Siadam przy wejściu głównym do Pałacu Kultury. Tu najłatwiej poczuć genius loci, stąd rozpościera się najlepsza panorama na pl. Defilad, najbardziej dziadowską część miasta - szpetną, nijaką.
W Berlinie w czasie mistrzostw świata w piłce nożnej w 2006 r. w jeszcze większej strefie bawiło się nawet pół miliona kibiców. Niemcy wybrali dla niej jedną z najpiękniejszych części swojej stolicy - między Bramą Brandenburską, Reichstagiem i parkiem Tiergarten.
Warszawska strefa zajmie 12 hektarów. Dla porównania średnia powierzchnia gospodarstwa na Mazowszu to 8,5 ha. Całość ogrodzą metalowe płoty "ciężkie i lekkie", o długości blisko 6 km i wysokości 2,5 m. Strefa ma pomieścić nawet 100 tys. osób.
Będzie głównie miejscem komercji i wielkich marek. Coca-Cola urządza Fan Pass - punkt wydawania kart kibica i Fan Club - miejsce rozrywki kibiców (przyjechały już zielone dywany w kolorze trawy w okolice Teatru Studio). Sharp zapowiada Fanlab Truck - "multimedialną ciężarówkę z patio". Orange stawia na Robokeepera - grę, w której kibice strzelają gole bramkarzowi sterowanemu przez komputer, oraz kino letnie na scenie. Adidas szykuje spotkania kibiców z piłkarskimi gwiazdami i małe boisko przed Pałacem Młodzieży. KIA zapowiada strefę rozrywki oraz ekspozycję samochodów, Pekao SA - sprzedaż i doładowanie kart prepaidowych, kantor, bankomaty, Mastercard - "piłkarzyki" oraz grę, "w której uczestnicy wczują się w rolę sędziego".
Strefa gastronomiczna, restauracje i bary piwne zajmą w sumie 7 tys. m kw. Nie może zabraknąć oficjalnego sklepu z pamiątkami UEFA EURO 2012?, centrum prasowego miasta, informacji turystycznej w językach polskim, angielskim i rosyjskim.
W miejscu, w którym kiedyś stała blaszana hala Universalu, a w planach było Muzeum Sztuki Nowoczesnej, trwa budowa pawilonu. Zapowiada się największy McDonald w Polsce ze 100-osobową załogą i 12 kasami. W menu pojawi się coś ekstra, co firma skrywa, ale ujawniają portale spożywców - podwójny hamburger, w którym górna część bułki przypomina "łaty" piłki nożnej. Tymczasowy obiekt powstał w biurze projektowym BN Arch, wykonawcą jest spółka CDP. Forma lekko dekonstruktywistyczna na skośnie rozmieszczonych podporach z belek drewnianych.
Wobec gigantycznej skali pl. Defilad wszystkie tymczasowe obiekty bledną i przypominają domki dla lalek. Nie inaczej jest w przypadku dwupoziomowego, multimedialnego baru. Tu będzie serwowane piwo jednego z głównych sponsorów z obniżoną do 3,5 proc.zawartością alkoholu. Górny poziom to taras, z którego rozciąga się widok na główną scenę, widownię oraz Ścianę Wschodnią z Warsem i Sawą.
W PRL-u z granitowej trybuny towarzysze pozdrawiali tłumy maszerujące w pochodach pierwszomajowych. Dziś tuż obok piętrzy się wysoka na dziesięć metrów struktura z rurek i podestów. To wieża z tarasami dla mediów. Poziom najniższy zajmą fotoreporterzy, drugie i trzecie piętro - kamerzyści różnych stacji telewizyjnych. Parking dla akredytowanych wozów transmisyjnych jest wyznaczony przy ul. Marszałkowskiej. Stąd pójdą w świat migawki z centrum Warszawy.
Z góry dobrze widać, jak funkcjonalnie został zaplanowany transport podchmielonych kibiców. Trafią tunelem pod Marszałkowską na parking przed domem Pod Orłami u zbiegu ulic Złotej i Zgoda. Tam w polowej izbie wytrzeźwień będzie 45 miejsc. Jeśli nie dojdą do siebie w kilka godzin, trafią na Kolską i tam już zapłacą za pobyt.
Łatwo ją zlokalizować, znajduje się między chodnikiem Marszałkowskiej a zjazdem do parkingu podziemnego MarcPolu. Jest ustawiona skośnie do osi placu Defilad i głównego wejścia do Pałacu Kultury. Na rozłożystej konstrukcji z rurek udało się wyznaczyć aż 1050 miejsc, rampa zapewnia wjazd dla osób na wózkach. Płonne były nadzieje, że tymczasowy obiekt zamaskuje dramatyczny stan sypiących się murków i odpadających kafli z gresu przy zjeździe do parkingu pod placem Defilad. Odłamki będą usunięte, by nikomu nie przyszło do głowy użyć gruzu jako broni w kibicowskich waśniach.
Jej montaż zacznie się dopiero w sobotę. Scena zajmie plac między płotem budowniczych II linii metra, kamienną trybuną a wyjazdem z tunelu pod Marszałkowskiej na osi Złotej. Będzie mieć 30 m, wysokość 22 m i głębokość 20 m. Tu show i koncerty dadzą gwiazdy, ale ich nazwiska ratusz opatrzył adnotacją "ściśle tajne". Częścią sceny będzie największy telebim o powierzchni 147 m kw. Podobno większego dotąd w Polsce nikt na oczy nie widział.
