Jest piękny, to będzie perła mistrzostw - mówią o swoim stadionie gdańszczanie. Obiekt jest już gotowy. Gorzej z jego otoczeniem, które czeka jeszcze wiele zmian. Niestety nie wszystkie inwestycje drogowe uda się ukończyć przed mistrzostwami, ale nowy terminal pasażerski lotniska będzie gotowy w kwietniu 2012.
W niedzielę 14 sierpnia, pierwszy mecz na PGE Arena, Lechia zagra z Cracovią. 6 września inauguracja międzynarodowa, towarzyskie spotkanie Polska - Niemcy. W sobotę 6 sierpnia odbył się dzień otwarty, stadion odwiedziło ponad 80 tys. osób. W trakcie meczów pomieści 44 000 widzów.
Budowa rozpoczęła się w 2008 r. Otwarcie planowano już w czerwcu podczss meczu Polska - Francja, ale ze względu na kłopoty z odbiorami technicznymi przesunięto termin o dwa miesiące. Podczas Euro na PGE Arena odbędą się trzy mecze grupowe i jeden ćwierćfinałowy.
Teraz zmartwieniem Gdańska jest otoczenie stadionu, zaniedbane osiedle Letnica. Teraz dzielnica przechodzi metamorfozę - trwają remonty ulic i budynków, przybędzie zieleni. Jeśli ktoś jednak myśli, że na Euro 2012 wszystkie planowane zmiany w okolicy stadionu będą gotowe, ten się myli. Największe inwestycje dopiero przed nami - chodzi przede wszystkim o budowę dwóch odcinków Trasy Słowackiego.
W czerwcu na budowie nowego terminala pasażerskiego gdańskiego lotniska zawisła wiecha, a pierwszy pasażer ma z niego skorzystać w kwietniu przyszłego roku. Terminal T2 jest jednym z najważniejszych elementów trwającego obecnie programu inwestycyjnego na lotnisku. Dzięki jego budowie, port lotniczy osiągnie roczną przepustowość sięgającą 5 milionów pasażerów, co w perspektywie Euro 2012 jest dużym pozytywem.
Dziś w istniejącym terminalu można obsłużyć rocznie maksymalnie 2,5 mln pasażerów (w zeszłym roku skorzystało z niego ponad 2,2 mln pasażerów). - Prace idą zgodnie z harmonogramem - mówi Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk.
Ponadto drugie w Trojmieście lotnisko pasażerskie ma ruszyć w Gdyni. - Mamy nadzieję, że już na Euro 2012 uda nam się rozpocząć działalność operacyjną i przyjmować pierwsze samoloty. Będą to niewielkie, maszyny, których podczas tak wielkich imprez są tysiące - mówił Janusz Stateczny, prezes spółki Port Lotniczy Gdynia - Kosakowo.
Jeśli chodzi o kolej, planuje się, że do dojazdu na PGE Arena wykorzystane będą pociagi SKM i torowisko towarowe. Jest przygotowywanych kilka wariantów tras i przystanków. Dodatkowo dzięki remontowi linii kolejowej z Tczewa do Poznania (za 200 mln zł z rezerwy budżetowej) czas przejazdu z Poznania do Gdańska jeszcze przed mistrzostwami ma się skrócić do ok. 3,5 godziny.
Niestety w rozkładzie jazdy PKP na następny rok nie ma żadnego z połączeń międzynarodowych, o które od lat proszą mieszkańcy Trójmiasta i które są jednocześnie ważne dla sprawnej organizacji Euro2012.
Miasto wciąż dokłada miliony na dokończenie stadionu, ale wreszcie ma nadzieję, na zakończenie kłopotów z murawą. Nieoczekiwanie na dobre jej zrobił Red Bull X-Fighters, przy okazji którego zmienione zostanie cale podłoże. Niestety część inwestycji drogowych trzeba było odłożyć na później, ale za to w komunikacji miejskiej szykuje się prawdziwa rewolucja. Terminal lotniska i dworzec kolejowy, powinny być gotowe na czas.
