Sport.pl

FC Barcelona. Koszulka bez pasków, a z reklam±

Asia Wi¶niowska
21.01.2012 18:39
A A A
Koszulki Barcelony na sezon 2012-13 wg katalońskiego

Koszulki Barcelony na sezon 2012-13 wg katalońskiego "Sportu" (Fot. Sport.es)

Katalońskim "Sport" ujawnił w pi±tek projekty nowych koszulek, w których w przyszłym sezonie będ± grali zawodnicy Barcelony. Kibice Dumy Katalonii znów zostali zaskoczeni, bo ich klub po raz kolejny odchodzi od tradycji - tym razem na koszulce zabraknie pasków.
- Czy to jest koszulka Nike, czy Barcelony? - zapytał jeden z katalońskich dziennikarzy. Nowa trykot jest niebieski, a przez jego ¶rodek przechodzi bordowy pas. Nie ma jednak wyraĽnego, ostrego przej¶cia w postaci paska, lecz kolory bardzo delikatnie zmieniaj± odcień od bordowego do niebieskiego.

Zawodnicy Barcelony graj± w kolorach, po katalońsku nazywanych Blaugrana (bordowo- niebieski) od 1899 roku, czyli od powstania klubu. Nie ma stuprocentowej pewno¶ci sk±d wła¶nie taki wybór kolorystyki strojów. Wielu uważa, że Duma Katalonii nosi takie barwy dzięki jej założycielowi Joanowi Gamperowi. Szwajcar zanim zawitał do Barcelony występował w FC Basel, którego zawodnicy także występuj± w tych kolorach. Byli i tacy, którzy uważali, że zainspirowano się. kolorem ołówków, których używali miejscowi urzędnicy do wypełniania ksi±g rachunkowych. Inni twierdz±, że kolorystykę zaczerpnięto z kolorów rewolucji francuskiej.

Pierwszy wzór strojów Blaugrany nie miał pasków - jeden rękaw miał kolor bordowy, drugi niebieski, podobnie było z czę¶ci± przylegaj±c± do korpusu, przedzielona na pół, podobnie, jak w strojach, które zawodnicy nosili na 100 i 110 lecie klubu. Paski pojawiły się póĽniej. I wła¶nie te paski wzbudzaj± takie kontrowersje w nowym wzorze strojów Barcelony. Były różne kombinacje pasków, raz było ich mniej, raz więcej, ale zawsze były. Już paski na obecnych strojach przyjmuj± pewn± wariację i załamuj± się w charakterystyczny sposób. Co uważniejszy podróżny, korzystaj±cy z usług PKP mógł spotkać się z podobnym wzorem na obiciach siedzeń polskich poci±gów.

Przez wiele lat kibice Barcelony szczycili się czysto¶ci± swoich koszulek, obok wielkiego i pięknego Camp Nou, cudownej historii, zwi±zków z Kataloni±, wielkich zawodników, brak reklamy na koszulce doskonale wpisywał się w hasło 'więcej niż klub'. A gdy na koszulce pojawiło się logo UNICEFu, to tylko podkre¶lało, jak klub jest wyj±tkowy, że w dobie powszechnej komercjalizacji i globalizacji, Barcelona nie bierze pieniędzy za obecno¶ć na jej koszulkach, ba, ona nawet za to płaci! S± tacy, którzy uważaj± to za akt 'zabrudzania' koszulki, przygotowania kibiców do tego, że wkrótce na ich ukochanej 'czystej' koszulce pojawi się reklama.

Gdy Sandro Rosell ogłosił, że na koszulkach Barcelony pojawi się reklama, w Barcelonie, w Katalonii i całej Hiszpanii zawrzało. Decyzję tłumaczono potrzebami finansowymi, za każdy rok obecno¶ci na koszulkach mistrza Hiszpanii Quatar Fundation ma płacić Barcelonie 30 milionów euro. Władze Blaugrany broniły się, że sponsor nie jest komercyjnym przedsiębiorstwem, a fundacj± wspieraj±ca naukę i rozwój.

- W piłkarskim ¶wiecie Barcelona była od zawsze, do tej pory, unikatem. Brak reklam był znakiem rozpoznawczym. To było znakomite - mówił oburzony Johan Cruyff. Holender zwracał uwagę, że Barcelona dla zwiększenia swoich dochodów traci co¶, co było jej niezaprzeczaln± i unikatow± warto¶ci±.

Wkrótce potem większo¶ć kibiców zaakceptowała decyzję nowych władz. A z klubowych sklepów nowe koszulki znikały, jak ¶wieże bułeczki i już nikt nie miał problemu z reklam±.

Nie wszyscy jednak pozostali obojętni. We wrze¶niu tego roku odbyło się głosowanie, w którym socios Barcelony mieli się wypowiedzieć w sprawie reklam. Zaledwie 76 osób głosowało za zerwaniem umowy z QF, 36 osób wstrzymało się, a miażdż±ca liczba 697 osób zagłosowała pozytywnie za kontynuacj± współpracy z katarsk± fundacj±.

Sprawa z now± koszulk± już nie wzbudza takich kontrowersji, przynajmniej na ¶wiecie. Wielu wła¶ciwie może dziwić, o co ta burza. Cierpi± tylko barcelońscy konserwaty¶ci, którzy do dzi¶ nie mog± patrzeć na koszulki z reklam±, a niedługo zabraknie na nich tradycyjnych pasków. I to wszystko za rz±dów Sandro Rosella. Jaki będzie następny krok? Może biały rezerwowy komplet?



Zobacz także
Skomentuj:
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX