Historia rajdu "Dakar"

Nie by³oby "Dakaru", gdyby nie Thierry Sabine - bezgranicznie zakochany w rajdach motorowych Francuz, pomys³odawca, a pó¼niej wieloletni dyrektor tej imprezy.

Legenda g³osi, i¿ szaleñcza idea rajdu maratoñskiego, którego trasa wiod³aby z centrum Europy na dalekie obrze¿a Afryki, zrodzi³a siê w jego g³owie podczas trzydniowego b³±dzenia motocyklem po pustyni, którego zakosztowa³ jako uczestnik rajdu Abid¿an-Nicea w roku 1977. Jego przygoda skoñczy³a siê wówczas szczê¶liwie - Sabine zosta³ odnaleziony, a ju¿ wkrótce potem swój pomys³ zacz±³ wcielaæ w ¿ycie.

Za jego namow± w ostatnich dniach grudnia 1978 roku w centrum Pary¿a zgromadzi³o siê 182 ¶mia³ków, których w krótkim czasie zdo³a³ zaraziæ swym entuzjazmem. Pierwsi zawodnicy wyruszyli w kierunku stolicy Senegalu, Dakaru, jad±c tras± prowadz±c± przez Algieriê, Niger, Mali i Burkina Faso. Do mety dotar³a tylko po³owa ze stawki wszystkich zawodników... Historycznym, pierwszym zwyciêzc± rajdu by³ Francuz Cyril Neveu, jad±cy Yamah± 500 XT (nie by³o wówczas podzia³u na klasy samochodów, motocykli i ciê¿arówek). Najlepszym autem by³ Range Rover kierowany przez Josepha Terbiaut.

Rok pó¼niej impreza siê rozros³a, a w szranki po raz pierwszy stanê³y profesjonalne zespo³y fabryczne. Zwyciêzc± zosta³ jeden z takich teamów, za³oga Freddy Kottulinsky - Gerd Löffelman jad±ca protoplast± dzisiejszych Touaregów - Volkswagenem Iltisem. Odt±d ju¿ uczestnicy rajdu bêd± zawsze reprezentowaæ dwie grupy: amatorów oraz zawodowców. Ci pierwsi nie maj± wiêkszych szans w starciu z potentatami, których wspieraj± mo¿ni producenci. Bez perspektyw na odniesienie sukcesu wyruszaj± jednak w mordercz± trasê, by zmierzyæ siê z w³asnymi s³abo¶ciami w konfrontacji z bezlitosn± pustyni±. Dla wiêkszo¶ci z nich najwiêkszym pragnieniem jest osi±gniêcie mety rajdu - bez wzglêdu na ostateczne miejsce w klasyfikacji...

Rajd szybko staje siê sukcesem medialnym i zarazem dobrze prosperuj±cym interesem. Na pocz±tku lat osiemdziesi±tych otrzymuje certyfikat FIA, który daje "zielone ¶wiat³o" dla startów zawodowców z najwy¿szej pó³ki. Ju¿ w roku 1981 w zawodach uczestniczy s³ynny Jacky Ickx - kierowca znany z wy¶cigów Grand Prix i Le Mans. W rajdzie zwyciê¿y dwa lata pó¼niej, kieruj±c terenowym Mercedesem G.

Jednak to nie auta terenowe bêd± wie¶æ prym w pierwszych kilkunastu latach historii rajdu "Dakar". A¿ do roku 1997, gdy w rajdzie dominowaæ zaczyna Mitsubishi Pajero, zawody najczê¶ciej wygrywaj± auta, które nie s± raczej kojarzone z imprezami terenowymi. W roku 1982 zwyciê¿a Renault 20 Turbo braci Marreau, w 1984 - Porsche 911 kierowane przez zwyciêzcê z roku 1981 - Renego Metge'a, który powtarza swój sukces równie¿ dwa lata pó¼niej, ale tym razem za kierownic± modelu 959. Od roku 1987 rozpoczyna siê wspania³a passa Peugeota, który odnosi cztery zwyciêstwa z rzêdu. Najpierw za kierownic± modelu 205 swój pierwszy (i nieostatni) triumf odnosi - Rajdowy Mistrz ¦wiata z roku 1981 - Ari Vatanen. Rok pó¼niej w jego ¶lady idzie inny legendarny kierowca WRC (czterokrotny Mistrz ¦wiata) - Juha Kannkunen.

W kolejnych latach fabryczni kierowcy francuskiego producenta startuj± modelami 405 i... wci±¿ niezmiennie wygrywaj± (Ari Vatanen w latach 1989 i 1990). W roku 1991 s³ynny Fin przenosi siê do zespo³u Citroena. Wymiana "405-tki" na "ZX-a" nie czyni na nim wiêkszego wra¿enia, czego rezultatem jest jego czwarty triumf w zawodach. Citroeny ZX w "Dakarze" zwyciê¿aj± jeszcze trzykrotnie - w latach 1994-1996 z Pierrem Lartiguem za kierownic±.

Jedynymi autami terenowymi, które w tym okresie nawi±zuj± walkê z "osobówkami", s± Mitsubishi Pajero oraz Range Rovery. Pajero - pó¼niejszy "król Dakaru" - po raz pierwszy zwyciê¿a w roku 1985, gdy jego kierowc± jest Patrick Zanirolli. Kolejne dwa sukcesy (triumfy Huberta Auriola i Bruna Saby'ego) odnosi na pocz±tku lat dziewiêædziesi±tych.

