Znana jest przyczyna katastrofy śmigłowca właściciela Leicester City. To nie był błąd człowieka

Katastrofa śmigłowca, w której zginął właściciel Leicester City Vichai Srivaddhanaprabha oraz cztery inne osoby była spowodowana awarią części w śmigle ogonowym, która jest połączona z kontrolerami obsługiwanymi przez pilota.

Agencja bezpieczeństwa lotniczego poleciła właścicielom podobnych helikopterów Augusta dodatkowe sprawdzenie śmigła ogonowego po tym, jak potwierdzono usterkę techniczną, która doprowadziła do katastrofy śmigłowca właściciela Leicester City. Badanie wraku wciąż jednak trwa, bo śledczy chcą dokładnie zrozumieć sekwencję wydarzeń, która doprowadziła do tego, że helikopter w niekontrolowany sposób skręcił w prawo, mimo odwrotnych komend pilota, a potem spadł na ziemię.

Podczas śledztwa wyszło, że część mechanizmu w śmigle ogonowym była rozłączona. To spowodowało, że pilot nie mógł nic zrobić. Zawiódł system, a części tylnego wirnika nie były w stanie wytrzymać działających na nie sił. Już podczas listopadowego badania czarnej skrzynki wyszło, że pilot nakazał maszynie skręt w lewo, a helikopter zaczął skręcać w prawo. Teraz wiadomo, że doszło do awarii.

27 października, czyli w dniu katastrofy, helikopter AgustaWestland AW169 wykonał cztery loty. Ten ze stadionu Leicester był piątym. Nagrania z wypadku pokazały, że już w powietrzu odpadły części śmigła ogonowego. Helikopter wzniósł się na około 130 metrów, zaczął się obracać, spadł obok parkingu i stanął w płomieniach.

W katastrofie zginęło pięć osób. Właściciel Leicester City Vichai Srivaddhanaprabha, jego goście Nursara Suknamai i Kaveporn Punpare, a także pilot Eric Swaffer oraz Izabela Lechowicz, która też była na pokładzie. Tragedia wstrząsnęła futbolowym światem.

Śledztwo w sprawie wypadku ma się zakończyć w drugiej połowie 2019 roku.

Dopasujesz wydarzenie, które miało miejsce za czasów panowania tego władcy?
1/20Dopasujesz wydarzenie, które miało miejsce za czasów panowania tego władcy? Zygmunt Stary:
Zobacz także
  • Katastrofa śmigłowca w Leicester. "Ofiary miały minimalne szanse na skuteczną ewakuację"
  • Premier League. Kasper Schmeichel chciał ratować prezesa Leicester City z płonącego śmigłowca
  • Leicester zmieni nazwę stadionu, by uczcić pamięć zmarłego właściciela? Kibice złożyli petycję
Komentarze (65)
Znana jest przyczyna katastrofy śmigłowca właściciela Leicester City
Zaloguj się
  • traszka777

    Oceniono 15 razy 9

    "Agencja bezpieczeństwa lotniczego poleciła właścicielom podobnych helikopterów Augusta (...)". Hmm, marka helikoptera to Agusta. Chyba, że chodzi o helikoptery jakiegoś Augusta?

  • senseiek

    Oceniono 8 razy 2

    Ja tutaj widzę tez inny problem: niezbyt dobrze zaprojektowany bak paliwa helikoptera, rozszczelnił się po upadku i doprowadził do eksplozji. Baki paliwa w helikopterach wojskowych są zabezpieczone m.in. kevlarem i substancjami samouszczelniającymi w razie trafienia przez pocisk wroga. Takie same zabezpieczenia powinny być w helikopterach prywatnych, żeby zminimalizować szanse na eksplozje w razie rozszczelnienia. (testy zrzucenia baku z np. 100 metrów pełnego paliwa?)

