TBL. Badania wskazały kierunek - Internet

21.06.2011 15:18
Piotr Szczotka

Piotr Szczotka (Fot. Renata D1browska / Agencja Gazeta???????)

Wzrósł poziom sportowy Polskiej Ligi Koszykówki. Tak twierdzi blisko 50 procent ankietowanych, którzy wzięli udział w badaniu przeprowadzonym przez wrocławską firmę Pentagon Research. Sponsor rozgrywek, firma Tauron Polska Energia, jest jednoznacznie kojarzona z PLK. Przyszłość ligi kibice widzą przede wszystkim w internecie.
Ponad 2 tysiące kibiców wzięło udział w badaniu internetowym, które przeprowadziła wrocławska firma Pentagon-Research wspólnie z Polską Ligą Koszykówki. Blisko 50 procent ankietowanych twierdzi iż poziom sportowy koszykarskiej ekstraklasy uległ poprawie. Według badań Pentagon-Research i PLK.pl lepsza kondycja ligi jest podyktowana faktem znalezienia sponsora dla rozgrywek, którym przeszło osiemnaście miesięcy temu został koncern energetyczny, firma Tauron Polska Energia.

Firma energetyczna jest także jednoznacznie kojarzona przez fanów z Polską Ligą Koszykówki i deklasuje pod tym względem innych sponsorów i partnerów rozgrywek. Dwukrotnie mniejszą rozpoznawalność mają wspierający PLK firma bukmacherska Fortuna, Intermarche i Bricomarche, które są partnerami technicznymi rozgrywek i gwarantują im realizację projektu internetowego PLK TV.

Oprócz uczęszczania na mecze fani jako aktywności wokół koszykówki wskazywali szukanie informacji o koszykówce właśnie w portalach internetowych, na popularnych blogach i profilu ligi na Facebooku. Bardzo istotnym jest także chęć fanów do oglądania meczów w projekcie internetowym PLK TV. Ta inicjatywa oceniana jest przyzwoicie, ale z nadzieją na poprawę jakości transmisji i komentarza podczas spotkań. Badanie profilu kibiców wskazało też, że fanom koszykówki w Polsce ewidentnie brakuje także magazynu koszykarskiego oraz krótkich filmów z najlepszymi akcjami kolejki czy podsumowujących mecze. Te materiały miałyby znajdować się nie tylko w tradycyjnej telewizji, ale być dostępne właśnie na stronie ligi, czy profilach w portalach społecznościowych.

To właśnie ekspansja do Internetu wydaje się być głównym kierunkiem działań, jakie powinni podjąć rządzący Tauron Basket Ligą. Rozwój technologiczny pozwolił na przeniesienie wszelkiego rodzaju aktywności multimedialnych właśnie do internetu, który według badań Pentagon Research jest najczęstszą formą spędzania wolnego czasu.

Zdaniem fanów największymi gwiazdami rozgrywek są Qyntel Woods i Andrzej Pluta. Były gracz Anwilu, który wraz z zakończeniem tego sezonu TBL, zakończył też karierę, został również uznany za najbardziej sympatycznego koszykarza w Polsce. PLK jest oceniana jako niezbyt wyrównana i zdaniem badanych nie należy do najsilniejszych w Europie.

Według przeprowadzonych badań przeciętny kibic koszykówki jeździ samochodem marki Volkswagen lub Opel, ma konto w banku PKO BP, najchętniej kupuje odzież sportową marki Nike, czyta Gazetę Wyborczą i słucha RMF FM.

Komentuje Michał Gradzik, szef projektów badawczych firmy Pentagon-Research.

Wyniki badania pokazały, że Tauron Basket Liga posiada wiernych kibiców, którzy jednak wymagają od zarządu Spółki PLK ciągłego doskonalenia produktu. Wzrost zainteresowania koszykówką, a zarazem produktami TBL, będzie możliwy, jeżeli większą rolę będą odgrywać w niej polscy koszykarze. Z zagranicznymi gwiazdami mogą obecnie konkurować jedynie Filip Dylewicz oraz kończący karierę Andrzej Pluta. Nowe-stare projekty koszykarskie, takie jak Trefl Sopot czy też Śląsk Wrocław na pewno uatrakcyjnią rozgrywki. Nowoczesne obiekty także sprzyjają wzrostowi zainteresowania ligą, ale to co jest obecnie najważniejsze to dalsza praca nad produktem, także we współpracy ze sponsorem, którego zaangażowanie w rozwój ligi zostało docenione. Planowana liga kontraktowa to pierwszy krok, kolejnym są pożądne działania poprawiające medialność TBL. Może to być np wprowadzenie programu ligowego do telewizji otwartej oraz wzrost nakładów na szkolenie młodzieży.

Skomentuj:
TBL. Badania wskazały kierunek - Internet
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

PLK 2017/18

lp. Drużyna M Pkt Bilans Zw. Por.
1 Anwil Włocławek 22 41 1889:1560 19 3
2 Polski Cukier Toruń 22 38 1862:1690 16 6
3 Stelmet BC Zielona Góra 21 36 1764:1576 15 6
4 MKS Dąbrowa Górnicza 22 36 1758:1649 14 8
5 BM Slam Stal Ostrów Wlkp. 21 34 1640:1552 13 8
6 TBV Start Lublin 20 32 1668:1633 12 8
7 PGE Turów Zgorzelec 23 36 1923:1934 13 10
8 Polpharma Starogard Gd. 22 34 1744:1671 12 10
9 King Szczecin 22 34 1838:1791 12 10
10 Rosa Radom 21 32 1713:1662 11 10
11 Asseco Gdynia 21 32 1717:1728 11 10
12 Trefl Sopot 21 31 1650:1637 10 11
13 Miasto Szkła Krosno 22 30 1698:1790 8 14
14 GTK Gliwice 22 30 1716:1838 8 14
15 AZS Koszalin 22 30 1726:1853 8 14
16 Legia Warszawa 22 24 1610:1908 2 20
17 Czarni Słupsk 32 24 1463:1907 5 27

  • Awans do play-off

PLK 2017/18

lp. Drużyna M Pkt Bilans Zw. Por.
1 Anwil Włocławek 22 41 1889:1560 19 3
2 Polski Cukier Toruń 22 38 1862:1690 16 6
3 Stelmet BC Zielona Góra 21 36 1764:1576 15 6
4 MKS Dąbrowa Górnicza 22 36 1758:1649 14 8
5 BM Slam Stal Ostrów Wlkp. 21 34 1640:1552 13 8
6 TBV Start Lublin 20 32 1668:1633 12 8
7 PGE Turów Zgorzelec 23 36 1923:1934 13 10
8 Polpharma Starogard Gd. 22 34 1744:1671 12 10
9 King Szczecin 22 34 1838:1791 12 10
10 Rosa Radom 21 32 1713:1662 11 10
11 Asseco Gdynia 21 32 1717:1728 11 10
12 Trefl Sopot 21 31 1650:1637 10 11
13 Miasto Szkła Krosno 22 30 1698:1790 8 14
14 GTK Gliwice 22 30 1716:1838 8 14
15 AZS Koszalin 22 30 1726:1853 8 14
16 Legia Warszawa 22 24 1610:1908 2 20
17 Czarni Słupsk 32 24 1463:1907 5 27

  • Awans do play-off