Sport.pl

Żużel. Cud na czarnym torze

rzek
26.12.2011 19:29
A A A
Start Gniezno w meczu poprzedniego sezonu z Włókniarzem Częstochowa

Start Gniezno w meczu poprzedniego sezonu z Włókniarzem Częstochowa (Fot. Sebastian Adamus / Agencja Gazeta)

Gdy w kryzysie firmy tn± wydatki, a znalezienie hojnego sponsora graniczy z marketingowym cudem, polska liga żużlowa wybierała do woli w¶ród kandydatów.
Dlaczego? Od kilku lat rozgrywkami żużlowymi w Polsce zarz±dza spółka powołana przez kluby. Sport popularny w kilkunastu polskich miastach - w niektórych na trybunach siada po kilkana¶cie tysięcy kibiców - zmienił się z prowincjonalnego w przyci±gaj±cy reklamodawców cyrk zatrudniaj±cy gwiazdy speedwaya z całego ¶wiata.

Korzystaj±c z argumentu pełnych stadionów i znanych nazwisk, lidze żużlowej udało się wywalczyć miejsce w najlepszym niedzielnym pa¶mie antenowym TVP Sport, na dwa mecze prezentowane na żywo. Taki medialny rarytas dał też korzy¶ć samym klubom. Udało im się przyci±gn±ć wielkich lokalnego biznesu. W Lesznie i Gorzowie Wielkopolskim klubami zaczęli kierować znani w miastach przedsiębiorcy, w Toruniu wła¶cicielem drużyny został giełdowy potentat Roman Karkosik.

Jego klub, Unibax, jeszcze w 2007 r. miał budżet na poziomie 5,5 mln zł. W tegorocznym przekroczył 8 mln zł i wcale nie był najwyższy w lidze. Kluby - kiedy¶ zarz±dzane wbrew jakimkolwiek zasadom biznesu - stały się prawdziwymi przedsiębiorstwami.

Tak przeorganizowana liga zaczęła, pięć lata temu, szukać sponsora tytularnego. Udało się raz, na krótko. Prawa do nazwy kupiła firma Centernet. Nieprzypadkowo - należała do Karkosika, a w przeszło¶ci kierował ni± Wojciech Stępniewski, obecny szef toruńskiego klubu. W ¶rodowisku nie było w±tpliwo¶ci, że to sponsor zdobyty dzięki koneksjom. - To dziwne, ale nawet w czasie naprawdę sporego boomu gospodarczego nie było chętnych do tego, żeby zwi±zać się z lig±. Trudno powiedzieć dlaczego. Koszty takiego sponsoringu nie s± tak duże jak w przypadku innych lig, a warto¶ć medialna jest nie do przecenienia - mówi działacz jednego z klubów ekstraligi.

Nie udało się zdobyć sponsora w czasie boomu, ale kiedy przyszedł kryzys gospodarczy, a liga znów zaczęła szukać chętnych do wykupu nazwy rozgrywek, miała kłopot bogactwa.

Człowiek znaj±cy kulisy negocjacji: - Udało się skorzystać z rywalizacji, jaka powstała na rynku energii. Wszyscy chc± być widoczni. Można odnie¶ć wrażenie, że nie ważne staje się, przy jakiej okazji eksponowana jest marka - ważne, by była widoczna w telewizji, internecie, na zdjęciach, w prasie.

Najpierw skłonna do współpracy z lig± była jedna firma z rynku energetycznego. Kiedy w ¶rodowisku zaczęło się o tym robić gło¶no, jej ¶ladem poszła kolejna. Klub w Rzeszowie sponsoruje PGE. Drużynę z Tarnowa - Tauron. Wszystkie spółki należ± do skarbu państwa. Tak zadziałał system naczyń poł±czonych - żadna z firm nie chciała być postrzegana jako ta, której nie stać na sponsoring.

