Sport.pl
  
Aplikacja Fotball LIVE
  POBIERZ

Liga Mistrzów za darmo na Facebooku. Wyniki oglądalności okazały się okrutne. Fatalny sygnał dla piłkarskiego biznesu

Wszyscy, którzy wierzą w popularne mity o setkach milionów widzów zapatrzonych na świecie w najlepsze europejskie rozgrywki będą mocno rozczarowani. Po raz pierwszy kibice w Ameryce Łacińskiej mieli możliwość obejrzenia za darmo meczów Ligi Mistrzów na Facebooku. Oglądalność okazała się śmiesznie niska w porównaniu do widowni telewizyjnej.

To duże rozczarowanie dla piłkarskiego biznesu. Szefowie klubów i rozgrywek liczyli, że media społecznościowe mogą być w przyszłości ważnym graczem na rynku praw telewizyjnych.

Pomysł wydawał się dobry

Na pierwszy rzut oka to był świetny pomysł. Ameryka Łacińska to kontynent, na którym piłka nożna jest popularna bardziej niż gdziekolwiek indziej na świecie, a Facebook ma w tym regionie 270 milionów użytkowników. Poza tym Liga Mistrzów jest za oceanem pokazywana wczesnym popołudniem - w porze mało atrakcyjnej dla stacji telewizyjnych. Teoretycznie więc ekskluzywna transmisja internetowa powinna przyciągnąć przed ekrany - przede wszystkim smartfonów i tabletów - wielu kibiców, którzy z racji różnych obowiązków nie mogli w tym czasie zasiąść w domu przed telewizorem.

W ubiegłym tygodniu kibice w Ameryce Łacińskiej mogli obejrzeć za darmo na Facebooku sześć meczów Ligi Mistrzów. Najwięcej widzów osiągnęły pokazywanie wyłącznie na tym portalu społecznościowym mecze Barcelona - PSV i Real Madryt - Roma - odpowiednio 1,28 mln i 1,11 mln. Na pierwszy rzut oka całkiem niezłe wynik. Ale to tylko półprawdy.

Polski zawodowy futbol skazany na wymarcie

6 minut przed ekranem

Gorzej wygląda, gdy spojrzy się na tzw. pik relacji - czyli moment, w którym oglądało mecz najwięcej widzów. Jeśli chodzi o spotkanie Barcelony to 104,5 tys. widzów, a w przypadku Realu - 67,5 tys. widzów. To już mocno rozczarowujące liczby.

Ale było jeszcze gorzej. Każdy widz oglądał transmisję pierwszego meczu średnio przez niecałe 7 minut, a drugiego - 6 minut. To liczby kilkakrotnie niższe niż osiągają relacje telewizyjne meczów piłkarskich. Okazuje się, że widownia internetowa, to bardziej zerkacze niż oglądacze, a może nawet duża część użytkowników - zaliczonych do widzów - oglądała relację przez przypadek, bo uruchomiła im się on automatycznie przy przeglądaniu postów na Facebooku.

Niestety nie wiadomo, jaka była średnia oglądalność - najważniejsza wielkość dla reklamodawców na rynku telewizyjnym. Z podanych danych można jednak wywnioskować, że w pierwszym przypadku nie była wyższa niż 70-75 tys., a w drugim 50-55 tys.

Brazylijski dziennikarz Erich Beting z biznesowego portalu maquinadoesporte.uol.com nazwał takie wyniki „okrutnymi” w odniesieniu do oglądalności w tradycyjnej telewizji.

Tak dla porównania. Mecze fazy grupowej Ligi Mistrzów w płatnym - co warto podkreślić - Canal+ w ubiegłym sezonie oglądało w Polsce średnio 194 tys. widzów! Rekordowe było spotkanie Bayern - PSG z widownią 376 tys.

Liga Mistrzów? Jej koniec jest bliższy niż nam się wydaje

Rozczarowanie dla piłkarskiej branży

Wyniki oglądalności Ligi Mistrzów na Facebooku są poważnym sygnałem dla piłkarskiej branży. Coraz trudniej o wzrost wartości kontraktów z płatnymi telewizjami. Małym szokiem dla rynku był fakt, że Premier League nową trzyletnią umowę ze Sky i BT podpisała na sumę o 700 mln funtów niższą niż poprzednia.

Dlatego prezesi lig i klubów liczyli, że media społecznościowe pozwolą - dzięki masowej widowni - wywindować cenę praw telewizyjnych na nowy, wyższy poziom. Na razie wydaje się, że były to płonne nadzieje.

Liga Mistrzów lepsza niż mundial? Fakt, który jest katastrofą dla piłki nożnej

Więcej o:
Komentarze (57)
Liga Mistrzów za darmo na Facebooku. Wyniki oglądalności okazały się okrutne
Zaloguj się
  • extrabet

    Oceniono 1 raz -1

    typyzibiego.wordpress.com tutaj typy z kursami po 100 wchodza bierzcie i wygrwajcie

  • Katylina77

    Oceniono 1 raz -1

    Ligi mistrzów to już z 10 lat nie oglądam za wyjątkiem meczów jak Legia tam grała. Emocji zero wciąż te same drużyny mecze wyglądające jak partia szachów. Jedna akcja na 45 minut sorry wolę zagrać w jakąś grę czy obejrzeć coś na Netflixie zamiast się nudzić.

  • True Blue

    0

    Ze wzgledu na roznice stref czasu, mecze LM lub LE odbywaja sie w godzinach pracy w Ameryce Polnocnej i Poludniowej.
    Dla mnie to jest 7 godzin roznicy, czyli w ciagu pracy nie bede nic ogladac. Nagrywam na DIrectv i nawet gdyby Facebook pozwalal odtworzyc mecz pare godzin pozniej, to i tak na facebooka nie wchodze bo od razu pokazuja rezultat.

  • rownowaznik

    0

    Stara prawda mówi - przyszłością jest to co teraz jest w totalnej niszy, a nie to o czym teraz każdy mówi.

  • karolb87

    0

    Może to wina różnicy czasu:)

  • boliver

    0

    Zginie ta zgnilizna,, swiat kopaczy i szmacianej,,

    Jak najszybciej,,

  • stanislaw.sk

    0

    tak się dzieje z dublowaniem wpisów, bo admin wymyślił "BŁĄD SYSTEMOWY" albo

    "NIE POWTARZAJ SIĘ :) PRZED CHWILĄ DODAŁEŚ KOMENTARZ O TEJ SAMEJ TREŚCI."

  • Karol Linka

    0

    Popieram zdania przedmówców . LM nie będzie miała takiej oglądalności jak Copa. To teraz niech dadzą na FB Copa w europie i ciekawe jaki procent zainteresowania będzie???

  • stanislaw.sk

    0

    @michaelus
    slogan socjalizmu KAŻDEMU WG POTRZEB też doprowadził do jego unicestwienia, chociaż PiS chce go usilnie zreanimować...w ramach "dobrej zmiany" zaczął od przyznawania sobie nagród, BO NAM SIĘ NALEŻAŁO i nadal należy...

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX