Mecz dzielony na kwarty - ratunek przed pay per view

Grzegorz Krychowiak

Grzegorz Krychowiak (Fot. Czarek Sokolowski AP)

W NFL doszło do tego, że gdy drużyny nie wykorzystają wszystkich dostępnych im przerw na żądanie, sędziowie zarządzają dodatkową na telewizyjną reklamę. Zadowolone są wszystkie strony - liga, bo zarabia gigantyczne pieniądze; telewizje, bo mają dużo czasu do zaoferowania reklamodawcom oraz kibice, bo najważniejsze mecze oglądają za darmo.
Angielskie wyrażenie pay per view zrobiło w Polsce zawrotną karierę, dzięki sprzedaży w tym właśnie systemie transmisji meczów reprezentacji Polski w eliminacjach do brazylijskiego mundialu. Ale były też inne płatne wydarzenia sportowe - walka Tomasza Adamka czy gala KSW. Kibice w internecie protestowali i zakładali na Facebooku grupy oporu: nie kupuj per pay view. Maciej Kawulski, współwłaściciel KSW, odpowiedział na to ordynarnie: Mam ich serdecznie w d....

I co by nie myśleć o jego kulturze osobistej, to - jeśli chodzi o MMA - racja jest po stronie pana Kawulskiego. KSW to prywatna firma i jej właściciele mogą zarabiać na niej jak chcą. Nikt zresztą nie zabrania innym biznesmenom zakładać kolejnych federacji i organizować własnych gal sportów walki.

Piłka nożna to jednak zupełnie co innego. W Polsce sprywatyzował i zmonopolizował ją PZPN, a na świecie - FIFA. Piłkarskie federacje śrubują teraz ceny za prawa do transmisji telewizyjnych. Większość stacji nie jest w stanie zarobić na transmisjach tyle, by pokryć wpływami koszty zakupu praw. Publiczni nadawcy nabywają je z względów społecznych (u nas do takiego zakupu zobowiązuje TVP nawet ustawa), prywatni - prestiżowych. O stratach poniesionych na transmisjach mistrzostw świata i Euro w ostatnich latach mówili szefowie TVP i Polsatu.

Nawet Euro 2012 przy gigantycznej widowni podczas meczów Polaków i w fazie pucharowej przyniosło publicznej telewizji ogromne straty. Prezes Juliusz Braun powiedział w TVP Info, że będą to dziesiątki milionów złotych. - Koszty licencji tych 35 meczów [chodziło też o towarzyskie mecze kadry przed Euro 2012 - przyp. autor] są tak wysokie, że choćby nie wiem, jak dużo reklam tam umieścić, to nie da się uzyskać takich przychodów - powiedział Braun.

Dlatego dla stacji telewizyjnych sprzedaż pay per view jest idealnym rozwiązaniem. Nadawca nawet przy bardzo małej widowni praktycznie zawsze wychodzi na swoje. Zazwyczaj jest bowiem tak, że z właścicielem praw telewizyjnych rozlicza się według faktycznej liczby sprzedanych subskrypcji. W polskich mediach naczytałem się, jaką to katastrofą zakończyła się sprzedaż pay per view meczów kadry. Owszem liczba 110 tys. licencji, podczas spotkania z Mołdawią, nie wygląda imponująco i na pewno jest niższa niż obiecywała sobie firma Sportfive - właściciel praw do transmisji. Jednak gdy ją porównać do liczb, jakie osiągają transmisje telewizyjne pay per view za granicą, to wyglądają bardzo przyzwoicie. Ostatnia walka najlepszego boksera świata - Manny'ego Pacquiao z Timothy Bradley'em sprzedała się w liczbie 700 tys. Jeśli uwzględnić różnice w liczbie gospodarstw domowych w Polsce i Stanach Zjednoczonych (w USA jest ich niemal 8 razy więcej niż u nas), to widać, że zainteresowanie było dużo mniejsze niż meczu Polska - Mołdawia. A przecież transmisje pay per view za oceanem mają długoletnią tradycję, widzowie są do nich przyzwyczajeni, są bogatsi i mają większy dostęp do telewizji kablowej i satelitarnej niż u nas. Oczywiście, sprzedaż ostatniego starcia Pac-mana rozczarowała, ale amerykański rekord pay per view, gdyby przenieść go procentowo na polskie realia też nie rzucają na kolana. W 2007 r. prawo do obejrzenia pojedynku Oscara De La Hoy z Floydem Mayweatherem, wykupiło 2,4 mln gospodarstw domowych. Przeliczając to na polskie zasięgi byłoby to 300 tys..

Dla niebogatych kibiców sytuacja nie wygląda więc różowo. Już teraz najlepsze ligi piłkarskie a także polska ekstraklasa są do oglądania wyłącznie w telewizjach płatnych. Tak też jest z większością spotkań Ligi Mistrzów. Do tego doszły mecze reprezentacji. Jak tak dalej pójdzie, to jednym piłkarskim widowiskiem za darmo będzie mecz Gwiazdy TVN kontra Politycy.

Podobny trend panuje w całej Europie, ale USA idzie inna drogą. Za Oceanem duża część meczów profesjonalnych lig dostępna jest w otwartych stacjach. Najpopularniejsza futbolowa NFL pozwala tylko na dwa mecze w tygodniu (a i to nie zawsze) transmitowane w kablówkach. Reszta spotkań relacjonowana jest w telewizjach otwartych. Dzieje się tak m.in. dlatego, że nadawcy są w stanie zrekompensować sobie horrendalne ceny transmisji reklamami nadawanymi podczas meczu. Zarówno futbol amerykański, jak i baseball, czy koszykówka mają na tyle dużo przerw, że można je wypełnić spotami. W NFL doszło nawet do tego, że gdy drużyny nie wykorzystają wszystkich dostępnych im przerw na żądanie, sędziowie zarządzają dodatkową na telewizyjną reklamę. Zadowolone są wszystkie strony - liga, bo zarabia gigantyczne pieniądze; telewizje, bo mają dużo czasu do zaoferowania reklamodawcom oraz kibice, bo najważniejsze mecze oglądają za darmo.

