Sport.pl

F1. Makabryczny wypadek Kubicy w F1 znacznie lżejszy w skutkach niż ten z rajdu

Poprzedni tak groźny wypadek Robert Kubica miał w 2007 roku na torze Formuły 1. W barwach BMW Sauber Polak rozbił się na 27. okrążeniu podczas GP Kanady i uderzył w betonową ścianę. Jego bolid rozpadł się na drobne kawałki, ale dzięki nowoczesnej konstrukcji kokpit ocalał, a Kubica uszedł z życiem. Większość ekspertów przyznało, że kilka lat wcześniej nie dałoby się przeżyć takiej kraksy.
Badania w szpitalu w Montrealu, dokąd był przetransportowany helikopterem tuż po wypadku na GP Kanady, wykazały, że Polakowi nic się nie stało i ma tylko drobne urazy. A następnego dnia rano Polak miał już opuścić szpital. Jedyne urazy, których wtedy doznał, to wstrząśnienie mózgu i skręcona kostka. Tym razem w rajdzie Ronde di Andora Polak przeleciał przez barierkę przy jezdni i uderzył w ścianę kościoła. Zespół ratowników z trudem wydostał go z samochodu. Akcja ratownicza trwała 90 minut. Skutki wypadku mogą być znacznie poważniejsze, bo pierwsze doniesienia mówią o tym, że najlepszy kierowca Lotus Renault GP może nawet stracić dłoń, która jest potrzaskana.

Wypadek z 2007 roku wyglądał makabrycznie - po wyjściu z zakrętu nr 9 jadący w połowie drugiej dziesiątki Kubica walczył o miejsce z Jarno Trullim. Polak atakował po zewnętrznej - jego bolid zetknął się z jadącą obok Toyotą, został minimalnie zepchnięty na tarkę, która oddziela asfalt od pobocza. Na tym odcinku, kierowcy poruszają się z prędkością 300 km/h.

Kubica stracił panowanie nad bolidem i uderzył w betonowy mur. Bolid się roztrzaskał, a Polak wewnątrz samego kokpitu przekoziołkował jeszcze kilkadziesiąt metrów.

Robert Kubica długo nie podawał żadnych znaków życia, a w ciągu kilkunastu sekund na torze pojawiły się służby medyczne. Następnie informację doniosły o tym, że Polak jest jednak przytomny. Przetransportowany do szpitala w Montrealu przeszedł kompleksowe badania, które orzekły, że ani życiu, ani zdrowiu Polaka nić nie zagraża.

Wcześniejszą największą kraksę Polak przeżył jako pasażer, miało to miejsce w przededniu debiutu w Formule 3, Kubica doznał poważnego złamania ręki. Mimo to wziął udział w wyścigu mając w ramieniu śruby trzymające zrastającą się kość. Wielkim wyzwaniem była dla niego sama zmiana biegów, ale Kubica wyścig na torze w Norymberdze wygrał! Całe zdarzenie wspomina jako jeden z najważniejszych momentów w swojej karierze.

Czarny scenariusz rajdów Kubicy. Dlaczego tak ryzykował? »


Więcej o:

WRC 2018, klasyfikacja MŚ

lp. zawodnik punkty
1 Sebastien Ogier 219
2 Thierry Neuville 201
3 Ott Tanak 181
4 Jari-Matti Latvala 128
5 Esapekka Lappi 126
6 Andreas Mikkelsen 84
7 Elfyn Evans 80
8 Hayden Paddon 73
9 Dani Sordo 71
10 Mads Ostberg 70
11 Craig Breen 67
12 Teemu Suninen 54
13 Sebastien Loeb 43
14 Kris Meeke 43
15 Jan Kopecky 17
16 Pontus Tidemand 12
17 Henning Solberg 8
18 Bryan Bouffier 4
19 Marijan Griebel 4
20 Simone Tempestini 4
21 Alberto Heller 4
22 Kalle Rovanperä 3
23 Gus Greensmith 2
24 Łukasz Pieniążek 2
25 Chris Ingram 2
26 Steve Glenney 2
27 Pedro Heller 1
28 Yoann Bonato 1
29 Stephane Lefebvre 1
30 Jourdan Serderidis 1

  • Mistrz świata

WRC 2018, klasyfikacja MŚ

lp. zawodnik punkty
1 Sebastien Ogier 219
2 Thierry Neuville 201
3 Ott Tanak 181
4 Jari-Matti Latvala 128
5 Esapekka Lappi 126
6 Andreas Mikkelsen 84
7 Elfyn Evans 80
8 Hayden Paddon 73
9 Dani Sordo 71
10 Mads Ostberg 70
11 Craig Breen 67
12 Teemu Suninen 54
13 Sebastien Loeb 43
14 Kris Meeke 43
15 Jan Kopecky 17
16 Pontus Tidemand 12
17 Henning Solberg 8
18 Bryan Bouffier 4
19 Marijan Griebel 4
20 Simone Tempestini 4
21 Alberto Heller 4
22 Kalle Rovanperä 3
23 Gus Greensmith 2
24 Łukasz Pieniążek 2
25 Chris Ingram 2
26 Steve Glenney 2
27 Pedro Heller 1
28 Yoann Bonato 1
29 Stephane Lefebvre 1
30 Jourdan Serderidis 1

  • Mistrz świata