Sport.pl

NBA. Jak Jordan miliony zarabia

Rocznie Michael Jordan "wyciąga" 60 mln dol. z umów sponsorskich, czyli o 10 mln więcej, niż zarabiał poza boiskiem w szczycie kariery. Spośród aktywnych sportowców wyższe kontrakty reklamowe ma tylko Tiger Woods.
Koszykarz wszech czasów karierę skończył w 2003 roku. Jest teraz "tylko" właścicielem Charlotte Bobcats. Wciąż jednak wspomaga swoim wizerunkiem grę komputerową, buty do koszykówki, sportową odzież, napoje. I to jak!

Należąca do koncernu Nike marka Jordan ma ponad 71 proc. udziału w amerykańskim rynku i przynosi dochód około miliarda dolarów.

W zeszłym roku Jordan trafił na okładkę gry wideo NBA 2K11, dzięki czemu sprzedano rekordowe 5 mln egzemplarzy. Wieloletnia umowa na kolejne edycje już została podpisana.

Po ośmiu latach od zakończenia kariery Jordanowi płacą wciąż: Nike, Gatorade (napoje), Hanes (odzież), Upper Deck (pamiątki kolekcjonerskie), 2K Sports (gry wideo) i Five Star Fragrances (kosmetyki). Były koszykarz jest też właścicielem sześciu restauracji oraz salonu samochodowego.

"Forbes" wyliczył, że w najlepszym momencie kariery Jordan zarabiał poza boiskiem "tylko" 50 mln dol. Ile miał z gry? 63 mln warte były dwa ostatnie lata kontraktu w Chicago Bulls. 30 i 33 mln dol. rocznie, które mu wówczas zapłacono, są wciąż rekordem NBA.

Gdyby "Forbes" umieścił byłego koszykarza w najnowszym rankingu najlepiej opłacanych sportowców, Jordan zająłby drugie miejsce - za Tigerem Woodsem (75 mln dol. w 2010 r.).

Tak wysokie dochody Jordana to nie tylko efekt wzrostu popularności NBA w ostatnich sezonach i wyższych niż dekadę temu honorariów od koncernów. To także efekt bardzo umiejętnego wykorzystania wizerunku koszykarza. Marketingowa marka o nazwie "Michael Jordan" żyje i - odpowiednio wspomagana - wciąż się rozwija. W Nike nowe impulsy dają jej młode gwiazdy NBA - Dwyane Wade, Chris Paul i Carmelo Anthony.

Eksperci podkreślają, że ogromny wpływ na wartość marketingową Jordana ma to, że jego nazwisko zawsze "dobrze się kojarzyło" i kibice - potencjalni klienci - zakodowali sobie jego pozytywny wizerunek. Obecne największe gwiazdy NBA Kobe Bryant i LeBron James na skandalach stracili, ale Jordan, który świętoszkiem przecież nie był - miał problem z hazardem, rozszedł się z żoną - jakimś cudem złej famy uniknął.

W badaniach wizerunku sportowców przeprowadzonych przez agencję Nielsen, w których mierzono rozpoznawalność, sympatię i ogólny wizerunek, Jordan otrzymał 682 punkty - o 300 więcej niż kolejny sportowiec na liście. Jordana zna 73 proc. respondentów i aż 93 proc. z nich go lubi. Lepszą rozpoznawalność mają tylko Woods, Mike Tyson i O.J. Simpson, ale wcale nie dzięki dokonaniom sportowym.

Więcej o:

NBA tabela

Dywizja/ZespółZw.Por.bilans
EASTERN CONFERENCE
SOUTHEAST
Orlando42400.512
Charlotte39430.476
Miami39430.476
Washington32500.390
Atlanta29530.354
ATLANTIC DIVISION
Toronto58240.707
Philadelphia51310.622
Boston49330.598
Brooklyn42400.512
New York17650.207
CENTRAL
Milwaukee60220.732
Indiana48340.585
Detroit41410.500
Chicago22600.268
Cleveland19630.232
WESTERN CONFERENCE
SOUTHWEST
Houston53290.646
San Antonio48340.585
Memphis33490.402
New Orleans33490.402
Dallas33490.402
PACIFIC
Golden State57250.695
L.A. Clippers48340.585
Sacramento39430.476
L.A. Lakers37450.451
Phoenix19630.232
NORTHWEST
Denver54280.659
Portland53290.646
Utah50320.610
Oklahoma City49330.598
Minnesota36460.439

Komentarze (5)
NBA. Jak Jordan miliony zarabia
Zaloguj się
  • kloceklego

    0

    @leslaw28 - co??
    1. jeżeli twierdzisz, że powinno się to pisac razem to jestes głupi
    2. w tekście jest napisane poprawnie "wszech czasów"

  • leslaw28

    0

    hej pismaki z GW, NAPISZCIE STO RAZY;WSZECHCZASOW" razem,a nie osobno.

  • Gość: Seydlitz

    0

    Dla mnie najlepszy okres NBA 1985 - 1998

  • flyingberni

    0

    Dla mnie NBA się skończyła tym rzutem www.youtube.com/watch?v=vdPQ3QxDZ1s

  • zkrainynba

    0

    Spotkanie zawodników w piątek zkrainynba.pl/?p=3948

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX