Robert Kubica - sylwetka

Robert Kubica urodził się 7 grudnia 1984 r. w Krakowie. Jego przygoda z motoryzacją zaczęła się już w wieku czterech lat, kiedy rodzice kupili mu miniaturowy samochód z silnikiem spalinowym o mocy kilku koni mechanicznych.

Później rodzice kupili Robertowi pierwszego gokarta, choć chłopiec był zbyt młody na starty w zawodach (w Polsce aby startować, trzeba mieć ukończone 10 lat). Młody kierowca ograniczał się więc do treningów na torze kartingowym w Częstochowie. Treningi przyniosły rezultat, kiedy Kubica mógł już startować w zawodach. W ciągu trzech lat startów w Polsce (1995-1997) zdobył sześć tytułów kartingowego mistrza kraju.

Naturalną drogą rozwoju kariery było rozpoczęcie startów w Europie. Wybór padł na Włochy - kraj z najsilniejszą ligą kartingową świata. Kubica był od początku wyróżniającym się zawodnikiem i szybko rozpoczął starty w ekipie fabrycznej. W 1998 r. zdobył kartingowe mistrzostwo Włoch jako pierwszy w historii cudzoziemiec. W tym samym roku młody kierowca zajął drugie miejsce w mistrzostwach Europy oraz wygrał prestiżowe zawody Monaco Kart Cup, rozgrywane na fragmencie słynnego toru Formuły 1.

Rok później Kubica obok mistrzostw Włoch wystartował także w mistrzostwach Niemiec. W obu zajął pierwsze miejsce. Zwyciężył także w Monaco Kart Cup, Margutti Trophy oraz Elf Masters w paryskiej hali Bercy. W kolejnym sezonie (2000 r.), ostatnim w zawodach kartingowych, Polak startował w mistrzostwach Europy i mistrzostwach świata. W obu wywalczył czwarte miejsce. Pod koniec sezonu zaliczył też pierwsze testy w samochodach - w Formule Renault 2000.

Pierwszy sezon startów w wyścigach samochodowych Eurocup Formuły Renault 2000 przyniósł Polakowi pierwsze w karierze pole position oraz udział w programie rozwojowym kierowców Renault - RDD. W sezonie 2002 w Formule Renault Robert Kubica wygrał cztery wyścigi (w klasyfikacji generalnej serii zajął 7. miejsce) i wywalczył tytuł wicemistrza Włoch. Pod koniec sezonu wystąpił gościnnie na brazylijskim torze Formuły 1 Interlagos, gdzie udało mu się zdobyć pole position i odnieść zdecydowane zwycięstwo.

Świetnie zapowiadająca się kariera młodego kierowcy mogła zakończyć się bardzo szybko. Kubica podpisał w 2003 r. kontrakt z Prema Powerteam, zespołem startującym w F3 Euro Series (Formuła 3), ale przed rozpoczęciem sezonu miał, jako pasażer, wypadek samochodowy. Doznał niezwykle groźnego złamania ręki, które zdaniem lekarzy miało zakończyć jego karierę kierowcy wyścigowego. Kubica nie poddał się jednak i już pięć tygodni później wystartował w zawodach na torze Norisring. Jadąc z osiemnastoma śrubami w ramieniu Polak odniósł wspaniałe zwycięstwo. W sezonie, który zakończył na 12. miejscu udało mu się wygrać jeszcze w ulicznym wyścigu F3 Sardinia Master, dobrze zaprezentował się także w prestiżowych zawodach w Makau oraz w Korei.

W drugim sezonie w Formule 3 Kubica reprezentował Muecke Mercedes, fabrycznego teamu ekipy Mercedesa. W klasyfikacji generalnej zajął 7. miejsce. W Pucharze Interkontynentalnym FIA w Makau (uznawanym za nieoficjalne mistrzostwa świata Formuły 3) zdobył pole position, pobił rekord toru, a sam wyścig dość pechowo zakończył na drugim miejscu.

