Sport.pl

Rajdowa Barbórka bez limitów. Czy dodatkowy problem sprawi pogoda?

Ostatnie rajdowe kilometry roku w Polsce są zarezerwowane dla ulic Warszawy. W sobotę w 51. Rajdzie Barbórki Warszawskiej wystartuje 96 załóg. Kilka z nich pojedzie autami, których nie można zobaczyć na żadnych innych polskich zawodach.


Rajd ma zaledwie 14 km, ale kierowcy często przygotowują się do niego jak do jednego z najważniejszych startów w roku. Konkurencja jest ogromna, a o wynikach decydują sekundy. Na warszawskich ulicach zwyciężali najlepsi polscy kierowcy - m.in. Marian Bublewicz, Janusz Kulig, Leszek Kuzaj i Krzysztof Hołowczyc.

Luźny regulamin zachęca do eksperymentowania z ustawieniami i wystawiania aut, jakich nie da się zobaczyć w rajdowych mistrzostwach Polski. W barbórkowym "wyścigu zbrojeń" limit wyznacza tylko zdrowy rozsądek. W tym roku sześciu kierowców pojedzie samochodami klasy WRC, w tym jeden z faworytów Michał Sołowow, który wybrał forda fiestę WRC. O wygraną powinni walczyć sześciokrotny zwycięzca rajdu Tomasz Kuchar (Peugeot 206 S2000), mistrz Polski Kajetan Kajetanowicz (Subaru Impreza) i Sołowow. Wysoko mogą być też Maciej Steinhof i Grzegorz Grzyb, którzy wybrali najnowszy krzyk mody europejskich rajdów - Forda Fiestę R5. Z czołowych polskich zawodników zabraknie tylko Roberta Kubicy i leczącego kontuzję pleców Michała Kościuszki.

Rajd zakończy prestiżowe Kryterium Asów na Karowej, jedyny w Europie odcinek, który odbywa się na ulicach w samym centrum miasta. Trasa jest krótka, za to zaprojektowana jak tor przeszkód, z szykanami, ciasnymi nawrotami i sekwencjami ostrych zakrętów. Jest trudno, ale za to widowiskowo.

- Kryterium Karowa to nie taki po prostu odcinek w centrum stolicy. To niezwykle wymagająca próba, ze zmienną przyczepnością, gdzie z dużą presją na karku trzeba utrzymać koncentrację od startu, przez pierwszą beczkę, szybkie łuki, przejście na śliską kostkę, pokonanie wiaduktu z nawrotem na szczycie i niezwykłe "spadanie", które nie wybacza błędu, aż po beczkę przed metą, gdzie opony pracują już zupełnie inaczej - opowiada Kajetan Kajetanowicz, który wygrywał Kryterium w dwóch ostatnich edycjach.

W tym roku dodatkowy problem może sprawić pogoda. Od piątku do niedzieli w Warszawie ma padać śnieg, trasy zrobią się jeszcze bardziej śliskie. W 2010 roku oblodzona kostka brukowa mocno utrudniła życie uczestnikom.

Kierowcy wyjadą na Karową w sobotę o 18.30, ale rajd zaczyna się już w piątkowy wieczór. Po raz pierwszy w harmonogramie znalazł się odcinek kwalifikacyjny, na który wstęp jest wolny. Rozegrany zostanie na nieco ponadkilometrowej partii odcinka Autodrom Bemowo. W sobotę załogi dwa razy przejadą odcinki: Autodrom Bemowo, Twierdza Cytadela i Park Militarny Rembertów, przedzielone dwiema wizytami w parku serwisowym na Stadionie Narodowym.

Więcej o:

WRC 2019, klasyfikacja MŚ

lp. zawodnik punkty
1 Ott Tanak 180
2 Sebastien Ogier 158
3 Thierry Neuville 155
4 Elfyn Evans 78
5 Andreas Mikkelsen 71
6 Teemu Suninen 66
7 Kris Meeke 60
8 Esapekka Lappi 58
9 Jari-Matti Latvala 56
10 Dani Sordo 52
11 Sebastien Loeb 39
12 Kalle Rovanpera 16
13 Benito Guerra 8
14 Gus Greensmith 6
15 Marco Bulacia 6
16 Craig Breen 6
17 Jan Kopecky 5
18 Mads Ostberg 4
19 Pontus Tidemand 4
20 Yoann Bonato 4
21 Stephane Sarrazin 2
22 Ole Christian Veiby 2
23 Pierre-Louis Loubet 2
24 Adrien Fourmaux 1
25 Janne Tuohino 1
26 Ricardo Trivino Bujalil 1
27 Pedro Heller 1
28 Emil Bergkvist 1
29 Nikołaj Griazin 1

  • Mistrz świata