Sport.pl

F1. Makabryczny wypadek Kubicy w F1 znacznie lżejszy w skutkach niż ten z rajdu

Poprzedni tak groźny wypadek Robert Kubica miał w 2007 roku na torze Formuły 1. W barwach BMW Sauber Polak rozbił się na 27. okrążeniu podczas GP Kanady i uderzył w betonową ścianę. Jego bolid rozpadł się na drobne kawałki, ale dzięki nowoczesnej konstrukcji kokpit ocalał, a Kubica uszedł z życiem. Większość ekspertów przyznało, że kilka lat wcześniej nie dałoby się przeżyć takiej kraksy.
Badania w szpitalu w Montrealu, dokąd był przetransportowany helikopterem tuż po wypadku na GP Kanady, wykazały, że Polakowi nic się nie stało i ma tylko drobne urazy. A następnego dnia rano Polak miał już opuścić szpital. Jedyne urazy, których wtedy doznał, to wstrząśnienie mózgu i skręcona kostka. Tym razem w rajdzie Ronde di Andora Polak przeleciał przez barierkę przy jezdni i uderzył w ścianę kościoła. Zespół ratowników z trudem wydostał go z samochodu. Akcja ratownicza trwała 90 minut. Skutki wypadku mogą być znacznie poważniejsze, bo pierwsze doniesienia mówią o tym, że najlepszy kierowca Lotus Renault GP może nawet stracić dłoń, która jest potrzaskana.

Wypadek z 2007 roku wyglądał makabrycznie - po wyjściu z zakrętu nr 9 jadący w połowie drugiej dziesiątki Kubica walczył o miejsce z Jarno Trullim. Polak atakował po zewnętrznej - jego bolid zetknął się z jadącą obok Toyotą, został minimalnie zepchnięty na tarkę, która oddziela asfalt od pobocza. Na tym odcinku, kierowcy poruszają się z prędkością 300 km/h.

Kubica stracił panowanie nad bolidem i uderzył w betonowy mur. Bolid się roztrzaskał, a Polak wewnątrz samego kokpitu przekoziołkował jeszcze kilkadziesiąt metrów.

Robert Kubica długo nie podawał żadnych znaków życia, a w ciągu kilkunastu sekund na torze pojawiły się służby medyczne. Następnie informację doniosły o tym, że Polak jest jednak przytomny. Przetransportowany do szpitala w Montrealu przeszedł kompleksowe badania, które orzekły, że ani życiu, ani zdrowiu Polaka nić nie zagraża.

Wcześniejszą największą kraksę Polak przeżył jako pasażer, miało to miejsce w przededniu debiutu w Formule 3, Kubica doznał poważnego złamania ręki. Mimo to wziął udział w wyścigu mając w ramieniu śruby trzymające zrastającą się kość. Wielkim wyzwaniem była dla niego sama zmiana biegów, ale Kubica wyścig na torze w Norymberdze wygrał! Całe zdarzenie wspomina jako jeden z najważniejszych momentów w swojej karierze.

Czarny scenariusz rajdów Kubicy. Dlaczego tak ryzykował? »


Więcej o:

WRC 2019, klasyfikacja MŚ

lp. zawodnik punkty
1 Ott Tanak 180
2 Sebastien Ogier 158
3 Thierry Neuville 155
4 Elfyn Evans 78
5 Andreas Mikkelsen 71
6 Teemu Suninen 66
7 Kris Meeke 60
8 Esapekka Lappi 58
9 Jari-Matti Latvala 56
10 Dani Sordo 52
11 Sebastien Loeb 39
12 Kalle Rovanpera 16
13 Benito Guerra 8
14 Gus Greensmith 6
15 Marco Bulacia 6
16 Craig Breen 6
17 Jan Kopecky 5
18 Mads Ostberg 4
19 Pontus Tidemand 4
20 Yoann Bonato 4
21 Stephane Sarrazin 2
22 Ole Christian Veiby 2
23 Pierre-Louis Loubet 2
24 Adrien Fourmaux 1
25 Janne Tuohino 1
26 Ricardo Trivino Bujalil 1
27 Pedro Heller 1
28 Emil Bergkvist 1
29 Nikołaj Griazin 1

  • Mistrz świata

WRC 2019, klasyfikacja MŚ

lp. zawodnik punkty
1 Ott Tanak 180
2 Sebastien Ogier 158
3 Thierry Neuville 155
4 Elfyn Evans 78
5 Andreas Mikkelsen 71
6 Teemu Suninen 66
7 Kris Meeke 60
8 Esapekka Lappi 58
9 Jari-Matti Latvala 56
10 Dani Sordo 52
11 Sebastien Loeb 39
12 Kalle Rovanpera 16
13 Benito Guerra 8
14 Gus Greensmith 6
15 Marco Bulacia 6
16 Craig Breen 6
17 Jan Kopecky 5
18 Mads Ostberg 4
19 Pontus Tidemand 4
20 Yoann Bonato 4
21 Stephane Sarrazin 2
22 Ole Christian Veiby 2
23 Pierre-Louis Loubet 2
24 Adrien Fourmaux 1
25 Janne Tuohino 1
26 Ricardo Trivino Bujalil 1
27 Pedro Heller 1
28 Emil Bergkvist 1
29 Nikołaj Griazin 1

  • Mistrz świata