Sport.pl

Puchar Jesieni, czyli 45. wielka Barcolana. Czwarty z rzędu triumf Esimit Europy 2 [ZDJĘCIA]

Puchar Jesieni, czyli 45. wielka Barcolana. Czwarty z rzędu triumf Esimit Europy 2 [ZDJĘCIA]
Zgadza się, w tytule nie ma literówki. Nie Zgadza się, w tytule nie ma literówki. Nie "wielka Barcelona", jak ktoś mógłby pomyśleć, ale "wielka Barcolana". Dlaczego wielka? To jedne z największych regat na świecie. Bierze w nich udział ponad 2000 żaglówek! Zwycięzcą tegorocznej edycji - po raz czwarty w historii - została Esimit Europa 2 z czasem 2 godz. i 16 min. Regaty zostały skrócone z powodu słabych warunków do żeglowania - na wodzie panowała niemal kompletna cisza, trudno było znaleźć sobie trochę wiatru do napędzenia żagla. Ułatwiło to zadanie lżejszym żaglówkom. Fot. STEFANO RELLANDINI / REUTERS
Puchar Jesieni, zwany też Barcolaną (od nazwy maleńkiej wioski, Barcoli) pierwszy raz odbył się w 1969 r. Od tego czasu odbywa się co roku, zawsze w drugą niedzielę października, na Zatoce Triesteńskiej. Żaglówki symbolicznie wpływają też na chwilę na wody słoweńskie. Puchar Jesieni, zwany też Barcolaną (od nazwy maleńkiej wioski, Barcoli) pierwszy raz odbył się w 1969 r. Od tego czasu odbywa się co roku, zawsze w drugą niedzielę października, na Zatoce Triesteńskiej. Żaglówki symbolicznie wpływają też na chwilę na wody słoweńskie. Fot. STEFANO RELLANDINI / REUTERS
Na zdjęciu widzimy jachty, zbierające się na starcie zawodów. Na pierwszym planie Zamek Miramare, znany m.in. ze swoich wspaniałych stajni, wybudowany w latach 1856-1860 na zlecenie arcyksięcia austriackiego Maksymiliana I (cesarza Meksyku). Na zdjęciu widzimy jachty, zbierające się na starcie zawodów. Na pierwszym planie Zamek Miramare, znany m.in. ze swoich wspaniałych stajni, wybudowany w latach 1856-1860 na zlecenie arcyksięcia austriackiego Maksymiliana I (cesarza Meksyku). Fot. STEFANO RELLANDINI / REUTERS
Tradycyjny dystans, jaki mają do pokonania uczestnicy, wynosi ok. 16 mil morskich. Ścigać mogą się wszystkie jednokadłubowce o długości co najmniej sześciu metrów. Tradycyjny dystans, jaki mają do pokonania uczestnicy, wynosi ok. 16 mil morskich. Ścigać mogą się wszystkie jednokadłubowce o długości co najmniej sześciu metrów. Fot. STEFANO RELLANDINI / REUTERS
Barcolana na dobre stała się imprezą międzynarodową w latach 90. Na zawody zjeżdżać zaczęli nawet skipperzy z Australii. Barcolana na dobre stała się imprezą międzynarodową w latach 90. Na zawody zjeżdżać zaczęli nawet skipperzy z Australii. Fot. Paolo Giovannini (AP Photo/Paolo Giovannini)
Na starcie pierwszych zawodów, w 1969 r., stawiło się 51 żaglówek. Biorąc pod uwagę, ile ich w tamtym czasie można było znaleźć w okolicach Triestu, był to znakomity wynik. Na starcie pierwszych zawodów, w 1969 r., stawiło się 51 żaglówek. Biorąc pod uwagę, ile ich w tamtym czasie można było znaleźć w okolicach Triestu, był to znakomity wynik. Fot. STEFANO RELLANDINI / REUTERS
Pierwszym niepochodzącym z Włoch zwycięzcą Pucharu Jesieni został w 1980 r. niemiecki Rune. Dzięki temu o zawodach zrobiło się głośno także poza granicami kraju. Pierwszym niepochodzącym z Włoch zwycięzcą Pucharu Jesieni został w 1980 r. niemiecki Rune. Dzięki temu o zawodach zrobiło się głośno także poza granicami kraju. Fot. STEFANO RELLANDINI / REUTERS
W sumie w Barcolanie wzięło do dzisiaj udział prawie 25 tys. żeglarzy a ok. 250 tys. osób było zaangażowanych w zawody. To czyni Barcolanę największymi regatami na świecie pod tym względem. W sumie w Barcolanie wzięło do dzisiaj udział prawie 25 tys. żeglarzy a ok. 250 tys. osób było zaangażowanych w zawody. To czyni Barcolanę największymi regatami na świecie pod tym względem. Fot. Paolo Giovannini (AP Photo/Paolo Giovannini)
Ostatnimi laty Esimit Europa 2 zdominowała Puchar Jesieni. W 2013 r. wygrała czwarty raz z rzędu. W 2010 r. i 2011 r. skipperem był Słoweniec Igor Simcić. Ten wytwórca win i inwestujący w sport biznesmen wygrał w 2010 r. wszelkie regaty, w jakich wziął udział. W 2012 r. stery jego jachtu przejął Niemiec Jochen Schuemann. Ostatnimi laty Esimit Europa 2 zdominowała Puchar Jesieni. W 2013 r. wygrała czwarty raz z rzędu. W 2010 r. i 2011 r. skipperem był Słoweniec Igor Simcić. Ten wytwórca win i inwestujący w sport biznesmen wygrał w 2010 r. wszelkie regaty, w jakich wziął udział. W 2012 r. stery jego jachtu przejął Niemiec Jochen Schuemann. Fot. STEFANO RELLANDINI / REUTERS
Za sponsorowanym przez Gazprom zwycięzcą na metę na drugim i trzecim miejscu przybyły w tym roku TP 52 Aniene 1 Classe i Tuttatrieste. Za sponsorowanym przez Gazprom zwycięzcą na metę na drugim i trzecim miejscu przybyły w tym roku TP 52 Aniene 1 Classe i Tuttatrieste. Fot. STEFANO RELLANDINI / REUTERS
Więcej o: