Sport.pl

GP Hiszpanii: Cud był, ale nie taki jakiego chciał Kubica

Robert Kubica bez punktu w piątym z rzędu wyścigu sezonu - w Grand Prix Hiszpanii był 11. W Barcelonie znów wygrały niesamowite bolidy Brawn GP - Jensona Buttona i Rubensa Barrichello
GP Hiszpanii w relacji Z czuba!  »

W Barcelonie miała być rewolucja. Tradycyjne potęgi - McLaren, Ferrari, ale również trzecia siła w ubiegłym sezonie czyli BMW Sauber - miały odrobić straty do "nowych", zaskakujących liderów, najszybszych zespołów Brawn, Red Bull, Toyota, Williams.

Miało być tak, jak zawsze - kiedy cyrk Formuły 1 wraca po zaoceanicznych wojażach, z garażu nagle wyjeżdżają nowe samochody i sytuacja wraca do normy. Na czele znów są tradycyjnie najlepsi.

Tymczasem na trzy okrążenia przed metą doszło do symbolicznej sceny.

Lider Jenson Button w brawnie zdublował broniącego tytułu Lewisa Hamiltona, jadąc po czwarte zwycięstwo w pięciu wyścigach. W połowie wyścigu w walce o czołowe miejsca drugiej dziesiątki walkę toczyli Nick Heidfeld, Kimi Räikkönen, Robert Kubica i Hamilton.

Zobacz wielką kraksę na GP Hiszpanii - Z czuba.tv»

Na czele za dwoma samochodami Brawn GP znalazły się dwa samochody Red Bulla - to stajnia, która jako jedyna jak dotąd pokonała samochody Brawna, i to przyjeżdżając na metę w Malezji na pierwszym i drugim miejscu.

Mało tego - Button wygrywa, czy jest deszcz, czy jest słońce i bez względu na to, czy zespół w ostatnim momencie zmienia jego taktykę, czy pozostawia ją taką, jak zaplanowano przed startem. Brytyjczykowi w trakcie wyścigu zmieniono taktykę z trzech pit stopów na dwa i znów wygrał.

Rewolucja się więc nie ziściła.

Wśród zeszłorocznych dominatorów Formuły 1 najbliżej pogrożenia - bo na pewno nie zagrożenia - bolidom Brawna był Felipe Massa w ferrari. Jednak wicemistrz świata nie wykorzystał przewagi KERS na starcie, pozwolił uciec Barrichello i Buttonowi, a potem stracił na serii zjazdów do garażu.

Wreszcie, kiedy wydawało się, że Massa przynajmniej obroni czwarte miejsce, okazało się, że źle obliczono ilość paliwa i Brazylijczyk musiał je oszczędzać. Najpierw puścił przodem Sebastiana Vettela z Red Bulla, a następnie - na ostatnim okrążeniu - Fernando Alonso z Renault. Ten manewr wprowadził w entuzjazm niemal 100 tys. widzów na Circuit de Catalunya. W sumie przez trzy dni, kiedy na torze jeździły samochody, na trybunach było 213 tys. kibiców.

McLaren nie zdobył punktu - Hamilton był dziewiąty, Kovalainen nie dojechał do mety. Ferrari Räikkönena nie dojechało do mety, Massa był piąty.

BMW Sauber niewiele lepiej. Jeśli ktoś liczył na cud i na to, że po powrocie do Europy karta się odwróci i BMW Sauber oraz Kubica zmniejszy dystans do lidera, to się rozczarował.

Cud związany z Kubicą był tylko jeden - Jarno Trulli, powodując wypadek na początku wyścigu, o centymetry minął bolid Kubicy. Gdyby Kubica nie został przez Włocha zablokowany, gdyby nie wystartował bardzo dobrze, tylko dobrze, jego wyścig mógłby się zakończyć właśnie w tym momencie, tak jak skończył się dla Trullego, Adriana Sutila z Force India, Sebastiana Buemi i Sebastiana Bourdais (obaj z Toro Rosso).

