Sport.pl

Rajdy. Ptaszek zostaje w MŚ, mistrzowie Polski jadą do Europy

Hubert Ptaszek drugi sezon z rzędu będzie jeździł rajdowych mistrzostwach świata w klasie WRC-2, mistrz Polski Grzegorz Grzyb stawia na rywalizację w mistrzostwach Europy, gdzie planują startować także Łukasz Habaj i Wojciech Chuchała. Dwukrotny mistrz Europy Kajetan Kajetanowicz chciałby przenieść się do MŚ.
Ptaszek w 2016 roku miał pełny program startów w kategorii WRC-2. Sezon poświęcił na naukę, zmienił też pilota, który w regularnych startach w mistrzostwach świata miał mu pomóc - na jego prawym fotelu od Rajdu Szwecji zasiada Maciej Szczepaniak, z którym stworzyli dość zgrany duet. Trzy razy kończyli na podium, a w klasyfikacji generalnej dojechali do siódmego miejsca. Jak na debiutanta w walce z mocnymi rywalami spisał się więcej niż przyzwoicie.

W 2017 roku Ptaszek zostaje w WRC-2. Jego nowym partnerem został Orlen, który umożliwi starty w siedmiu imprezach w mistrzostwach świata (tyle imprez liczy się do klasyfikacji generalnej). Jego pilotem będzie nadal Szczepaniak. W imprezach będą startować najprawdopodobniej Fordem Fiestą R5, choć niewykluczone, że postawi na Skodę Fabią R5, którą przejechał część poprzedniego sezonu. Ptaszek chce też dalej się szkolić w jeździe na nawierzchni asfaltowej, dlatego w planach ma do pięciu startów w imprezach niższej rangi.

Koncern paliwowy ma też zostać sponsorem Rajdu Polski, który czwarty rok z rzędu będzie imprezą rangi mistrzostw świata. Do tej pory impreza z bazą w Mikołajkach była wspierana przez Lotos.

W mistrzostwach świata zobaczymy też najprawdopodobniej Jakuba Brzezińskiego. W 2016 roku dojechał do drugiego miejsca w mistrzostwach Polski, ale też zbierał doświadczenie w MŚ jeżdżąc w pucharze DMACK. - W przyszłym roku chcemy zostać w MŚ. Możliwe, że będziemy dalej jeździć autem przednionapędowym, ale nie będzie to już puchar DMACK - powiedział.

Chrapkę na jazdę w mistrzostwach świata ma także Kajetan Kajetanowicz. Dwukrotny mistrz Europy chciałby wskoczyć poziom wyżej i tak jak Ptaszek pojechać sezon w WRC-2. - Budżet na starty jest około o 40 procent wyższy niż w przypadku startów w ME. Wiele zależy od zaangażowania naszych partnerów. Rozmowy trwają - mówi Kajetanowicz.

Rajdową czołówkę polskich kierowców częściej w przyszłym sezonie będziemy oglądać w zagranicznych rajdach. Aktualny mistrz Polski Grzegorz Grzyb już zapowiedział, że w 2017 roku będzie rywalizował przede wszystkim w ME oraz w mistrzostwach Słowacji - takie oczekiwania mieli jego sponsorzy.

Na Europę stawia też Łukasz Habaj, który w mistrzostwach Polski triumfował w 2015 roku. Startów w ME miał okazję już posmakować w poprzednim sezonie. Uznał, że jeśli ma się nadal rozwijać, musi startować na wyższym poziomie.

Na decyzje sponsorów czeka wciąż Wojciech Chuchała, który w 2016 roku zdobył mistrzostwo Europy w klasie ERC-2. - Chcieliśmy pokazać, że samochodem, który jest dobry, ale nieco już przestarzałym autem można rywalizować z autami R5. To był supersezon. Ciężko pracuję nad tym, żeby przyszły sezon był równie owocny. Pracujemy nad tym mocno. Chciałbym już jeździć w mistrzostwach świata, ale to chyba nie będzie tak szybko możliwe - mówi.

Patrząc na plany i ambicje polskich kierowców, widać, że starty w mistrzostwach Polski to już dla nich za mało. Imprezy jeżdżą niemal na pamięć, a organizacja, otoczka i zainteresowanie kibiców startami w kraju pozostawia wiele do życzenia. Zagranicą szans i możliwości jest więcej.

- Mamy jednych z najszybszych kierowców na świecie. Do tego grona wliczałbym Roberta Kubicę, o którym też nie można zapominać, choć się teraz nie ściga w rajdach. Polskie rajdowe podwórko jest bardzo silne, gościmy dwie topowe imprezy. Tam widać, że jesteśmy mocni. Każdy chce się rozwijać, szukać granic swoich możliwości i dlatego to jest najlepsze rozwiązanie - tłumaczy Chuchała.

Robert Kubica za kierownicą Renault Sport R.S. 01






Więcej o:

WRC 2018, klasyfikacja MŚ

lp. zawodnik punkty
1 Sebastien Ogier 219
2 Thierry Neuville 201
3 Ott Tanak 181
4 Jari-Matti Latvala 128
5 Esapekka Lappi 126
6 Andreas Mikkelsen 84
7 Elfyn Evans 80
8 Hayden Paddon 73
9 Dani Sordo 71
10 Mads Ostberg 70
11 Craig Breen 67
12 Teemu Suninen 54
13 Sebastien Loeb 43
14 Kris Meeke 43
15 Jan Kopecky 17
16 Pontus Tidemand 12
17 Henning Solberg 8
18 Bryan Bouffier 4
19 Marijan Griebel 4
20 Simone Tempestini 4
21 Alberto Heller 4
22 Kalle Rovanperä 3
23 Gus Greensmith 2
24 Łukasz Pieniążek 2
25 Chris Ingram 2
26 Steve Glenney 2
27 Pedro Heller 1
28 Yoann Bonato 1
29 Stephane Lefebvre 1
30 Jourdan Serderidis 1

  • Mistrz świata

WRC 2018, klasyfikacja MŚ

lp. zawodnik punkty
1 Sebastien Ogier 219
2 Thierry Neuville 201
3 Ott Tanak 181
4 Jari-Matti Latvala 128
5 Esapekka Lappi 126
6 Andreas Mikkelsen 84
7 Elfyn Evans 80
8 Hayden Paddon 73
9 Dani Sordo 71
10 Mads Ostberg 70
11 Craig Breen 67
12 Teemu Suninen 54
13 Sebastien Loeb 43
14 Kris Meeke 43
15 Jan Kopecky 17
16 Pontus Tidemand 12
17 Henning Solberg 8
18 Bryan Bouffier 4
19 Marijan Griebel 4
20 Simone Tempestini 4
21 Alberto Heller 4
22 Kalle Rovanperä 3
23 Gus Greensmith 2
24 Łukasz Pieniążek 2
25 Chris Ingram 2
26 Steve Glenney 2
27 Pedro Heller 1
28 Yoann Bonato 1
29 Stephane Lefebvre 1
30 Jourdan Serderidis 1

  • Mistrz świata