F1: Czo³owe zespo³y znalaz³y organizatora "alternatywnej Formu³y1"?

Zespo³y Formu³y 1 znalaz³y organizatora nowej serii wy¶cigowej - donosi madrycki dziennik AS. Negocjuj± z Carmelo Ezpeleta, szefem firmy obs³uguj±cej motocyklowe wy¶cigi Moto GP. Czy ju¿ w sezonie 2010 wystartuj± dwie konkuruj±ce ze sob± "Formu³y 1"?

Znacznie zaostrza się niebezpieczeństwo bezprecedensowego rozłamu w Formule 1. Może to oznaczać, że w przyszłym roku będą dwie "Formuły 1" - jedna organizowana przed kontrolującą dziś wyścigi federację FIA, i druga, stworzona przez kilka najsilniejszych zespołów.

Hiszpański dziennik AS poinformował we wtorek, że osiem skonfliktowanych z FIA zespołów z Formula One Teams' Association (FOTA) negocjuje się z szefem madryckiej spółki Dorna Sports, właściciela praw komercyjnych serii MotoGP, a więc motocyklowego odpowiednika Formuły 1.

Właścicielem firmy Dorna Sports jest obecny właściciel praw komercyjnych do Formuły 1, międzynarodowy holding CVC. Ezpeleta miał podobno wyrazić wstępnie zgodę na zorganizowanie wyścigowej serii, którą miałyby utworzyć zespoły wchodzące w skład FOTA.

Kto mógłby jeździć w alternatywnej Formule 1? Sami potentaci!

Obecnie w FOTA są Ferrari, McLaren, BMW Sauber, Renault, Red Bull, Toro Rosso, Toyota i Brawn GP. Zespoły te nie zgadzają się na wymuszone przez Międzynarodową Federację Samochodową (FIA) ograniczenia budżetowe.

- Nic dziwnego, że zespoły się buntują skoro muszą w ciągu roku zejść z budżetu 500 mln euro do 50 mln euro. Zespoły mówią, że chcą rozłożyć ten proces na trzy lata - mówił były dwukrotny mistrz świata Fernando Alonso z Renaulta. FIA się nie zgadza.

Informacja zbiegła się w czasie ze słowami szefa FIA Maxa Mosleya dla szwajcarskiego magazynu Motorsport Aktuell, że jeśli zespoły Formuły 1 chcą sobie zorganizować swoje wyścigi, to mają jego zgodę oraz z jego dzisiejszym, utrzymanym w bardzo ostrym tonie listem do FOTA. Napisał w nim, że jeśli zespoły chcą rozmawiać o zmianie przepisów na przyszły sezon, muszą zmienić swoje zgłoszenia na bezwarunkowe. Na odpowiedź oczekuje do dzisiaj, do końca dnia.

Jak na razie bezwarunkową zgodę na udział w nowym sezonie podpisały zespoły Williams i Force India, za co zostały zawieszone na czas nieokreślony przez pozostałych członków FOTA. Akces podpisało też kilka nowych zespołów, które dotąd nie startowały w Formule 1.

Członkowie FOTA podpisali zgodę warunkową - wystartują tylko, jeśli FIA wycofa się ze swoich pomysłów i oprze nowe przepisy na obowiązujących w tym sezonie.

Jeśli pod egidą Dorna Sports powstanie nowa formuła wyścigowa, wezmą w niej udział praktycznie wszyscy kierowcy obecnie ścigający się w barwach zespołów-członków FOTA, najbardziej znanych stajni wyścigowych. Podczas Grand Prix Turcji szefowie stajni i kierowcy spotkali się bowiem w tzw. motorhomie Toyoty, po czym kierowcy wyrazili poparcie dla działań FOTA.

- Jestem zatrudniony przez zespół, więc tam gdzie on, tam i ja - powiedział mistrz świata Lewis Hamilton z McLarena.

Kilku innych kierowców powiedziało, że raczej zrezygnują w ogóle z kariery, niż wystartują w formule wyścigowej proponowanej przez szefa FIA Mosleya.

Jednak zarówno list Mosleya do FOTA, przeciek do prasy hiszpańskiej o negocjacjach FOTA z Ezpoletą, jak i informacja, że w przyszłym sezonie zostanie zarzucony kosztowny system KERS, mogą być elementami gry i środkiem nacisku, jakie strony używają w ostrej politycznej rozgrywce o władzę nad najbardziej prestiżowymi wyścigami.

FIA - zgodnie ze swoimi przepisami - musi do 12 czerwca ogłosić listę uczestników Formuły 1 w nowym sezonie. Wcześniej uznała, że dopuści do sezonu aż 13 zespołów.

Czym jest Dorna Sports?

To hiszpańska firma z siedzibą w Madrycie, która od 1992 roku jest właścicielem praw komercyjnych serii MotoGP. Biura firmy znajdują się też w Barcelonie, Londynie i Tokyo. Do obowiązków Dorny należy m.in. zarządzanie prawami do transmisji telewizyjnych, sprzedaż gadżetów związanych z wyścigami, budowanie medialnego wizerunku serii i sprzedaż reklam.

Co to MotoGP?

Jest to królewska klasa wyścigów motocyklowych, powstała po przemianowaniu w 2001 mistrzostw świata motocykli o pojemności 500 cc. Tradycja serii sięga 1949 roku, a najwięcej tytułów mistrzowskich zdobył legendarny Giacomo Agostini - osiem. Współcześnie niekwestionowanym królem MotoGP jest Valentino Rossi, który sięgnął już po sześć tytułów. Wyścigi rozgrywane są na pięciu kontynentach.

Ultimatum Mosleya - czytaj tutaj ?

Copyright © Agora SA