Może więc czegoś podobnego powinni domagać się fani piłki nożnej. Niech FIFA na początek podzieli mecz na kwarty i wprowadzi przerwy dla trenerów na żądanie. W ten sposób w relacjach znajdzie się miejsce na dodatkowe pasma reklamowe. Wtedy może wielka piłka wróci do stacji otwartych. Inaczej - już teraz zbierajcie pieniądze na kolejne transmisje pay per view.

Mecze reprezentacji w pay per view? Sportfive wznowi negocjacje z TVP


Zobacz także
  • Artur Sobiech Reprezentacja. Kontuzja Artura Sobiecha. Występ z Anglią zagrożony?
  • Robert Lewandowski i Sławomir Peszko Polska - Anglia. Lewandowski: Mam nadzieję, że Peszko zostanie powołany
  • Waldemar Fornalik dla Sport.pl: Gole Lewandowskiego były kwestią czasu
Komentarze (38)
Mecz dzielony na kwarty - ratunek przed pay per view
Zaloguj się
  • eintracht75

    Oceniono 16 razy -4

    Telewizje prywatne (czyt. płatne) pokazują piłkę w sposób profesjonalny !! Wolę zapłacić i mieć dobry produkt, niz słuchac za darmo Szpakowskiego i Gmocha. I nie obchodzi mnie czy kogoś stać na to czy nie. Kilka browarów i parę paczek fajek mniej i stać na to każdego. Widocznie inni mają tak naprawdę inne priorytety, bo ktoś dla kogo piłka jest najważniejsza zawsze znajdzie te parę PLN by mecz swojej drużyny obejrzeć.

  • lichttrager

    Oceniono 3 razy -3

    Panem et circenses. Wybory, kryzys zapukał, trzeba rozdawać chleb i zrobić igrzyska. Przy okazji wciśnie się do głów trochę ściemy, podreperuje kaskę za reklamy no i "pobudzi rynek" zwiększając zakupy :P

  • gibbonzlodzi

    Oceniono 2 razy -2

    Ciekawe ile zasrańcy z TVP płaca za transmisję religijnych katolickich występów? Mam na myśli pielgrzymki, msze i temu podobne obrzędy.
    Może, w dobrym tonie, byłoby poinformować abonamenciarzy jakie kwoty za te transmisje pobiera "Vaticanofive". O mecze reprezentacji piłkarskiej był dym!
    Rzecz godna likwidacji / ze względu na koszty TVP / skoro te wszystkie szopki można obejrzeć w non pay per view Rydzyka.

  • sevenwaw

    Oceniono 1 raz -1

    Mam lepszy pomysł. Wersja darmowa z dużą ilością reklam i wersja płatna (np. 5 zł) bez reklam, a zamiast nich studio meczowe z ekspertami. Wilk syty i owca cała :)

    P.
    www.pureidea.pl

  • irukasss

    Oceniono 5 razy -1

    Ja chciałbym dodać że mecze reprezentacyjne powiny być darmowe w publicznej telewizji chyba ze naprawde pzpn chce zarobic multimedialnie a na stadiony o pojemnosci 50tys przyjdzie tak jak we wroclawiu 7tys ok wiec ja mam zaprzeproszeniem wyjebane w ta reprezentacje i tak nie wejda do ms wiec po kiego h...a mam tracic za wszystkie mecze okolo 400zl a po h... mialy by byc reklamy ja niewiem czy ci ze sport.pl sa przyjebani kazdy czlowiek nienawidzi reklam poniewaz przeszkadzaja np F1 tam czesto sa reklamy poniewaz nikomu sie niechciało by ogladac przez 2h auta kture jezdza w kolko.Jebac PZPN

  • donbaranos

    Oceniono 5 razy -1

    chciałbym powiedzieć, że ppv oscara de la hoyi z mayweatherem nie ma co porównywać do polskich realiów. Wykupienie tego wydarzenia kosztowało 50$ czyli przy tamtym kursie pln/usd ok. 150 zł. Starcie reprezentacji pzpnu z orłami z mołdawii kosztowało w przeliczeniu jakieś 7$ czyli ponad 7 razy mniej! Proszę więc nie pisać, że to nie było "wielkie" osiągnięcie sprzedaż 2,4 mln subskrypcji.

  • jahoo86

    Oceniono 3 razy -1

    Zapraszam kibiców do bojkotu PPV ...
    www.facebook.com/pages/Bojkot-Mecz%C3%B3w-Reprezentacji-W-Pay-Per-View/355171614564546

  • ii-ww

    0

    więc FIFA ma rozwiązywać problem Polski? nie słyszałem o podobnych protestach w Anglii, Niemczech, Hiszpanii czy Włoszech. nie mówię, że pomysł jest zły, ale nierealny póki co.

  • ronin.pl

    0

    Nie tylko w NFL, sa przerwy reklamowe. W NBA jest tak od połowy lat 90-tych, zdaje się, że w ogóle pomysł commercial time-out, bo to tak się nazywa, wyszedł od NBA.
    Ale w Europie są inne tradycje i nie sadzę, aby podział meczy na kwarty był zaakceptowany przez kibiców, nawet kosztem płatnych transmisji. Praktycznie każdy amerykański sport jest dostosowany pod prawa komercji i transmisji TV, u nas jest inaczej.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najczęściej czytane