Od roku 1997 a¿ do 2007 (z dwuletni± przerw±, któr± spowodowa³y zwyciêstwa buggy Jeana-Louisa Schlessera) Mitsubishi jest absolutnym panem i w³adc± "Dakaru". Podczas ostatniej edycji Dakaru w roku 2007 kolejna, trzynasta ju¿ EVOlucja Pajero wywalczy³a rekordowe siódme z rzêdu (a dwunaste w ogóle) zwyciêstwo, co ciekawe... nie wygrywaj±c ¿adnego z oesów! Dla Volkswagena - obecnie najwiêkszego rywala japoñskiego koncernu - by³a to dotkliwa pora¿ka.

W trzydziestoletniej historii rajdu "Dakar" jego trasa by³a wielokrotnie modyfikowana, jednak przez wiele lat jej sta³ymi punktami by³o miejsce startu (Pary¿) i mety (Dakar). W efekcie do zawodów organizowanych przez Thierry'ego Sabine'a na d³ugo przylgnê³a nazwa "Rajd Pary¿-Dakar". Z czasem sytuacja uleg³a jedna zmianie, a zwyczajowa nazwa rajdu sta³a siê ju¿ tylko umown±. Tradycja zosta³a przerwana w roku 1992, gdy zawodnicy ¶cigali siê na trasie wiod±cej z Pary¿a przez ca³± Afrykê a¿ do Kapsztadu w RPA. W nastêpnych latach organizatorzy wielokrotnie zmieniali miejsce startu i mety. W roku 1995 rajd po raz pierwszy rozpocz±³ siê poza stolic± Francji - w Granadzie. Dwa lata pó¼niej zawodnicy wyruszyli z... Dakaru, by po zatoczeniu pêtli znów do niego powróciæ. Od 2002 roku rajd za ka¿dym razem rozpoczyna siê gdzie indziej; ostatnio start wyznaczany by³ w Lizbonie.

W stolicy Portugalii mia³a siê równie¿ rozpocz±æ ubieg³oroczna edycja "Dakaru". 4 stycznia 2008 roku zdarzy³a siê jednak rzecz bez precedensu w historii tych zawodów. Tu¿ przed startem jego dyrektor Etienne Lavigne zakomunikowa³ rzeszy rajdowców o odwo³aniu zawodów. Powodem decyzji by³o zagro¿enie ze strony terrorystów, którzy mieli szykowaæ zamach na rajdow± kolumnê na terenie Mauretanii. Informacja ta znalaz³a siê na czo³ówkach gazet na ca³ym ¶wiecie i by³a najgorêtszym newsem dnia. Wielu zawodników nie mog³o w to uwierzyæ - niektórzy do rajdu przygotowywali siê przez ca³y rok, inwestuj±c w start wszystkie oszczêdno¶ci...

Z pocz±tku mówi³o siê o koñcu "Dakaru". Powstawa³y spiskowe teorie, jakoby organizatorzy od dawna nosili siê z zamiarem odwo³ania edycji 2008, a nie zrobili tego wcze¶niej (zaoszczêdzaj±c zawodnikom przyjazdu na start do Lizbony) tylko dlatego, aby dostaæ odszkodowanie od towarzystwa ubezpieczeniowego. Presti¿ rajdu zosta³ mocno nadszarpniêty, ale jego organizator - francuska firma A.S.O. (Amaury Sport Organisation) - nie dopu¶ci³a do upadku imprezy.

Jako zado¶æuczynienie za odwo³any "Dakar" w roku 2008 zorganizowa³a pod nazw± Dakar Series dwuczê¶ciowy cykl jednotygodniowych maratonów. Zarówno na Central Europe Rally, który w kwietniu rozegrany zosta³ na Wêgrzech i w Rumunii, jak i w PAX Rally, który odby³ siê we wrze¶niu w Portugalii, ponownie zjawi³a siê ¶wiatowa czo³ówka off-roaderów niepomnych ju¿ styczniowej zawieruchy w Lizbonie. Pierwszy z rajdów zwyciê¿y³ Carlos Sainz, za¶ drugi jego wielki konkurent - Stephane Peterhansel. Pojedynek legendarnych kierowców sprawi³, ¿e o "Dakarze" znów zrobi³o siê g³o¶no.

A.S.O. wola³o jednak nie ryzykowaæ, przygotowuj±c kolejn± edycjê rajdu na niepewnych politycznie terenach Afryki i skorzysta³o z zaproszeñ rz±dów Argentyny oraz Chile, przenosz±c zawody (nie wiadomo jeszcze, na jak d³ugo) do Ameryki Po³udniowej. Si³a marketingowa rajdu okaza³a siê ogromna, bowiem listy startowe zape³ni³y siê b³yskawicznie, w tym nazwiskami kierowców z najsilniejszych teamów fabrycznych.

K³opoty "Dakaru" próbowa³ wykorzystaæ s³ynny Hubert Auriol - niegdysiejszy zwyciêzca tej imprezy, a pó¼niej wieloletni jej dyrektor. Gdy A.S.O. zdecydowa³o siê na przeniesienie imprezy do Ameryki, Auriol og³osi³ powstanie nowego rajdu - Africa Race, ze startem w Europie i met± w... Dakarze. S³awne nazwiska (do Auriola do³±czy³ pó¼niej niemniej znany Rene Metge) i "klasyczna" trasa przez afrykañskie pustynie sprawi³y, ¿e kierowcy zaczêli rozwa¿aæ start w konkurencyjnej imprezie. Decyzjê tak± podj±³ m.in. dwukrotny zwyciêzca "Dakaru" Jean-Louis Schlesser. W styczniu 2009 obie imprezy bêd± siê odbywa³y niemal w tym samym czasie.

Wiêcej off-roadowych informacji na TERENOWO.PL

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.