Stadion Miejski w Poznaniu był pierwszym, który był gotowy do rozgrywania na nim meczów. Wynikało to z tego, że nie był budowany od podstaw, lecz rozbudowano go z poprzedniego obiektu przy ul. Bułgarskiej. Nie oznacza to jednak, że inwestycja była tańsza. Jej koszt wyniósł ponad 700 mln zł ale to nie wszystko.
Kilka dni temu radni zgodzili się wydać z miejskiej kasy na dodatkowe 33 mln zł na wykończenie stadionu i ponad 10 mln na jego bieżące utrzymanie. Legendarne są już kłopoty z murawą. Trzeba ją wymieniać kilka razy w roku, a i tak za każdym razem po kilku tygodniach i tak robiły się w niej dziury, a nieukorzeniona trawa odrywała się od podłoża. Ze względu na wysokie trybuny stadionu na boisko dociera mało światła. Na dodatek woda nie może odpływać swobodnie, bo ziemia pod trawą jest zbyt mocno ubita.
Już dawno fachowcy uznali, że bez rekultywacji podłoża nie ma szans na ładną i równą trawę podczas Euro 2012. I wreszcie przy okazji odbywających się 6 sierpnia na stadionie zawodów Red Bull X-Fighters przeprowadzono kompleksową rekultywację terenu. Czy tym razem trawa na Bułgarskiej utrzyma się dłużej?
Po uzyskaniu pozwolenia na budowę poznańskie lotnisko Ławica błyskawicznie zamieniło się w wielki plac budowy. Rośnie nowa część terminalu, powstaje równoległa droga kołowania, miejsca postojowe dla samolotów. W pierwszym kwartale przyszłego roku Ławica ma być gotowa na przyjęcie większej liczby pasażerów i samolotów.
Nie ma już też przeszkód, by budować nowy dworzec. Wybrany przez kolejarzy inwestor dysponuje kompletem dokumentów, żeby zacząć inwestycję i we wrześniu zobaczymy już pierwsze efekty. Dzięki temu, że już wcześniej przy okazji przebudowy peronów wybudowano fundamenty pod nowy dworzec, lekka, ażurowa konstrukcja powinna szybko piąć się w górę.
Zakończenie budowy planowane jest na koniec kwietnia przyszłego roku. Do Euro 2012 powstanie jedynie terminal dla pasażerów kolei. Dopiero później przeniesie się tam także PKS oraz wybudowane zostanie wielkie centrum handlowe.
Z ambitnego planu komunikacyjnych inwestycji na Euro 2012 uda się zrealizować tylko część. Już wiadomo, że dwie z nich nie zakończą się przed mistrzostwami. Pierwsza z nich to trasa PST do Dworca Zachodniego. Prace opóźniły się, ponieważ w pierwszym przetargu wykonawcy, przed którymi postawiono bardzo wyśrubowany termin, zaproponowali zbyt wysoką kwotę. Aby nie przepłacać, miasto zdecydowało się wydłużyć czas robót do końca listopada 2012. Koniec końców, PST do dworca dojedziemy zatem kilka miesięcy po Euro.
Do czerwca przyszłego roku nie uda się także zakończyć przebudowy wylotowego odcinka ul. Grunwaldzkiej, a do ostatniej chwili drżeć będziemy o przebudowę Bułgarskiej. Bo nowy termin zakończenia tej inwestycji to... maj 2012 r.
A co na pewno uda się zakończyć przed Euro? Na tej liście są: b udowa trasy tramwajowej na Franowo, remont torowiska na ul. Grunwaldzkiej i przebudowa ronda Jana Nowaka Jeziorańskiego, przebudowa ul. Bukowskiej, rozbudowa ulic: Węgorka, Ptasiej, Rumuńskiej, Wałbrzyskiej, Marcelińskiej oraz przebudowa węzła Antoninek.
