Sport.pl

F1: Kubica szybki, ale podium na Monzie to chyba mission impossible

Czy po świetnym wyścigu Roberta Kubicy w Spa będzie podium w niedzielnym Grand Prix Włoch? Może być ciężko, bo na Monzie rządzić będą bolidy z KERS, z którym jego BMW Sauber sobie nie poradził
Spa to szybki tor. Nawet za szybki dla dominatorów z pierwszej części sezonu - kierowców Brawna i Red Bulla.

Monza jest najszybszy. W 2002 roku Juan Pablo Montoya za kierownicą bolidu Williams BMW osiągnął na jednym okrążeniu przeciętną prędkość 259,827 km na godz., obroty silnika V10 przekroczyły 19 tys. Maksymalnie można tu pojechać nawet 350 km na godz.!

Dlatego to, czym Brawn i Red Bull rozbijali rywali, czyli olbrzymi docisk dzięki podwójnym dyfuzorom, na torze Monza się nie liczy. Tu inżynierowie pracują, aby docisk był najmniejszy z możliwych, by aerodynamika nie stawiała oporów. Przez to samochód - to wrażenia Lewisa Hamiltona - nie jest przeciśnięty do ziemi jak na innych torach, ale cały czas się ślizga. - Fantastyczne uczucie - mówi mistrz-straceniec.

BMW Sauber Kubicy i Heidfelda jeździł superszybko w Spa (Heidfeld 3. w kwalifikacjach, 5. w wyścigu, Kubica - 5. i 4.) i z zespołu dochodziły głosy, że na Monza może być jeszcze lepiej.

Ale z samochodu w połowie roku usunięto raz na zawsze KERS, jakby obrażając się na trudną materię. Sytuacji znacząco to nie polepszyło. Teraz nadchodzi czas, gdy KERS jest wart tyle złota, ile waży. W związku z tym wyczuwalne podniecenie panuje w zespołach używających systemu - w Ferrari i McLarenie walczących o trzecie miejsce w klasyfikacji konstruktorów i o podium w klasyfikacji kierowców. Powrót KERS na GP Włoch - po czterech miesiącach przerwy - zapowiedział również Renault.

Ile to znaczy na prostej, widać było po ferrari Kimiego Räikkönena, który w Spa minął jak furmankę nie tylko bmw sauber Kubicy, a również force india Giancarlo Fisichelli. Przed takim atakiem nie ma obrony.

W sobotnich kwalifikacjach samochody z KERS znajdą się więc zapewne na pierwszych liniach startowych. Na Monzie można bowiem wykorzystać KERS dwukrotnie na jednym okrążeniu i to z wielkim zyskiem: pierwszy raz, rozpędzając bolid po wyjściu z zakrętu Parabolica, a następnie na jednej z czterech prostych decydującego okrążenia pomiarowego.

Ocenia się, że da to ponad 0,6 s przewagi nad rywalami bez KERS. W Spa najlepszego kierowcę od dziesiątego w decydującej walce o pole position dzieliła zaledwie sekunda.

Gdy już bolidy Ferrari i McLarena staną w niedzielę na starcie w pierwszych liniach, mogą odjechać w siną dal. Od linii startowej do pierwszej szykany dodatkowa moc z KERS da około 15 m zysku.

Dlaczego BMW Sauber nagle zrezygnował z KERS, choć wcześniej był najwytrwalszym obrońcą systemu? Czy ta decyzja nie była zbyt pochopna?

Niemcy uznali, że wolą mieć większe możliwości rozmieszczenia balastu w samochodzie, niż wozić w nim 30-kilogramowy system, zwłaszcza że ich as Kubica jest jak na kierowcę F1 ciężki.

Ale w McLarenie i Ferrari tak łatwo nie zrezygnowali. Ciągłe ulepszanie KERS spowodowało, że ich system już nie waży 37 kg jak rok temu podczas testów, ale mniej niż 25 kg. Są plany ścięcia wagi o kolejne 3 kg.

Z tym da się już jeździć, a nawet ścigać. Ponadto mclareny były na podium w Monza aż cztery lata z rzędu, zaś ferrari osiem razy w ostatniej dekadzie, a to budzi duży respekt.

Czuje go z pewnością nawet szczęśliwy zdobywca dwóch miejsc na podium w trzech ostatnich GP Włoch Robert Kubica.

Wielka szkoda, że Ferrari nie postawiło na Kubicę. Miałby na Monzy debiut-marzenie


Więcej o:

WRC 2019, klasyfikacja MŚ

lp. zawodnik punkty
1 Ott Tanak 180
2 Sebastien Ogier 158
3 Thierry Neuville 155
4 Elfyn Evans 78
5 Andreas Mikkelsen 71
6 Teemu Suninen 66
7 Kris Meeke 60
8 Esapekka Lappi 58
9 Jari-Matti Latvala 56
10 Dani Sordo 52
11 Sebastien Loeb 39
12 Kalle Rovanpera 16
13 Benito Guerra 8
14 Gus Greensmith 6
15 Marco Bulacia 6
16 Craig Breen 6
17 Jan Kopecky 5
18 Mads Ostberg 4
19 Pontus Tidemand 4
20 Yoann Bonato 4
21 Stephane Sarrazin 2
22 Ole Christian Veiby 2
23 Pierre-Louis Loubet 2
24 Adrien Fourmaux 1
25 Janne Tuohino 1
26 Ricardo Trivino Bujalil 1
27 Pedro Heller 1
28 Emil Bergkvist 1
29 Nikołaj Griazin 1

  • Mistrz świata

WRC 2019, klasyfikacja MŚ

lp. zawodnik punkty
1 Ott Tanak 180
2 Sebastien Ogier 158
3 Thierry Neuville 155
4 Elfyn Evans 78
5 Andreas Mikkelsen 71
6 Teemu Suninen 66
7 Kris Meeke 60
8 Esapekka Lappi 58
9 Jari-Matti Latvala 56
10 Dani Sordo 52
11 Sebastien Loeb 39
12 Kalle Rovanpera 16
13 Benito Guerra 8
14 Gus Greensmith 6
15 Marco Bulacia 6
16 Craig Breen 6
17 Jan Kopecky 5
18 Mads Ostberg 4
19 Pontus Tidemand 4
20 Yoann Bonato 4
21 Stephane Sarrazin 2
22 Ole Christian Veiby 2
23 Pierre-Louis Loubet 2
24 Adrien Fourmaux 1
25 Janne Tuohino 1
26 Ricardo Trivino Bujalil 1
27 Pedro Heller 1
28 Emil Bergkvist 1
29 Nikołaj Griazin 1

  • Mistrz świata