Sport.pl

Krzysztof Hołowczyc

Nie ulega wątpliwości, że Krzysztof Hołowczyc to jeden z najwybitniejszych kierowców rajdowych. Polak ma za sobą wiele triumfów nie tylko na własnym podwórku, ale także na arenie międzynarodowej.

Początek kariery

Początek startów Hołka datuje się na rok 1984. Właśnie wtedy olsztyński kierowca pierwszy raz pojawił się na starcie do Rajdu Kormoran. Utalentowany rajdowiec rozpoczął swoją rajdową przygodę za kierownicą Fiata 125p. Rok później Krzysztof wywalczył tytuł Mistrza Polski w grupie N.

Kolejny etap kariery Hołowczyca to starty w barwach fabrycznego teamu FSO, za kierownicą niezbyt konkurencyjnego Poloneza. W 1991 roku kierowca przesiadł się do Mazdy 323 4WD. Doskonała dyspozycja olsztyńskiego zawodnika pozwoliła mu na zdobycie tytułu Wicemistrza Polski w grupie N. Tytuł mistrzowski w grupie N i wicemistrzowski w klasyfikacji generalnej Hołek wywalczył za kierownicą Toyoty Celica ST 165.

Rozwój kariery

Największe sukcesy Hołowczyc osiągnął wraz z pilotem Maciejem Wisławskim. W 1995 roku załoga (startująca w barwach teamu Stomil Olsztyn na pokładzie Toyoty Celica 4WD TURBO) wywalczyła tytuł Mistrza Polski i Wicemistrza Europy. Utalentowany kierowca ponownie sięgnął po tytuł mistrzowski w roku 1996. Rok później Krzysztof Hołowczyc zdobywa tytuł Mistrza Europy, startując za kierownicą Subaru Impreza 555.

Starty w klasie WRC olsztyński zawodnik rozpoczął w roku 1999. Hołowczyc wygrał wówczas 5 rund w RSMP, zdobywając kolejny tytuł mistrzowski. W 2001 roku, już w barwach zespołu Jan III Sobieski Rally Team, Hołek zdobył tytuł Wicemistrza Polski.

W 2004 roku olsztynianin dołączył do Orlen Teamu, rozpoczynając swoją przygodę w rajdach terenowych. W 2008 roku udało się wywalczyć tytuł Wicemistrza w Pucharze FIA w Rajdach Cross-Country. W 2015 roku rajdowiec zajął 3. miejsce w najbardziej wymagającej imprezie świata – Rajdzie Dakar.

Inni polscy kierowcy rajdowi:Andrzej Jaroszewicz - Sobiesław Zasada - Marian Bublewicz - Leszek Kuzaj - Tomasz Kuchar