Oznaki przygotowań do Euro widać też w komunikacji miejskiej - po ulicach kursują już tramwaje oraz nowoczesne autobusy z koziołkami i piłkami na siedzeniach. A dzięki biletomatom w nowym taborze nie trzeba już szukać otwartego kiosku, by kupić bilet. Będzie też nowy tabor. Łącznie na wymianę pojazdów komunikacji miejskiej Poznań otrzyma z UE blisko 230 mln zł.
W sumie na piłkarskie mistrzostwa Europy MPK zakupi 100 krótkich i przegubowych autobusów oraz 26 minibusów, dwa mikrobusy, a także 45 niskopodłogowych klimatyzowanych tramwajów od Solarisa. W dostawach sa opóźnienia, ale firma zapewnia, ze zdąży ze wszystkim do końca maja 2012.
Najważniejszy obiekt budowany na Euro 2012, czyli Stadion Narodowy na pewno będzie gotowy w tym roku, choć problemów nie brakowało. Lotnisko Chopina już jest gotowe na przyjęcie dodatkowych pasażerów, możliwe, że przed Euro gotowe będzie drugie lotnisko - w Modlinie. Kolejarze powinni zdążyć z remontami linii średnicowej i dworców, ale problemem mogą być opóźnienia w budowie dróg dojazdowych do Warszawy z zachodu: autostrady A2 i południowej obwodnicy. Przed Euro ma być gotowy most Północny, natomiast na pewno nie będzie gotowa druga linia metra.
Początkowy termin oddania Stadionu Narodowego do użytku przesunięto z 30 czerwca na 30 listopada 2011 roku. Głównym powodem opóźnienia był wadliwy montaż schodów kaskadowych. Po wykryciu usterek zmieniono lidera konsorcjum, które ma dokończyć budowę. Została nim firma Hydrobudowa. Wzmacnianie schodów ma zakończyć się 15 września. Wokół stadionu rośnie ogrodzenie, które ma mieć dwa kilometry długości. Na samym stadionie trwają prace wykończeniowe, zamontowano prawie wszystkie z 58 tys. krzesełek. Wiszą już dwa z czterech telebimów. UEFA zadecydowała, że stadion klubu Drukarz położony w pobliżu Stadionu Narodowego zostanie obiektem rezerwowym na treningi. Stadion ma zostać wyremontowany za ok. 2 mln zł.
W Warszawie przed Euro 2012 remontowane są trzy dworce: Centralny, Wschodni i Stadion (na zdjęciu powyżej). Lifting Dworca Centralnego rozpoczął się latem 2010 r., a zakończy na wiosnę 2012 r. Remont osiągnął już około trzy czwarte planowanych prac. Obejmuje elewację, halę główną, pasaże i perony. Na dworcu ma być nowy i czytelny system informacji elektronicznej i wizualnej.
Remont Dworca Wschodniego rozpoczął się latem 2010 r. Remont głównej części dworca od ul. Kijowskiej ma zostać zakończony wiosną przyszłego roku, czyli tuż przed Euro 2012. Nie zostaną wyremontowane wszystkie perony i tunele dla pieszych.
Modernizacja stacji PKP Stadion obejmie budowę zadaszenia nad peronami, remont peronów oraz przejścia dla pieszych pod torami kolejowymi, a także schody ruchome i windy. Na odcinku ok. 500 metrów wybudowane zostaną ekrany akustyczne. Prace rozpoczęto wiosną 2011 r., a zakończą się w październiku 2012.
Władze Lotniska Chopina zapewniają, że już są gotowe na przyjęcie dodatkowych pasażerów - kibiców mistrzostw Europy. Na początku sierpnia 2011 r. na lotnisku została oddana do użytku nowa część terminala razem z 9 nowymi rękawami, punktami handlowo-usługowymi oraz kawiarnią. Pirs, czyli przeszklona część terminalu od strony płyty lotniska wydłużył się z 400 do ponad 700 m. Zbudowano dodatkowe ruchome chodniki.