  • mark6

    Oceniono 1 raz 1

    @ kajman6
    Zadałeś wcale nie głupie pytanie, wbrew opiniom forumowych idiotów szczodrze Ciebie " minusujących".
    Odpowiedz wcale nie jest taka prosta, mimo iż dla helikopterów istnieje teoria
    mówiąca o zachowaniu stosunku " prędkość wysokość" oznaczająca pole bezpiecznej autorotacji. Australijscy helikopterowi kowboje nazywają to strefą śmierci.
    Latają szybko na małych wysokościach.
    Pytanie jest jeszcze ciekawsze dlaczego te wymagania nie dotyczą wiropłatów?
    Może jakiś internetowy " głupek" odpowie na to pytanie?

  • romek-z

    Oceniono 1 raz 1

    "To nie był błąd człowieka" w tytule jest błędny. Po pierwsze primo każdą awarię można przypisać w łańcuchu przyczyn i skutków gdzieś na początku błedowi człowieka. Może to być błąd konstrukcyjny - bład człowieka. Albo błąd mechanika przy okresowych przeglądach - np niezałożenie zawleczki blokującej odkręcanie sie nakrętki - błąd człowieka itd itp. To co można było napisac w tytule to, że nie był to błąd pilota. Jak ktoś się zna, to niech napisze czy w tej sytuacji decyzja o wejściu w auto rotację nie byłaby lepsza?

  • stach_79

    Oceniono 9 razy 1

    Tak jak pisałem zaraz po katastrofie, widać na filmie jak odpada mały fragment śmigła - leciał nawet w stronę kamery filmującej.

  • xsawer

    Oceniono 19 razy 1

    "połączona z kontrolerami obsługiwanymi przez pilota."
    -Kontroler inaczej kanar to jest w tramwaju lub autobusie, a pilot posługuje się sterownicami.

  • Jack D

    0

    Gdzie popełniono błąd? AW169 są dostarczane z linii montażu końcowego znajdującej się w zakładzie AgustaWestland w Verigate (Włochy). Druga linia montażu końcowego AW169 w oddziale AgustaWestland w Philadelphii (USA)Brytyjski zakład AgustaWestland w Yeovil odgrywa kluczową rolę w produkcji łopat wirnika i przekładni śmigła ogonowego, zaś PZL-Świdnik zaangażowany jest w program poprzez wytwarzanie zespołów układu sterowania lotem.

  • kresedebarg

    0

    przyczyną katastrofy śmigłowca był śmigłowiec , to logiczne

  • zen0biusz

    0

    "Podczas śledztwa wyszło, że część mechanizmu w śmigle ogonowym była rozłączona."
    A kto dba o to, żeby sprawdzić przez lotem czy jest połączona? Krasnoludki?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najnowsze informacje

Premier League 2018/19

lp Drużyna M Pkt Br Zw R Por
1 Manchester City 17 44 48:10 14 2 1
2 Liverpool 16 42 34:6 13 3 0
3 Tottenham 17 39 31:16 13 0 4
4 Chelsea 16 34 33:13 10 4 2
5 Arsenal 16 34 35:20 10 4 2
6 Manchester Utd 16 26 28:26 7 5 4
7 Wolverhampton 17 25 19:19 7 4 6
8 Everton 17 24 24:22 6 6 5
9 West Ham 17 24 25:25 7 3 7
10 Watford 17 24 23:25 7 3 7
11 Bournemouth 17 23 25:28 7 2 8
12 Leicester 17 22 21:21 6 4 7
13 Brighton 16 21 19:22 6 3 7
14 Newcastle 17 16 14:22 4 4 9
15 Crystal Palace 17 15 14:23 4 3 10
16 Cardiff City 17 14 17:33 4 2 11
17 Burnley 17 12 15:33 3 3 11
18 Huddersfield 17 10 10:28 2 4 11
19 Southampton 16 9 13:30 1 6 9
20 Fulham 17 9 16:42 2 3 12

  • LM
  • LE
  • Spadek