Mosley: Jeśli nie obniżymy kosztów, pójdziemy na dno

Według prezesa FIA, aby uratować Formułę 1 trzeba drastycznie obniżyć wydatki. Należy wprowadzić standardowe silniki i skrzynie biegów, obciąć pensje kierowców. Jego celem jest zmniejszenie wydatków do 80 procent.

Mercedes chce obciąć koszty o połowę ?

Formuła 1 idzie na dno. Niespodziewane wycofanie się Hondy zaniepokoiło właścicieli pozostałych zespołów. Max Mosley, prezes FIA, zapowiada cięcia, cięcia i jeszcze raz cięcia. Uważa, że tylko stanowcze obcięcie wydatków może utrzymać przy życiu Formułę 1. W czwartek odbyło się zebranie FOTA, na którym teamy F1 omówiły sposoby oszczędzania, które uratowałyby mistrzostwa. - Wszyscy jesteśmy pasażerami statku, który tonie. Ale mam wrażenie, że zawodnicy zamiast szukać miejsca w szalupach ratunkowych, rozmawiają o kolorach ścian w kabinach - tak Mosley skomentował to zebranie w "La Gazzetta dello Sport".

Według Mosleya ratunkiem byłyby standardowe silniki i skrzynie biegów. FIA jest w trakcie pertraktacji z takimi przedsiębiorstwami samochodowymi jak Cosworth, Xtrac czy Ricardo Transmissions (XR). Od 2010 roku mają produkować oszczędne silniki i skrzynie biegów za 6 milionów euro, a koszty te jeszcze zmaleją, jeśli kupujących drużyn będzie więcej niż 4.

Mosley proponuje zlikwidować wszystko to, czego publiczność nie widzi. - Tak naprawdę tylko mechanik potrafi wskazać różnicę między skrzynią biegów za 10 milionów i inną za 1 milion, która waży 5 kilo więcej, i którą proponujemy. Drużyny wydają krocie na części, dzięki którym jeżdżą o jedną tysięczną sekundy szybciej. Ograniczają sens zawodów do elementów budowy bolidów. A nie o to chodzi - mówi Mosley.

Mosley przewiduje całkowitą wolność kształtów zawieszeń, ale mają być konstruowane przy użyciu mało kosztownych materiałów.

Chce też ograniczyć ilość osób pracujących przy wyścigach. Uważa, że nie można dalej zatrudniać 700-1000 urzędników. Proponuje także obniżenie wynagrodzenia kierowców.

F1 w szoku po wycofaniu Hondy?

Articles reprinted in this issue in collaboration with La Gazzetta dello Sport/www.gazzetta.it are copyrighted 2008 by The RCS Quotidiani S.p.A. Companies, Inc. All rights reserved. Artykuły opracowane we współpracy z La Gazzetta dello Sport/www.gazzetta.it Wydawca The RCS Quotidiani S.p.A. Companies, Inc. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Copyright © Agora SA