Na sezon 2005 Kubica przeniósł się do kolejnej klasy wyścigów - World Series by Renault (Formuły 3,5). Startował w barwach zespołu Epsilon Euskadi. Już podczas pierwszego wyścigu w belgijskim Zolder Kubica, mimo braku doświadczenia, doskonale dawał sobie radę. Wygrał drugi wyścig w Zolder (w serii WSbR na każdym torze rozgrywane są po dwa wyścigi) i objął prowadzenie w klasyfikacji generalnej. W sezonie 2005 World Series by Renault wygrywał jeszcze trzykrotnie i podczas zawodów w portugalskim Estoril zapewnił sobie mistrzostwo.

W listopadzie ponownie wystartował w Pucharze Interkontynentalnym FIA w Makau i ponownie zajął w nim drugie miejsce. Dwa tygodnie później w nagrodę za zwycięstwo w World Series by Renault odbył po raz pierwszy testy w bolidzie Formuły 1 w zespole Renault F1 Team na torze Circuit de Catalunya w Barcelonie.

Polak zaprezentował się na tyle dobrze, że wzbudził zainteresowanie stajni Formuły 1. 20 grudnia 2005 r. Robert Kubica podpisał kontrakt z teamem Formuły 1 BMW Sauber, na mocy którego w sezonie 2006 pełni funkcję kierowcy testowego stajni. Oprócz udziału w testach jego zadaniem jest udział w piątkowych sesjach treningowych podczas weekendów Grand Prix oraz funkcja kierowcy rezerwowego.

Pierwsze testy w teamie BMW Sauber Kubica odbył na torze Circuit de Catalunya w Barcelonie 25 stycznia 2006 r., a podczas sesji treningowej przed Grand Prix Bahrajnu 10 marca 2006 r. zadebiutował w cyklu Grand Prix. W pierwszej sesji treningowej uzyskał najlepszy czas spośród wszystkich startujących kierowców.

Podczas piątkowych treningów Robert Kubica regularnie zdobywał bardzo dobre czasy. 6 sierpnia, podczas Grand Prix Węgier na torze Hungaroring, po raz pierwszy polski kierowca wystąpił w wyścigu Grand Prix. Zastąpił kontuzjowanego kierowcę BMW Sauber Jacques'a Villeneuve'a.

W swoim pierwszym wyścigu Kubica jechał bardzo dobrze i zajął punktowane miejsce - był siódmy. Został jednak zdyskwalifikowany za zbyt lekki bolid. Kierownictwo teamu BMW Sauber było na tyle zadowolone z jego postawy, że rozwiązało kontrakt z Villeneuve'em i na ostatnie wyścigi zatrudniło Kubicę. Polak wystąpił w GP Turcji, Włoch, Chin, Japonii i Brazylii. Podczas Grand Prix Włoch Kubica odniósł swój największy jak do tej pory sukces w Formule 1 - zajął trzecie miejsce za Michaelem Schumacherem i Kimim Raikkonenem.

Swoimi występami Kubica przekonał do siebie szefów stajni i został zatrudniony na kolejny sezon jako kierowca wyścigowy. Szczegóły kontraktu nie zostały ujawnione, według nieoficjalnych informacji Polak podpisał dwuletnią umowę i zarobi 2,8 mln euro.

Sezon 2007 Kubica rozpoczął 18 marca wyścigiem o Grand Prix Australii. Nie ukończył wyścigu po awarii skrzyni biegów. Na pierwsze punkty w nowym sezonie musiał czekać do Grand Prix Bahrajnu, w którym zajął szóste miejsce. Polak zdobywał punkty także w wyścigach o Grand Prix Hiszpanii i Monako, gdzie zajmował czwarte i piąte miejsce.

W Grand Prix Kanady na torze Gilles Villeneuve w Montrealu Kubica przeżył potworny wypadek. Na 27. okrążeniu wyścigu o Grand Prix Kanady Polak uderzył w betonową ścianę jadąc z prędkością 230 km/h. Jego bolid kompletnie się roztrzaskał, jednak Polak jedynie skręcił kostkę i doznał wstrząsu mózgu.

Robert Kubica

Stan cywilny: kawaler

Wzrost: 1,84 m

Waga: 73 kg

Hobby: kręgle, gry komputerowe, karting

Ulubione danie: pasta

Ulubiony napój: sok pomarańczowy

Ulubiony tor: Macau

Pierwszy wyścig: kartingowe mistrzostwa Polski, Poznań 1995

Skomentuj:
Robert Kubica - sylwetka
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najnowsze informacje