Sport.pl

F1. Dzień debiutu Kubicy, Schumacher już bardzo szybki

69 kółek na torze Ricardo Tormo pod Walencją przejechał Robert Kubica w debiucie w samochodzie Renault. Miał najsłabszy czas dnia, ale na wyniki nie ma sensu zwracać uwagi. Warto za to zauważyć, że wracający do F1 Michael Schumacher był szybszy od Nico Rosberga w tym samym mercedesie.
41-letni Schumacher, siedmiokrotny mistrz świata, w końcówce testów przejechał okrążenie srebrnym mercedesem o cztery sekundy szybciej niż otwierający tabelę z czasami Felipe Massa z Ferrari. Okazało się jednak, że Niemiec "skrócił" sobie nieco drogę podczas tego kółka i czas anulowano.

Schumacher i tak był jednak bohaterem pierwszego dnia przedsezonowych testów - "Czerwony Baron" wsiadł do mercedesa po południu zajmując miejsce Nico Rosberga i dość szybko poprawił czas kolegi. Rywalizacja wewnątrz zespołu to często główny punkt odniesienia dla możliwości kierowcy, a w poniedziałek Schumacher był szybszy od Rosberga o pół sekundy.

Zainteresowanie Schumacherem było tak wielkie, że kiedy Niemiec zjeżdżał do garażu po pierwszej serii okrążeń, fotoreporterzy tak zapełnili aleję serwisową, że Kubica musiał czekać kilkanaście sekund w garażu, zanim mógł bezpiecznie wyjechać na tor.

Wyniki nieważne

Końcówka sesji wzbudziła emocje, ale w pierwszym dniu testów to nie wyniki były najważniejsze - w skrócie można powiedzieć, że każdy z siedmiu zespołów testował wszystko, poza maksymalnymi osiągami samochodów. Łączność radiowa, działanie poszczególnych urządzeń w samochodzie, a nawet obsługa kierownicy przez nowych zawodników - tak prawdopodobnie wyglądały programy i zadania testowe na poniedziałek. Kilku kierowców jeździło np. ze specjalnymi antenami na pokrywach silników, które służą m.in. do pomiarów ciśnienia powietrza wokół bolidu.

- Najważniejsze jest dla nas sprawdzenie wszystkich systemów - tłumaczył dyrektor techniczny BMW Sauber Willy Rampf. - Chcemy zobaczyć ogólny obraz samochodu, tego jak się spisuje. Chcemy wiedzieć, w którym miejscu jesteśmy jeśli chodzi np. o rozkład masy. Po zebraniu tego typu informacji będziemy dopiero sprawdzać konkretne ustawienia - tłumaczył Niemiec.

Uznanie dla Massy

To dlatego bardziej od wyników liczyła się w poniedziałek liczba wykonanych okrążeń, a z tym nie było większych problemów. Warunki były dobre - temperatura powietrza sięgała 15 stopni Celsjusza, a toru - do 30. Poza samochodem Toro Rosso z Sebastienem Buemim na pokładzie, każdy bolid przejechał przynajmniej 60 kółek. Buemi większość testów spędził w garażu, bo w jego toro rosso doszło do awarii skrzyni biegów.

Pół godziny przed końcem testów wywieszono jednak czerwoną flagę, bo na torze zatrzymał się williams kierowany przez Rubensa Barrichello. Problemy Williamsa wstrzymały jazdy na 20 minut, sesję przedłużono o kolejnych 10 i wówczas wykręcano najlepsze czasy.

Na uznanie - nie ze względu na najszybsze pokonanie pojedynczego okrążenia - zasłużył Massa. Brazylijczyk, wicemistrz świata z 2008 roku, który sześć miesięcy temu doznał poważnego urazu czaszki podczas Grand Prix Węgier, przejechał w poniedziałek ferrari aż 102 kółka - najwięcej spośród wszystkich kierowców.

Renault będzie się zmieniać

Kubica po raz pierwszy zaprezentował się w renault R30. Polak pokazał swój nowy kask, na którym czerwone i granatowe barwy z poprzednich lat zastąpiły tradycyjne kolory Renault, czyli żółć i czerń. Kubica zostawił jednak polską flagę, która rozpościera się z tyłu i po bokach kasku.