Na początku sierpnia do Warszawy przyjechał pierwszy z 13 nowych pociągów Elf, które pod koniec 2011 roku będą woziły pasażerów na trasie Lotnisko Chopina - Dworzec Centralny. Podróż ma trwać 20 minut.
W październiku 2010 r. rozpoczęła się przebudowa drugiego lotniska w podwarszawskim Modlinie. Lotnisko ma zacząć działać w pierwszym kwartale 2012 - przed rozpoczęciem Euro 2012.
Trwa budowa części obwodnicy Warszawy i autostrady A2, która połączy Łódź z Warszawą. Dwa odcinki obwodnicy stolicy: od węzła Konotopa do lotniska i dalej do ul. Puławskiej wraz z łącznikiem do ul. Marynarskiej miały być gotowe na Euro 2012, ale mają spore opóźnienia, m.in. z powodu braków w projektach i nie ujętych w planach instalacji podziemnych. Nie wiadomo, czy będą gotowe na mistrzostwa.
Zagrożony jest również termin oddania do użytku przed Euro autostrady A2 z powodu problemu z chińskim konsorcjum COVEC - wykonawcą dwóch z pięciu odcinków trasy. Drogowcy zaczynają przygotowania, by nie było się czego w czasie Euro wstydzić. I szykują "pakiet Euro".
Wrocław jak inne miasta-gospodarze liczy, że w związku z Euro 2012 dokona skoku w rozwoju infrastruktury. I mimo problemów to się udaje. Stadion choć z opóźnieniem ma być gotowy najpóźniej jesienią. Także na budowie terminala lotniska są opóźnienia, ale na koniec roku powinien być oddany do użytku. Także PKP zapewnia, że gruntowny remont dworca Wrocław Główny powinien się zakończyć przed Euro 2012. Najważniejsze inwestycje drogowe, choć z opóźnieniami zbliżają się do końca. Sytuacje w komunikacji mają poprawić nowe tramwaje, niestety nowych torowisk nie przybędzie zbyt wiele.
Daty oddania wybudowania wrocławskiego stadionu były przesuwane już trzykrotnie. Najpierw stadion miał być gotowy na początku 2011 roku. Jednak w trakcie budowy zmienił się jej wykonawca. Mostostal Warszawa, który miał duże opóźnienia, zastąpił Max Boegl. Niemcy mieli wybudować stadion do połowy czerwca. Gdy i to okazało się nierealne, podpisano z firmą aneks, według którego ma zejść z placu budowy dopiero pod koniec października. Do tego czasu będą trwać prace wykończeniowe na najniższym poziomie stadionu, gdzie znajdują się pomieszczenia techniczne.
Teraz na pozostałej części wrocławskiego stadionu trwają już prace wykończeniowe. Montowane są instalacje przeciwpożarowe, system monitoringu oraz cała elektronika. Bez wątpienia stadion będzie gotowy jesienią, ale wciąż nie wiadomo, czy zostanie otwarty na początku września. Wtedy planowana jest pierwsza z trzech imprez inauguracyjnych - Monster Jam (a 10 września Adamek ma walczyć z Kliczką). Dlatego miasto występuje z wnioskiem o pozwolenie na częściowe użytkowanie stadionu. Trwa wyścig z czasem. Nowy stadion, wart 860 mln zł, pomieści 42 tys. widzów .
Początkowo nowy terminal wrocławskiego lotniska miał być gotowy we wrześniu, teraz mówi się o późnej jesieni (czyli o końcu roku). W trakcie prac okazało się bowiem, że grunt, na którym jest budowany, jest bardzo podmokły. Z powodu zbyt płytko położonych wód gruntowych trzeba było dodatkowo zaprojektować system drenażu. Wewnątrz trwają prace wykończeniowe - montaż urządzeń kamer i czujek oraz malowanie.