Ekstraliga postawiła na koncern ENEA. Spółka najpierw sondowała, czy inwestycja w żużel się opłaci. Była sponsorem polskich zawodów Grand Prix. W Toruniu zorganizowano dla niej towarzyski mecz Polska - Reszta ¦wiata. Pokazała go na żywo, i to w niedzielnym popołudniowym godzinnym pa¶mie, TVP 1. Nowoczesny toruński stadion wybudowany przez miasto za 100 mln zł był oklejony reklamami ENEI tak, że żartowano, iż fotoreporterzy i kamerzy¶ci nie maj± nawet szansy zrobić ujęcia bez loga firmy.

ENEA podpisała kontrakt na trzy lata. Co roku - jak mówi się nieoficjalnie - ma płacić lidze ok. 3 mln zł.

Dla Sport.pl

Paweł Oboda, dyrektor departamentu komunikacji korporacyjnej ENEA SA

Analizowali¶my rynek sportowy dokładnie. Nawet w czasie kryzysu, gdy tnie się budżety, trzeba pamiętać, że ciężko walczyć o klienta bez eksponowanego wizerunku. Cięcie budżetu - szczególnie na sport - to zła droga. My też badamy sens wydania każdego złotego, efektywno¶ć takiego ruchu. Żużel analizowali¶my cały rok 2011. Ten sport to konkurencja, rywalizacja, innowacyjno¶ć, wspaniałe zachowanie kibiców. Ważne jest też to, jak żużel jest prezentowany w telewizji - stacje, które realizuj± widowiska, a więc Canal+ i TVP, robi± to na ¶wietnym poziomie. To powoduje, że jeste¶my przekonani, iż warto¶ć ligi żużlowej jako produktu będzie coraz bardziej rosła - nawet mimo kryzysu gospodarczego.

Zobacz więcej na temat:

Zobacz także
Komentarze (11)
Zaloguj się
  • este02

    Oceniono 1 raz 1

    @hlynurbjorn
    Nie masz zielonego pojęcia o czarnym sporcie kmiotku a zabierasz głos, przestudiuj internet i zobacz jak utytułowana jest nasza reprezentacja kopanej i porównaj to do wyczynów ekipy żużlowej (jak dla mnie bez porównania) do tego liga polska jest najsilniejsza i najlepiej płatna na ¶wiecie to nie PING PONG kolego:)

  • tralala31

    Oceniono 1 raz 1

    Z całym szacunkiem: Je¶li nasi zawodnicy s± najlepsi na ¶wiecie a liga najmocniejsza, to pokazuje jak daleko jest piłka nożna od tego sportu;)

  • empirio

    0

    @tralala3,1
    Ciekawe, że prawie pod każdym artykułem o żużlu musi wypowiedzieć się jaki¶ piłkarski troll. Co¶ ten żużel kłuje fanów kopanej - macie jakie¶ kompleksy? Cieszcie się raczej, że choć bieganina po trawie za piłk± jest w Polsce na strasznie marnym poziomie, to wlewa się w tę dyscyplinę ogromne - w porównaniu z żużlem - pieni±dze, a polskie sportowe media to w zasadzie media piłkarskie. Ale polski żużel żyje dzięki nam, kibicom, którzy przychodz± na stadiony nie dlatego, że dyscyplina jest popularna na ¶wiecie, ale dlatego, że kochaj± ten sport. A je¶li o żużlu nic nie wiedz± w Brazylii, Nigerii czy Indiach, to mogę tylko powiedzieć: ich strata, niech żałuj±.

  • adam.de

    0

    Nie jestem fanem żużla, ale mam do tego sportu spory szacunek. Dobrze, że znajduj± się firmy, które chc± sponsorować ten sport, ale taki hurraoptymizm, jaki płynie z artykułu, jest trochę nie na miejscu. Niestety, w wielu miastach do klubowych kas płyn± spore sumy z pieniędzy miejskich (kolejne niestety - tak się dzieje w całej Polsce w różnych dyscyplinach i klubach "profesjonalnych"). Kiedy w końcu skończymy z finansowaniem zawodowego sportu z kasy samorz±du? Nie mam nic przeciwko pieni±dzom płyn±cym na jakie¶ sekcje młodzieżowe (chociaż niekoniecznie do klubów z wielomilionowym budżetem - oni powinni sami starać się o pozyskanie/wykształcenie młodych utalentowanych piłkarzy, koszykarzy, siatkarzy itp.), bo przecież dzięki temu, że młodzi będ± trenować sport, to nie będ± "my¶leć o głupotach".

