Sport.pl

Ludzie zmieniają małżonków i religie, ale rzadko zmieniają klub, któremu kibicują

- Jeśli samorząd bardzo chce budować stadion, to najpierw powinien pokazać, na jakim poziomie jest w mieście przestępczość, ile jest dzieci, które chodzą do szkoły głodne, jaka jest jakość szpitali - mówił podczas konferencji ?Nowa Jakość Kibicowania? Artur Grabowski z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
Jesteś kibicem ze Śląska? Dołącz do nas na Fejsie! >>

Rola kibiców w funkcjonowaniu klubów sportowych, modele finansowania tych klubów, społeczna wartość futbolu - m.in. o tym dyskutowano podczas zorganizowanej przez Stowarzyszenie Socios Górnik konferencji "Nowa Jakość Kibicowania".

- Ludzie zmieniają małżonków i religie, ale rzadko zmieniają klub, któremu kibicują - żartował Loukas Anastasiadis z Supporters Direct Europe, organizacji zrzeszającej kibiców z całego kontynentu. - Dlatego klub sportowy nie może funkcjonować jak firma, której głównym celem są zyski. W tym przypadku chodzi przede wszystkim o dawanie ludziom radości - podkreślał.

Mówił o tym również Artur Grabowski, z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. - Klub jest ważny dla społeczności lokalnej. To nie tylko własność jakiegoś podmiotu gospodarczego, który ma swoją siedzibę w Chinach czy w Indonezji. Bo jaki jest związek emocjonalny między tym inwestorem z Azji a klubem? Bayern Monachium mógłby być dziś w rękach szejków, ale kiedy prezes klubu otrzymał taką propozycję, to grzecznie podziękował. Powiedział: "My mamy swoje wartości". Pamiętajmy, że większość takich właściciel traktuje kluby tylko jako krótkoterminowe inwestycje. Proszę spojrzeć - trzy lata od momentu przejęcia Interu Mediolan przez indonezyjskiego biznesmena znów trwają poszukiwania kogoś, kto chciałby klub odkupić.

Co natomiast z klubami finansowanymi z publicznych pieniędzy? W Polsce takich przecież nie brakuje... - Nasz model finansowania sportu przypomina ten, który w latach siedemdziesiątych dominował we Francji - samorządy biorą na swoje barki coś, na czym się nie znają. Uważają, że sport jest dobrym elementem marketingu. Owszem, ale dlaczego to tyle kosztuje? Albo dlaczego mieszkańcy nie partycypują w podejmowaniu decyzji? Kiedy w Monachium planowano budowę nowego stadionu, najpierw przeprowadzono w tej sprawie referendum. Zapytano o zdanie mieszkańców, mimo że stadion i tak w 100 procentach został sfinansowany przez klub! - wskazywał Grabowski. I dodał: - Priorytetowym celem samorządu jest budowa żłobków czy szkół, dbałość o kulturę, a nie budowa stadionów. Jeśli natomiast bardzo chce takiej inwestycji, to najpierw powinien pokazać, na jakim poziomie jest w mieście przestępczość, ile jest dzieci, które chodzą do szkoły głodne, jaka jest jakość szpitali. Jeśli okaże się, że to wszystko jest na europejskim poziomie, wtedy może zająć się budową stadionu.

O wizerunku kibiców w mediach wspomniał z kolei Jacek Burski z Uniwersytetu Łódzkiego. - Media to bardzo ważny czynnik. Niestety, mają cyniczne podejście. Jeśli ktoś rzuci jedną racę, to zawsze będzie to newsem. Z okazji, by to opisać, nikt nie zrezygnuje...

Zdjęcie ADIDAS RĘKAWICE BRAMKARSKIE ACE COMPETITION S90145 Zdjęcie Adidas Rękawice bramkarskie ACE Jr AH7814 Zdjęcie Adidas Rękawice bramkarskie Ace Zones Pro AH7803
ADIDAS RĘKAWICE BRAMKARSKIE... Adidas Rękawice bramkarskie... Adidas Rękawice bramkarskie...
Sprawdź ceny » Sprawdź ceny » Sprawdź ceny »
źródło: Okazje.info


Więcej o: