześniej, do 16. roku życia, Kubica odnosił sukcesy w kartingu w Polsce i za granicą. Potem, w latach 2001-04, robił postępy w Formule Renault 2000 oraz w Formule 3, błyszcząc szczególnie w wyścigach ulicznych.

Czy Giermaziak czuje się zastępcą Kubicy, kiedy ten walczy o powrót do wyścigów po wypadku w rajdzie? - Zastępca to zbyt duże słowo. Robert zaszczepił w Polakach zainteresowanie wyścigami, to, że one są coraz bardziej popularne, to jego zasługa - mówił Sport.pl Giermaziak.



Więcej o:
  • F1. Klasyfikacja MŚ kierowców

    lp. zawodnik punkty
    1 Lewis Hamilton 413
    2 Valtteri Bottas 326
    3 Max Verstappen 278
    4 Charles Leclerc 264
    5 Sebastian Vettel 240
    6 Carlos Sainz 96
    7 Pierre Gasly 95
    8 Alexander Albon 92
    9 Daniel Ricciardo 54
    10 Sergio Perez 52
    11 Lando Norris 49
    12 Kimi Raikkonen 43
    13 Daniił Kwiat 37
    14 Nico Hulkenberg 37
    15 Lance Stroll 21
    16 Kevin Magnussen 20
    17 Antonio Giovinazzi 14
    18 Romain Grosjean 8
    19 Robert Kubica 1
    20 George Russell 0

  • F1. Klasyfikacja MŚ teamów

    lp. team punkty
    1 Mercedes 739
    2 Ferrari 504
    3 Red Bull Racing Honda 417
    4 McLaren Renault 145
    5 Renault 91
    6 Scuderia Toro Rosso Honda 85
    7 Racing Point BWT Mercedes 73
    8 Alfa Romeo Racing Ferrari 57
    9 Haas Ferrari 28
    10 Williams Mercedes 1

  • F1. Klasyfikacja MŚ kierowców

    lp. zawodnik punkty
    1 Lewis Hamilton 413
    2 Valtteri Bottas 326
    3 Max Verstappen 278
    4 Charles Leclerc 264
    5 Sebastian Vettel 240
    6 Carlos Sainz 96
    7 Pierre Gasly 95
    8 Alexander Albon 92
    9 Daniel Ricciardo 54
    10 Sergio Perez 52
    11 Lando Norris 49
    12 Kimi Raikkonen 43
    13 Daniił Kwiat 37
    14 Nico Hulkenberg 37
    15 Lance Stroll 21
    16 Kevin Magnussen 20
    17 Antonio Giovinazzi 14
    18 Romain Grosjean 8
    19 Robert Kubica 1
    20 George Russell 0

  • F1. Klasyfikacja MŚ teamów

    lp. team punkty
    1 Mercedes 739
    2 Ferrari 504
    3 Red Bull Racing Honda 417
    4 McLaren Renault 145
    5 Renault 91
    6 Scuderia Toro Rosso Honda 85
    7 Racing Point BWT Mercedes 73
    8 Alfa Romeo Racing Ferrari 57
    9 Haas Ferrari 28
    10 Williams Mercedes 1