Polak jeździł w poniedziałek dość znacznie zmodyfikowanym samochodem w porównaniu z tym, który został zaprezentowany w niedzielę. Nowe skrzydła, inaczej zamocowane lusterka i tzw. podwójny kil pod nosem bolidu to jednak nie koniec zmian planowanych przez Renault. - Przed pierwszym wyścigiem będzie ich jeszcze bardzo dużo - mówi dyrektor techniczny Renault James Allison. - Wprowadzimy nową podłogę, przednie i tylne skrzydło, elementy nadwozia czy wloty powietrza do hamulców. I nie będziemy w tym raczej osamotnieni - stwierdził.

We wtorek kolejny dzień testów na torze Ricardo Tormo. W samochodzie Renault znów zasiądzie Kubica, obok którego jeździć będą Kamui Kobayashi (BMW Sauber), Lewis Hamilton (McLaren), Nico Rosberg (Mercedes), Rubens Barrichello (Williams) i Felipe Massa (Ferrari).

Poniedziałkowe czasy

kierowcazespółczasokrążenia
1. F. MassaFerrari1.12,574102
2. P. de la RosaBMW Sauber1.12,78474
3. M. SchumacherMercedes1.24,94740
4. N. RosbergMercedes1.13,54339
5. G. PaffettMcLaren1.13,84686
6. R. BarrichelloWilliams1.14,44975
7. S. BuemiToro Rosso1.14,76218
8. R. KubicaRenault1.15,00069
Tak relacjonowaliśmy testy:

17:03: Przez pewien czas nad torem w Walencji powiewała czerwona flaga. Z tego powodu organizatorzy przedłużyli testy do 17:10. Prowadzi znów Felipe Massa. Robert Kubica wciąż siódmy.

16:37: Massa dziś jeździ najwięcej. Przejechał już 83. okrążenia. Czas Michaela Schumachera jest prawie o dwie sekundy lepszy niż ten Roberta Kubicy. Polak wciąż jest siódmy.

15:57: Na torze pojawił się Michael Schumacher. Niemiec wrócił do ścigania się w F1 po trzech latach przerwy. w tym sezonie wystąpi w barwach Mercedesa. Najszybszy jak na razie jest Pedro de la Rosa, który jeździ w barwach Saubera.

13:40: Polak dobija powoli do 40 kółek. Na razie wykręcił lepszy czas jedynie od Sebastiena Buemiego.

13:25: Kubica nadal się nie poprawił. Obecnie ma 6. wynik. Z najlepszym czasem - 1:13.088 Felipe Massa, który przejechał już 32 okrążenia. Za nim de la rosa, potem Paffett. Obecnie na torze przebywa tylko Nico Rosberg.

12:45: Kubica ma na swoim koncie już ponad 20 kółek. Mimo, że się nie poprawił dalej ma czwarty czas. Najlepszy Massa, potem Paffett i de la Rossa ze znaczną przewagą nad Polakiem.

12:15: Po przejechaniu 13 okrążeń Felipe Massa osiągnął pierwszy czas (1:13.552). Kubica z czwartym rezultatem ze stratą 1,74 sekundy do zawodnika Ferrari

11:50: Na torze pojawili się kolejni zawodnicy: Nico Rosberg z Mercedes GP i Sebastien Buemi z Torro Rosso. Kubica przejechał na razie 13 kółek. Jego najlepszy czas - 1:15.298, jest jak na razie czwartym wynikiem.

11:40: Wydarzeniem jest pojawienie się na torze Massy, dla którego jest to pierwszy udział w rywalizacji od czerwcowych kwalifikacji do GP Węgier, kiedy to uległ groźnemu wypadkowi. Na razie Brazylijczyk radzi sobie nadspodziewanie dobrze.

11:20: Po pierwszej godzinie z czasem 1:14.359 najlepszy jest Paffett. Drugi jest Felipe Massa, który tak jak Kubica przebył sześć okrążeń. Polak z wynikiem 1:16.602 jest czwarty. W pierwszej godzinie czasy odnotowało pięciu kierowców.