  • hlynurbjorn

    0

    @tralala31
    Patrz±c na budżety klubów, zainteresowanie (nawet nie chodzi o ilo¶ć widzów) ile c+ jest skłonny płacić i porównuj±c to z mierno¶ci± "piłkarzy" to nie ¶wiadczy zbyt dobrze o żużlu.

  • hlynurbjorn

    0

    @este02
    Nie wyzywaj kogo¶ nic o nim nie wiedz±c. Słoma ci z butów wyłazi.. Nie oceniam jego "fajno¶ci" tylko popularno¶ć i stronę marketingow±.
    Poza Polsk± zainteresowanie żużlem jest praktycznie tylko w Skandynawii i Anglii. To jest sport małych miejscowo¶ci. Prowincji.
    W takiej okoliczno¶ci nie jest trudno być najlepsz± lig± i czołow± reprezentacj±. Gdyby kogo¶ to interesowało na poważnie to te budżety 8mln by przebili bardzo szybko.

  • Gość: go¶ć

    0

    @tralala31

    to pokazuje tylko to... jak żużel jest mało znanym "sportem" w Europie nie mówi±c już o ¶wiecie.

  • Gość: go¶ć

    0

    I tak dla przykładu w Poznaniu aż się wszyscy "zabijaj±" żeby sponsorować tę bidę z nędz±.

  • Gość: -Rha

    0

    @hlynurbjorn
    ale to nie chodzi o mln na kontach tylko o ludzi na stadionach. na meczu ligowym 10 tys. to żaden wyczyn
    a mecze piłkarskiego oglada pare setek , z czego połowa to rodzina.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

  • Żużel. Ekstraliga 2016

    lp. Drużyna M Pkt. M.Pkt.
    1 Stal Gorzów 14 27 +111
    2 Falubaz Zielona Góra 14 27 +101
    3 Get Well Toruń 14 22 +78
    4 BETARD SPARTA Wrocław 14 17 +26
    5 GKM Grudzi±dz 14 16 -18
    6 ROW Rybnik 14 12 -59
    7 FOGO Unia Leszno 14 10 -72
    8 UNIA Tarnów 14 7 -167

  • Żużel. Grand Prix 2016

    lp. zawodnik punkty
    1 Greg Hancock 139
    2 Tai Woffinden 130
    3 Bartosz Zmarzlik 128
    4 Chris Holder 126
    5 Jason Doyle 123
    6 Piotr Pawlicki 99
    7 Antonio Lindback 93
    8 Niels-Kristian Iversen 91
    9 Matej Zagar 90
    10 Maciej Janowski 90
    11 Fredrik Lindgren 88
    12 Peter Kildemand 68
    13 Nicki Pedersen 62
    14 Andreas Jonsson 52
    15 Chris Harris 40
    16 Michael Jepsen Jensen 31
    17 Martin Smolinski 8
    18 Paweł Przedpełski 8
    19 Patryk Dudek 8
    20 Krzysztof Kasprzak 7
    21 Daniel King 7
    22 Anders Thomsen 5
    23 Kim Nilsson 5
    24 Peter Ljung 4
    25 Vaclav Milik 3
    26 Brady Kurtz 2
    27 Tobias Kroner 2
    28 Sam Masters 2
    29 Jack Holder 2
    30 Jacob Thorssell 1
    31 Denis Stojs 1
    32 Nick Skorja 1
    33 Daniel Kaczmarek 1
    34 Kacper Woryna 1

Najczę¶ciej czytane