TBL. Badania wskazały kierunek - Internet

Piotr Szczotka

Piotr Szczotka (Fot. Renata D1browska / Agencja Gazeta???????)

Wzrósł poziom sportowy Polskiej Ligi Koszykówki. Tak twierdzi blisko 50 procent ankietowanych, którzy wzięli udział w badaniu przeprowadzonym przez wrocławską firmę Pentagon Research. Sponsor rozgrywek, firma Tauron Polska Energia, jest jednoznacznie kojarzona z PLK. Przyszłość ligi kibice widzą przede wszystkim w internecie.
Ponad 2 tysiące kibiców wzięło udział w badaniu internetowym, które przeprowadziła wrocławska firma Pentagon-Research wspólnie z Polską Ligą Koszykówki. Blisko 50 procent ankietowanych twierdzi iż poziom sportowy koszykarskiej ekstraklasy uległ poprawie. Według badań Pentagon-Research i PLK.pl lepsza kondycja ligi jest podyktowana faktem znalezienia sponsora dla rozgrywek, którym przeszło osiemnaście miesięcy temu został koncern energetyczny, firma Tauron Polska Energia.

Firma energetyczna jest także jednoznacznie kojarzona przez fanów z Polską Ligą Koszykówki i deklasuje pod tym względem innych sponsorów i partnerów rozgrywek. Dwukrotnie mniejszą rozpoznawalność mają wspierający PLK firma bukmacherska Fortuna, Intermarche i Bricomarche, które są partnerami technicznymi rozgrywek i gwarantują im realizację projektu internetowego PLK TV.

Oprócz uczęszczania na mecze fani jako aktywności wokół koszykówki wskazywali szukanie informacji o koszykówce właśnie w portalach internetowych, na popularnych blogach i profilu ligi na Facebooku. Bardzo istotnym jest także chęć fanów do oglądania meczów w projekcie internetowym PLK TV. Ta inicjatywa oceniana jest przyzwoicie, ale z nadzieją na poprawę jakości transmisji i komentarza podczas spotkań. Badanie profilu kibiców wskazało też, że fanom koszykówki w Polsce ewidentnie brakuje także magazynu koszykarskiego oraz krótkich filmów z najlepszymi akcjami kolejki czy podsumowujących mecze. Te materiały miałyby znajdować się nie tylko w tradycyjnej telewizji, ale być dostępne właśnie na stronie ligi, czy profilach w portalach społecznościowych.

To właśnie ekspansja do Internetu wydaje się być głównym kierunkiem działań, jakie powinni podjąć rządzący Tauron Basket Ligą. Rozwój technologiczny pozwolił na przeniesienie wszelkiego rodzaju aktywności multimedialnych właśnie do internetu, który według badań Pentagon Research jest najczęstszą formą spędzania wolnego czasu.

Zdaniem fanów największymi gwiazdami rozgrywek są Qyntel Woods i Andrzej Pluta. Były gracz Anwilu, który wraz z zakończeniem tego sezonu TBL, zakończył też karierę, został również uznany za najbardziej sympatycznego koszykarza w Polsce. PLK jest oceniana jako niezbyt wyrównana i zdaniem badanych nie należy do najsilniejszych w Europie.

Według przeprowadzonych badań przeciętny kibic koszykówki jeździ samochodem marki Volkswagen lub Opel, ma konto w banku PKO BP, najchętniej kupuje odzież sportową marki Nike, czyta Gazetę Wyborczą i słucha RMF FM.

Komentuje Michał Gradzik, szef projektów badawczych firmy Pentagon-Research.

Wyniki badania pokazały, że Tauron Basket Liga posiada wiernych kibiców, którzy jednak wymagają od zarządu Spółki PLK ciągłego doskonalenia produktu. Wzrost zainteresowania koszykówką, a zarazem produktami TBL, będzie możliwy, jeżeli większą rolę będą odgrywać w niej polscy koszykarze. Z zagranicznymi gwiazdami mogą obecnie konkurować jedynie Filip Dylewicz oraz kończący karierę Andrzej Pluta. Nowe-stare projekty koszykarskie, takie jak Trefl Sopot czy też Śląsk Wrocław na pewno uatrakcyjnią rozgrywki. Nowoczesne obiekty także sprzyjają wzrostowi zainteresowania ligą, ale to co jest obecnie najważniejsze to dalsza praca nad produktem, także we współpracy ze sponsorem, którego zaangażowanie w rozwój ligi zostało docenione. Planowana liga kontraktowa to pierwszy krok, kolejnym są pożądne działania poprawiające medialność TBL. Może to być np wprowadzenie programu ligowego do telewizji otwartej oraz wzrost nakładów na szkolenie młodzieży.

Skomentuj:
TBL. Badania wskazały kierunek - Internet
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

PLK 2017/18

lp. Drużyna M Pkt Bilans Zw. Por.
1 Anwil Włocławek 30 53 2569:2240 23 7
2 Polski Cukier Toruń 31 53 2647:2353 22 9
3 BM Slam Stal Ostrów Wlkp. 31 53 2494:2281 22 9
4 Stelmet BC Zielona Góra 30 50 2594:2365 20 10
5 MKS Dąbrowa Górnicza 31 50 2536:2393 19 12
6 Rosa Radom 31 50 2570:2457 19 12
7 Trefl Sopot 31 48 2504:2443 17 14
8 King Szczecin 31 48 2580:2519 17 14
9 PGE Turów Zgorzelec 31 48 2617:2624 17 14
10 Asseco Gdynia 31 48 2533:2561 17 14
11 TBV Start Lublin 31 47 2544:2526 16 15
12 Polpharma Starogard Gd. 31 46 2469:2469 15 16
13 AZS Koszalin 31 42 2437:2664 11 20
14 GTK Gliwice 31 41 2464:2650 10 21
15 Miasto Szkła Krosno 31 39 2419:2636 8 23
16 Legia Warszawa 31 36 2366:2718 5 26
17 Czarni Słupsk 32 24 1463:1907 5 27

  • Awans do play-off

PLK 2017/18

lp. Drużyna M Pkt Bilans Zw. Por.
1 Anwil Włocławek 30 53 2569:2240 23 7
2 Polski Cukier Toruń 31 53 2647:2353 22 9
3 BM Slam Stal Ostrów Wlkp. 31 53 2494:2281 22 9
4 Stelmet BC Zielona Góra 30 50 2594:2365 20 10
5 MKS Dąbrowa Górnicza 31 50 2536:2393 19 12
6 Rosa Radom 31 50 2570:2457 19 12
7 Trefl Sopot 31 48 2504:2443 17 14
8 King Szczecin 31 48 2580:2519 17 14
9 PGE Turów Zgorzelec 31 48 2617:2624 17 14
10 Asseco Gdynia 31 48 2533:2561 17 14
11 TBV Start Lublin 31 47 2544:2526 16 15
12 Polpharma Starogard Gd. 31 46 2469:2469 15 16
13 AZS Koszalin 31 42 2437:2664 11 20
14 GTK Gliwice 31 41 2464:2650 10 21
15 Miasto Szkła Krosno 31 39 2419:2636 8 23
16 Legia Warszawa 31 36 2366:2718 5 26
17 Czarni Słupsk 32 24 1463:1907 5 27

  • Awans do play-off