Sport.pl

Rajdowa Barbórka bez limitów. Czy dodatkowy problem sprawi pogoda?

Ostatnie rajdowe kilometry roku w Polsce są zarezerwowane dla ulic Warszawy. W sobotę w 51. Rajdzie Barbórki Warszawskiej wystartuje 96 załóg. Kilka z nich pojedzie autami, których nie można zobaczyć na żadnych innych polskich zawodach.


Rajd ma zaledwie 14 km, ale kierowcy często przygotowują się do niego jak do jednego z najważniejszych startów w roku. Konkurencja jest ogromna, a o wynikach decydują sekundy. Na warszawskich ulicach zwyciężali najlepsi polscy kierowcy - m.in. Marian Bublewicz, Janusz Kulig, Leszek Kuzaj i Krzysztof Hołowczyc.

Luźny regulamin zachęca do eksperymentowania z ustawieniami i wystawiania aut, jakich nie da się zobaczyć w rajdowych mistrzostwach Polski. W barbórkowym "wyścigu zbrojeń" limit wyznacza tylko zdrowy rozsądek. W tym roku sześciu kierowców pojedzie samochodami klasy WRC, w tym jeden z faworytów Michał Sołowow, który wybrał forda fiestę WRC. O wygraną powinni walczyć sześciokrotny zwycięzca rajdu Tomasz Kuchar (Peugeot 206 S2000), mistrz Polski Kajetan Kajetanowicz (Subaru Impreza) i Sołowow. Wysoko mogą być też Maciej Steinhof i Grzegorz Grzyb, którzy wybrali najnowszy krzyk mody europejskich rajdów - Forda Fiestę R5. Z czołowych polskich zawodników zabraknie tylko Roberta Kubicy i leczącego kontuzję pleców Michała Kościuszki.

Rajd zakończy prestiżowe Kryterium Asów na Karowej, jedyny w Europie odcinek, który odbywa się na ulicach w samym centrum miasta. Trasa jest krótka, za to zaprojektowana jak tor przeszkód, z szykanami, ciasnymi nawrotami i sekwencjami ostrych zakrętów. Jest trudno, ale za to widowiskowo.

- Kryterium Karowa to nie taki po prostu odcinek w centrum stolicy. To niezwykle wymagająca próba, ze zmienną przyczepnością, gdzie z dużą presją na karku trzeba utrzymać koncentrację od startu, przez pierwszą beczkę, szybkie łuki, przejście na śliską kostkę, pokonanie wiaduktu z nawrotem na szczycie i niezwykłe "spadanie", które nie wybacza błędu, aż po beczkę przed metą, gdzie opony pracują już zupełnie inaczej - opowiada Kajetan Kajetanowicz, który wygrywał Kryterium w dwóch ostatnich edycjach.

W tym roku dodatkowy problem może sprawić pogoda. Od piątku do niedzieli w Warszawie ma padać śnieg, trasy zrobią się jeszcze bardziej śliskie. W 2010 roku oblodzona kostka brukowa mocno utrudniła życie uczestnikom.

Kierowcy wyjadą na Karową w sobotę o 18.30, ale rajd zaczyna się już w piątkowy wieczór. Po raz pierwszy w harmonogramie znalazł się odcinek kwalifikacyjny, na który wstęp jest wolny. Rozegrany zostanie na nieco ponadkilometrowej partii odcinka Autodrom Bemowo. W sobotę załogi dwa razy przejadą odcinki: Autodrom Bemowo, Twierdza Cytadela i Park Militarny Rembertów, przedzielone dwiema wizytami w parku serwisowym na Stadionie Narodowym.

Więcej o:

WRC 2018, klasyfikacja MŚ

lp. zawodnik punkty
1 Sebastien Ogier 219
2 Thierry Neuville 201
3 Ott Tanak 181
4 Jari-Matti Latvala 128
5 Esapekka Lappi 126
6 Andreas Mikkelsen 84
7 Elfyn Evans 80
8 Hayden Paddon 73
9 Dani Sordo 71
10 Mads Ostberg 70
11 Craig Breen 67
12 Teemu Suninen 54
13 Sebastien Loeb 43
14 Kris Meeke 43
15 Jan Kopecky 17
16 Pontus Tidemand 12
17 Henning Solberg 8
18 Bryan Bouffier 4
19 Marijan Griebel 4
20 Simone Tempestini 4
21 Alberto Heller 4
22 Kalle Rovanperä 3
23 Gus Greensmith 2
24 Łukasz Pieniążek 2
25 Chris Ingram 2
26 Steve Glenney 2
27 Pedro Heller 1
28 Yoann Bonato 1
29 Stephane Lefebvre 1
30 Jourdan Serderidis 1

  • Mistrz świata