Sport.pl

WEC. Podwójne zwycięstwo Toyoty w wyścigu Fuji 6h

Toyota Gazoo Racing triumfowała przed własną publicznością, zdobywając pierwsze i drugie miejsce w długodystansowym wyścigu Fuji 6h. Toyota wygrała dotąd sześć z siedmiu wyścigów na torze Fuji w serii WEC.

Pierwsze miejsce w czwartej rundzie sezonu 2018/19 WEC zajęli Mike Conway, Kamui Kobayashi i José María López – załoga Toyoty TS050 Hybrid #7. Tuż za nimi na podium znaleźli się Fernando Alonso, Sébastien Buemi i Kazuki Nakajima w aucie #8 ze stratą 11,440 sekund. Było to pierwsze zwycięstwo Conwaya, Kobayashiego i Lópeza w tym sezonie Mistrzostw Świata Wyścigów Długodystansowych.

Toyota wygrała do tej pory sześć z siedmiu wyścigów WEC na torze Fuji Speedway. Jest to druga wygrana Conwaya i Kobayashiego na japońskim obiekcie. Dla José Maríi Lópeza, który dołączył do Toyota Gazoo Racing w ubiegłym roku, było to wyjątkowe doświadczenie. Nie tylko po raz pierwszy stanął na najwyższym podium macierzystego wyścigu swojego zespołu, ale ustanowił także najszybsze okrążenie tej rundy.

Trzecia wygrana Toyoty w tym sezonie umocniła pozycję zespołu na pierwszym miejscu w klasyfikacji producentów, zwiększając przewagę nad rywalem do 14 punktów. Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima i Fernando Alonso zajmują w klasyfikacji pierwsze miejsce, a Kobayashi, Conway i López awansowali na drugą pozycję, z wynikiem o 13 punktów słabszym od liderów.

Kazuki Nakajima wystartował z pole position samochodem #8 na mokrym torze. Kobayashi musiał wyprzedzić rywali, startując z ósmej pozycji. Napęd na 4 koła ułatwił mu poruszanie się w trudnych warunkach i już na drugim okrążeniu Kobayashi znalazł się na drugiej pozycji tuż za kolegą z zespołu. Kierowca Toyoty #7 szybko zjechał do pit stopu, by zmienić opony na dostosowane do mokrej nawierzchni. Następnie na drogę wyjechał samochód bezpieczeństwa, zmniejszając przewagę Nakajimy. Wkrótce samochód #8 także zmienił opony, oddając prowadzenie autu #11.

Nagła zmiana pogody spowodowała, że nawierzchnia szybko wyschła i samochód bezpieczeństwa zjechał z toru. W tej sytuacji Kobayashi musiał ponownie zmienić opony, po czym zaliczył serię bardzo szybkich okrążeń. Pozostałe samochody także zjechały do pit stopów i w drugiej godzinie kolejność się ustabilizowała. Kobayashi prowadził, tuż za nim znalazł się Nakajima, a obie Toyoty stabilnie budowały przewagę nad pozostałymi samochodami.

Kiedy Kazuki przekazał samochód Buemiemu po dwóch godzinach jazdy, Toyota #8 znajdowała się 10 sekund za bliźniaczym autem, ale nowsze opony pozwoliły Sébastienowi zmniejszyć ten dystans. Auto #8 objęło prowadzenie, kiedy Kobayashi zakończył 2,5-godzinną jazdę, oddając kierownicę Mike’owi Conwayowi. Obie Toyoty ściśle ze sobą rywalizowały, a na dwie godziny przed końcem wyścigu López miał 20 sekund przewagi nad Alonso. Na 153. okrążeniu López ustanowił rekord wyścigu i utrzymywał stabilną przewagę aż do momentu, kiedy na 30 minut przed końcem zmienił go Kobayashi, który ukończył wyścig na pierwszym miejscu przed własną publicznością, a jego rodak – Kazuki Nakajima – znalazł się tuż za nim.

 „Wspaniale jest po raz drugi wygrać przed własną publicznością. Przez cały weekend zespół wykonywał świetną robotę. Kwalifikacje trochę nas rozczarowały, ale wróciliśmy na tor w najlepszej formie. Długo czekaliśmy na zwycięstwo samochodu #7. Wreszcie znów stanęliśmy na najwyższym podium. To może być dla nas punkt zwrotny przed resztą sezonu, ale teraz jest czas na świętowanie” – skomentował Kamui Kobayashi.

Kolejny wyścig WEC w Chinach, podczas 6-godzinnego wyścigu w Szanghaju.

Wyniki wyścigu Fuji 6h

1. Toyota Gazoo Racing #7  230 okrążeń

2. Toyota Gazoo Racing #8 +11,440 s

3. Rebellion Racing #1 (Lotterer / Jani / Senna)  +4 okrążenia

4. SMP #11 (Aleshin / Petrov / Button)  +11 okrążeń

5. ByKolles #4 (Webb / Dillmann / Rossiter) +11 okrążeń

6. #37 Jackie Chan (Jaafar / Tan / Jeffri)  +13 okrążeń

Więcej o: