Sportowe rekordy oglądalności. Nie tylko piłka nożna

Nie tylko piłka nożna (czego przykładem jest choćby Polska) bije sportowe rekordy oglądalności. W różnych krajach bywały popularniejsze mecze niż finał piłkarskich mistrzostw świata. Oto ciekawsze narodowe rekordy oglądalności. Kolejność alfabetyczna. Na koniec rekord świata.

Australia


Ponad 4 miliony Australijczyków zgromadziło się przed telewizorami, aby oglądać finał Australian Open 2005, w którym Marat Safin pokonał faworyta gospodarzy Lleytona Hewitta. Ten mecz nieznacznie (dokładnie o 29 tys. widzów) wyprzedził poprzednie rekordowe wydarzenie - finał Puchar Świata w rugby, w którym Australijczycy ulegli Anglii.

Indie


Indyjski rekord oglądalności padł dwa tygodnie temu. Co najmniej 67 mln mieszkańców Indii obejrzało finał krykietowego Pucharu Świata w telewizji kablowej i satelitarnej. Dane obejmują tylko tych, którzy mecz oglądali we własnym domu (oglądalność oblicza się według liczby gospodarstw domowych, w których był włączony telewizor). Nie obejmują natomiast tych wszystkich, którzy mecz oglądali w kinach, szkołach, barach, placach i innych publicznych miejscach. Rzeczywista liczba oglądających mecz jest więc trudna do oszacowania. Za reklamodawcy musieli zapłacić za 10 s. reklamy 53 tys. dolarów. W czasie jednego meczu krykietowego takich reklam można puścić co najmniej 200.

Irlandia


Sportowy rekord Irlandii w liczbie widzów padł w lutym 2007, gdy rugbiści z Zielonej Wyspy pokonali w Dublinie na Croke Park Anglię. Mecz oglądało 1,05 mln Irlandczyków (średnio), czyli 70 proc. oglądających w tym momencie telewizję, w a szczycie - 1,2 mln.

Kanada

Kanadyjski rekord oglądalności padł podczas finału turnieju hokejowego igrzysk olimpijskich w Vancouver. Mecz, w którym reprezentacja gospodarzy pokonała po dogrywce USA obejrzało 16,6 mln Kanadyjczyków.

Niemcy


Niemiecki rekord sportowej oglądalności należy do piłkarzy. Półfinał ubiegłorocznych mistrzostw świata, w którym Niemcy przegrali z Hiszpanią 0:1, oglądało w telewizji ARD 31,1 mln widzów (średnia oglądalność).
Poprzedni rekord należał do półfinału mistrzostw świata 2006, w którym Niemcy przegrali z Włochami.

Polska


Sportowy rekord oglądalności padł w Polsce podczas igrzysk olimpijskich w Salt Lake City, gdy Adam Małysz walczył o medal olimpijski na dużej skoczni. Zawody oglądało wtedy w programie pierwszym TVP 13,2 mln Polaków.

USA

W USA najbardziej oglądanym sportem jest futbol amerykański. Finał ligi NFL - Super Bowl - ustanowił w tym roku (Green Bay Packers pokonali 31:25 Pittsburgh Steelers) nowy rekord - 111 mln widzów (średnia oglądalność) i 162,9 mln, jeśli chodzi o tych, którzy obejrzeli choć część meczu.
Poprzedni rekord przetrwał tylko rok. Super Bowl 2010 obejrzało odpowiednio 106,5 mln (średnia) i 153,4 mln.

Wielka Brytania

Najbardziej oglądany mecz w historii Wielkiej Brytanii to zarazem najbardziej oglądany program brytyjskiej telewizji wszech czasów. To spotkanie finału mundialu 1966, w którym Anglia pokonała Niemcy. Oglądało je w BBC 32,3 mln Brytyjczyków.
Drugi (28,49 mln) na liście wszech czasów jest finał Pucharu Anglii z 1970 r. Chelsea - Leeds United (2:1), a trzeci miejsce zajmuje - sensacja - program dowolny par tanecznych z igrzysk olimpijskich w 1994 r. (23,95 mln), gdy po 10 latach przerwy do olimpijskiej rywalizacji wrócili Jane Torvill i Christopher Dean. Mistrzowie olimpijscy z 1984 r. w Lillehammer zdobyli brązowe medale.

Włoch

Finał piłkarskich mistrzostw świata 2006 był najbardziej oglądanym meczem w historii Włoch. Mecz obejrzało 23,9 mln osób (średnia oglądalność). 84 proc. gospodarstw domowych we Włoszech, w których był wtedy włączony telewizor, oglądało właśnie mecz. Dane nie obejmują dużej części kibiców, którzy oglądali mecz poza domem w pubach, na placach miast itd.

Świat

Jeśli chodzi o sport w ścisłym tego słowa znaczeniu, to na pewno rekord świata należy do finału piłkarskich mistrzostw świata 2010. Według FIFA oglądało go 730 mln ludzi, a według niezależnych ośrodków badań połowę mniej (różnica może wynikać z tego, że dla ośrodków badań liczy się tzw. średnia oglądalność, a nie czy ktoś obejrzał choć minutę). Jeśli natomiast chodzi o wydarzenie związane ze sportem, ale nie będące rywalizacją sportową, to numerem jeden wszech czasów jest otwarcie igrzysk olimpijskich w Pekinie, które osiągnęło średnią 593 mln widzów i globalną 984 mln.

Więcej o:
Copyright © Agora SA