Druga trybuna jest gotowa na wprost Kinoteki. Pomieści 850 osób, też została dostosowana do potrzeb niepełnosprawnych. Stąd widoki na miasto mamy ciekawsze, bo po pierwsze, za plecami rosną platany i inne stare drzewa, a po drugie, z boku rozpościera się panorama na wszystkie wysokie budynki Warszawy z kończoną właśnie wieżą Złota 44 projektu Daniela Libeskinda.
Bliżej Alej Jerozolimskich i stacji metra Centrum stoi jeden z dwóch obelisków przed Pałacem Kultury. Na wizualizacji wije się przy nim długi, biały wąż. Tak z lotu ptaka prezentować się będzie największa koncentracja przenośnych wygódek z plastiku i umywalek spośród ok. 600 planowanych w strefie kibica.
Przy obelisku zostanie zamontowany telebim skierowany w stronę pl. Defilad. W sumie oprócz największego na scenie głównej staną jeszcze cztery o wielkości 28 m kw. (przed Kinoteką, przy fontannie w parku Świętokrzyskim i drugim obelisku) oraz jeden 9 m kw. (na tyłach największej trybuny).
Między Pałacem Młodzieży a fontanną parku Świętokrzyskiego powstaje ośmiometrowa wieża zaprojektowana w Wielkiej Brytanii i Francji. Jej pełna nazwa to McDonald's Giant Passion Meter. Ma służyć zabawie, "w której kibice wspierają swoje drużyny głosem". Wieża będzie wyposażona w ekrany ledowe, mikrofony i nagłośnienie. Miłośnicy piłki nożnej poćwiczą przy niej i mogą nagrać doping.
Na terenie całej strefy sponsorzy postawią 20 tzw. standów (o łącznej powierzchni ok. 3,6 tys. m kw.). Większość z nich to pudełka ze stoiskiem i zapleczem składane ze ścianek systemowych i profili aluminiowych jak Pekao SA między Teatrem Studio i Lalka, a także namioty różnych kształtów i wielkości - Orange i Intersport przy McDonaldzie.
Montaż warszawskiej strefy kibica na UEFA EURO 2012™ zaczął się 14 maja i potrwa do 3 czerwca. Nad bezpieczeństwem ma czuwać sztab służb zlokalizowany na 27. piętrze Pałacu Kultury, 44 kamery przemysłowe, a w dni meczowe - ok. 1000 ochroniarzy. Nowoczesny system przy bramach wejściowych pozwoli na kontrolowanie liczby osób przebywających na terenie za płotem. Jeśli strefa zacznie się zbliżać do krytycznej pojemności 100 tys. osób, w mieście mają być ogłaszane komunikaty o jej zamykaniu.
Przy czterech wejściach - od E. Plater, Al. Jerozolimskich, Marszałkowskiej i Świętokrzyskiej - zostaną urządzone depozyty - miejsca na bezpieczne przechowywanie rzeczy osobistych i przedmiotów, których nie można wnosić do strefy (np. aparatów fotograficznych oprócz akredytowanych fotoreporterów). Tam też działać mają cztery stałe punkty medyczne, będzie też 40 patroli zapewniających udzielenie pierwszej pomocy.
Strefa kibica zacznie działać w przeddzień otwarcia turnieju, 7 czerwca 2012 o godz. 18 i czynna będzie do 1 lipca, czyli meczu finałowego w Kijowie (zabawa do 4 rano). Podczas całego Euro strefa będzie czynna od godz. 12 do 23, a w dni meczowe od 12 do 1 w nocy.
Strefa to wynik umowy zawartej z UEFA przez rząd, a potem samorządy. Czytamy w niej, że władze zaplanują, jak promować rozgrywki w mieście, łącznie m.in. "z dużym, przeznaczonym na rozrywkę terenem dla kibiców w centralnej części miasta z możliwością zainstalowania olbrzymich ekranów do transmisji meczów na żywo i z opóźnieniem, jak również z możliwością świadczenia usług rozrywkowych, serwowania i napojów".
W dokumencie z sygnaturą prezydent Hanną Gronkiewicz-Waltz z 19 listopada 2010 r. czytamy: "podpisując i odsyłając egzemplarz niniejszej umowy do UEFA, Miasto-Gospodarz oświadcza, że przeczytało i zrozumiało (sic!) jej postanowienia...".
Zasady ogólne dotyczące oficjalnej strefy kibica w miastach gospodarzach brzmią tak: "a) Lokalizacja w centrum Miasta-Gospodarza; b) pokaz wszystkich meczów na żywo na telebimie; c) bezpieczny i zabezpieczony, ogrodzony teren; d) darmowe wejście; e) Zasada Czystej Przestrzeni; f) zapewnienie jedzenia i napojów oraz rozrywki (zajęcia dla kibiców); g) otwarte we wszystkie dni turnieju; h) otwarte co najmniej na trzy godziny przed rozpoczęciem pierwszego meczu do północy".