Ponad 2 tysiące kibiców wzięło udział w badaniu internetowym, które przeprowadziła wrocławska firma Pentagon-Research wspólnie z Polską Ligą Koszykówki. Blisko 50 procent ankietowanych twierdzi iż poziom sportowy koszykarskiej ekstraklasy uległ poprawie. Według badań Pentagon-Research i PLK.pl lepsza kondycja ligi jest podyktowana faktem znalezienia sponsora dla rozgrywek, którym przeszło osiemnaście miesięcy temu został koncern energetyczny, firma Tauron Polska Energia.
Firma energetyczna jest także jednoznacznie kojarzona przez fanów z Polską Ligą Koszykówki i deklasuje pod tym względem innych sponsorów i partnerów rozgrywek. Dwukrotnie mniejszą rozpoznawalność mają wspierający PLK firma bukmacherska Fortuna, Intermarche i Bricomarche, które są partnerami technicznymi rozgrywek i gwarantują im realizację projektu internetowego PLK TV.
Oprócz uczęszczania na mecze fani jako aktywności wokół koszykówki wskazywali szukanie informacji o koszykówce właśnie w portalach internetowych, na popularnych blogach i profilu ligi na Facebooku. Bardzo istotnym jest także chęć fanów do oglądania meczów w projekcie internetowym PLK TV. Ta inicjatywa oceniana jest przyzwoicie, ale z nadzieją na poprawę jakości transmisji i komentarza podczas spotkań. Badanie profilu kibiców wskazało też, że fanom koszykówki w Polsce ewidentnie brakuje także magazynu koszykarskiego oraz krótkich filmów z najlepszymi akcjami kolejki czy podsumowujących mecze. Te materiały miałyby znajdować się nie tylko w tradycyjnej telewizji, ale być dostępne właśnie na stronie ligi, czy profilach w portalach społecznościowych.
To właśnie ekspansja do Internetu wydaje się być głównym kierunkiem działań, jakie powinni podjąć rządzący Tauron Basket Ligą. Rozwój technologiczny pozwolił na przeniesienie wszelkiego rodzaju aktywności multimedialnych właśnie do internetu, który według badań Pentagon Research jest najczęstszą formą spędzania wolnego czasu.
Zdaniem fanów największymi gwiazdami rozgrywek są Qyntel Woods i Andrzej Pluta. Były gracz Anwilu, który wraz z zakończeniem tego sezonu TBL, zakończył też karierę, został również uznany za najbardziej sympatycznego koszykarza w Polsce. PLK jest oceniana jako niezbyt wyrównana i zdaniem badanych nie należy do najsilniejszych w Europie.
Według przeprowadzonych badań przeciętny kibic koszykówki jeździ samochodem marki Volkswagen lub Opel, ma konto w banku PKO BP, najchętniej kupuje odzież sportową marki Nike, czyta Gazetę Wyborczą i słucha RMF FM.
Wyniki badania pokazały, że Tauron Basket Liga posiada wiernych kibiców, którzy jednak wymagają od zarządu Spółki PLK ciągłego doskonalenia produktu. Wzrost zainteresowania koszykówką, a zarazem produktami TBL, będzie możliwy, jeżeli większą rolę będą odgrywać w niej polscy koszykarze. Z zagranicznymi gwiazdami mogą obecnie konkurować jedynie Filip Dylewicz oraz kończący karierę Andrzej Pluta. Nowe-stare projekty koszykarskie, takie jak Trefl Sopot czy też Śląsk Wrocław na pewno uatrakcyjnią rozgrywki. Nowoczesne obiekty także sprzyjają wzrostowi zainteresowania ligą, ale to co jest obecnie najważniejsze to dalsza praca nad produktem, także we współpracy ze sponsorem, którego zaangażowanie w rozwój ligi zostało docenione. Planowana liga kontraktowa to pierwszy krok, kolejnym są pożądne działania poprawiające medialność TBL. Może to być np wprowadzenie programu ligowego do telewizji otwartej oraz wzrost nakładów na szkolenie młodzieży.