11:00: Jak na razie najszybszy jest kierowca testowy McLarena gary Paffett. Tuż za nim plasuje się Pedro de la Rosa z Saubera. Robert Kubica przejechał cztery okrążenia i z czasem (1:18.304) traci do Brytyjczyka prawie 4 sekundy. Następny po Polaku jest Rubens Barichello z Williamsa. Na torze nie ma jeszcze Michaela Schumachera.

10:40: Kierowcy jeżdżą już od dwudziestu minut. Samochód, którym Polak wyjechał na tor, różni się kilkoma elementami od tego, co zobaczyliśmy wczoraj. Najbardziej widoczną zmianą są całkowicie nowe skrzydła. Inaczej także są mocowane lusterka, a pod nosem samochodu pojawił się podwójny kil. Z zaprezentowanego wczoraj samochodu pozostał właściwie tylko monocoque.

Przed testami

Testy na hiszpańskich torach odbędą się w Walencji (1-3 lutego), Jerez (10-13 i 17-20) oraz Barcelonie (25-28). Renault do sezonu przystąpi z nowym inwestorem oraz zarządem. Oprócz Polaka w barwach zespołu pojedzie Rosjanin Witalij Pietrow. Wydarzeniem będzie powrót na tor po trzyletniej przerwie siedmiokrotnego mistrza świata Niemca Michaela Schumachera, który od nowego sezonu ścigać się będzie jako kierowca Mercedes GP. W testach Walencji bierze udział 7 zespołów: Ferrari, McLaren, Mercedes, Renault, Sauber, Toro Rosso i Williams.

Zobacz jak wygląda nowy bolid zespołu Renault




WRC 2019, klasyfikacja MŚ

lp. zawodnik punkty
1 Ott Tanak 263
2 Thierry Neuville 227
3 Sebastien Ogier 217
4 Andreas Mikkelsen 102
5 Elfyn Evans 102
6 Kris Meeke 98
7 Jari-Matti Latvala 94
8 Dani Sordo 89
9 Teemu Suninen 89
10 Esapekka Lappi 83
11 Sebastien Loeb 51
12 Kalle Rovanpera 18
13 Pontus Tidemand 12
14 Craig Breen 10
15 Gus Greensmith 9
16 Benito Guerra 8
17 Marco Bulacia 6
18 Mads Ostberg 6
19 Jan Kopecky 5
20 Yoann Bonato 4
21 Stephane Sarrazin 2
22 Ole Christian Veiby 2
23 Pierre-Louis Loubet 2
24 Adrien Fourmaux 1
25 Janne Tuohino 1
26 Ricardo Trivino Bujalil 1
27 Pedro Heller 1
28 Emil Bergkvist 1
29 Nikolay Gryazin 1
30 Takamoto Katsuta 1
31 Petter Solberg 1
32 Eric Camilli 1

  • Mistrz świata

WRC 2019, klasyfikacja MŚ

lp. zawodnik punkty
1 Ott Tanak 263
2 Thierry Neuville 227
3 Sebastien Ogier 217
4 Andreas Mikkelsen 102
5 Elfyn Evans 102
6 Kris Meeke 98
7 Jari-Matti Latvala 94
8 Dani Sordo 89
9 Teemu Suninen 89
10 Esapekka Lappi 83
11 Sebastien Loeb 51
12 Kalle Rovanpera 18
13 Pontus Tidemand 12
14 Craig Breen 10
15 Gus Greensmith 9
16 Benito Guerra 8
17 Marco Bulacia 6
18 Mads Ostberg 6
19 Jan Kopecky 5
20 Yoann Bonato 4
21 Stephane Sarrazin 2
22 Ole Christian Veiby 2
23 Pierre-Louis Loubet 2
24 Adrien Fourmaux 1
25 Janne Tuohino 1
26 Ricardo Trivino Bujalil 1
27 Pedro Heller 1
28 Emil Bergkvist 1
29 Nikolay Gryazin 1
30 Takamoto Katsuta 1
31 Petter Solberg 1
32 Eric Camilli 1

  • Mistrz świata