Trwa budowa płyt postojowych dla 16 samolotów, które mają parkować przy nowym terminalu. Będzie on w stanie obsłużyć rocznie 3,3 mln pasażerów, a docelowo po jego dalszej rozbudowie - nawet 7 mln pasażerów.
Zabytkowy budynek gruntownie modernizowany jest od kwietnia 2010 roku. Wymieniane są posadzki, stropy, zadaszenie, elektryka - z dawnego dworca zostały właściwie gołe ściany i stalowe konstrukcje hal peronowych. Wszystkie prace nadzoruje jednak konserwator zabytków, by odkryte podczas burzenia elementy cenne historycznie, jak np. secesyjne okienka kasowe, wróciły po remoncie na swoje miejsce. Na razie przebudowane zostały dwa perony, kolejne dwa są w trakcie odnawiania. Prace nie zaczęły się jeszcze tylko na jednym. W budynku wzmocnione zostały już fundamenty i wymienione stropy na wszystkich kondygnacjach.
Trwa montowanie nowego zadaszenia, czyszczenie i malowanie wiat nad peronami. Na zewnątrz wykonywana jest nowa elewacja. Zburzony został bunkier przeciwlotniczy przy dworcu i w jego miejsce budowany jest podziemny parking na ponad 200 samochodów. Powstaje również zupełnie nowy budynek, który służyć będzie za dworzec nocny.
Koszt modernizacji to 361 mln zł. Inwestycja ma być ukończona przed Euro 2012 i jak zapewnia PKP na razie termin ten nie jest zagrożony.
Trasa o długości około 35 km łączyć ma autostradę A4 z drogami na Poznań i Warszawę. Kierowcy powinni nią jeździć już od czerwca. Nie zakończyła się jednak budowa ostatniego najtrudniejszego fragmentu - gigantycznego mostu na Odrze. Przeprawa zgodnie z pierwotnym harmonogramem miała być gotowa w pierwszej kolejności, bo już pod koniec ubiegłego roku. Termin został przedłużony do czerwca, ale i on nie został dotrzymany. Teraz wykonawca, firma Mostostal deklaruje, że zakończy prace 14 sierpnia, tak by jeszcze w tym miesiącu cała trasa, a nie tylko jej fragmenty, została otwarta.
Most to najbardziej imponująca część obwodnicy. Ma ponad pół kilometra długości, tymczasem cała konstrukcja podwieszona jest do zaledwie jednego pylonu. Jednak nie tylko to jest w nim wyjątkowe. To największy powierzchniowo betonowy most na świecie i najwyższy most w Polsce. Pylon ma 122 m wysokości. Między nim a przęsłami rozpiętych zostało aż 160 lin o długości w sumie przeszło 20 km. Żaden inny polski most nie ma ich aż tylu.
Wrocław kupił ponad 30 tramwajów, by zapewnić szybką komunikację między stadionem a centrum miasta. Tramwaj plus ma kabiny motorniczego z przodu i z tyłu oraz drzwi po dwóch stronach, dzięki temu nie potrzebuje pętli do zawracania. Uruchomiona została już pilotażowa linia. Projekt został jednak okrojony. Wbrew wcześniejszym zapowiedziom tramwaje plus nie wszędzie będą miały wydzielone torowiska. Do tego głównie kursować będą po starych odcinkach szyn.
Powstaną tylko dwa nowe torowiska, w tym jedno prowadzące na stadion. Opóźnia się także wdrożenie Inteligentnego Systemu Sterowania Ruchem, który miał zapewnić tramwajom zielone światło na wszystkich skrzyżowaniach. Pierwsze ulice powinny być nim objęte już pod koniec kwietnia. W październiku system na działać na wszystkich odcinkach tramwaju plus.