Zespół Kubicy sygnalizował zasadnicze zmiany w aerodynamice - lekko zmieniono przednie skrzydło, znacznie zmieniono tylne skrzydło, podniesiono dziób bolidu. Bolid nadal jechał wolno, a Kubica narzekał: - Samochód w ogóle nie miał przyczepności.

Za dwa tygodnie w Monako sytuacja się z jednej strony nie zmieni - pod względem układu sił. Z drugiej strony wyścig ulicami w małym księstwie jest specyficzny i choć zespoły nie przygotowują na niego specjalnych rozwiązań, nie wnoszą nic nowego do konstrukcji, wszystko może się zdarzyć.

Za to za miesiąc w Grand Prix Turcji w samochodzie Kubicy ma być gotowy podwójny dyfuzor - część, która tak świetnie działa w liderującym Brawnie. Mają znaleźć się inne nowe rozwiązania.

Ale jak dotąd niemieccy inżynierowie zespołu BMW Sauber nie zapracowali na miano wielkich rewolucjonistów. Na taką rewolucję Róża Luksemburg by się uśmiała.

Kubica: Bolid prowadził się fatalnie »

Wyniki GP Hiszpanii:

1. Jenson Button (Brawn GP)
2. Rubens Barrichello (Brawn GP)
3. Mark Webber (Red Bull)
4. Sebastian Vettel (Red Bull)
5. Fernando Alonso (Renault)
6. Felipe Massa (Ferrari)
7. Nick Heidfeld (BMW Sauber)
8. Nico Rosberg (Williams)
...
11. Robert Kubica (BMW Sauber)

Klasyfikacja kierowców:



miejscekierowcapunkty
1Jenson Button41


2Rubens Barrichello27
3Sebastian Vettel23
4Mark Webber15.5
5Jarno Trulli14.5
6Timo Glock12
7Lewis Hamilton9
8Fernando Alonso9
Klasyfikacja konstruktorów :



miejsceteampunkty
1Brawn68


2Red Bull38.5
3Toyota26.5
4McLaren13
5Renault9
6BMW6
7Ferrari6
8Williams4.5
9Torro Rosso4
10Force India0
Przed Kubicą długi sezon. Czy wystarczy mu silników? »


WRC 2018, klasyfikacja MŚ

lp. zawodnik punkty
1 Sebastien Ogier 219
2 Thierry Neuville 201
3 Ott Tanak 181
4 Jari-Matti Latvala 128
5 Esapekka Lappi 126
6 Andreas Mikkelsen 84
7 Elfyn Evans 80
8 Hayden Paddon 73
9 Dani Sordo 71
10 Mads Ostberg 70
11 Craig Breen 67
12 Teemu Suninen 54
13 Sebastien Loeb 43
14 Kris Meeke 43
15 Jan Kopecky 17
16 Pontus Tidemand 12
17 Henning Solberg 8
18 Bryan Bouffier 4
19 Marijan Griebel 4
20 Simone Tempestini 4
21 Alberto Heller 4
22 Kalle Rovanperä 3
23 Gus Greensmith 2
24 Łukasz Pieniążek 2
25 Chris Ingram 2
26 Steve Glenney 2
27 Pedro Heller 1
28 Yoann Bonato 1
29 Stephane Lefebvre 1
30 Jourdan Serderidis 1

  • Mistrz świata

WRC 2018, klasyfikacja MŚ

lp. zawodnik punkty
1 Sebastien Ogier 219
2 Thierry Neuville 201
3 Ott Tanak 181
4 Jari-Matti Latvala 128
5 Esapekka Lappi 126
6 Andreas Mikkelsen 84
7 Elfyn Evans 80
8 Hayden Paddon 73
9 Dani Sordo 71
10 Mads Ostberg 70
11 Craig Breen 67
12 Teemu Suninen 54
13 Sebastien Loeb 43
14 Kris Meeke 43
15 Jan Kopecky 17
16 Pontus Tidemand 12
17 Henning Solberg 8
18 Bryan Bouffier 4
19 Marijan Griebel 4
20 Simone Tempestini 4
21 Alberto Heller 4
22 Kalle Rovanperä 3
23 Gus Greensmith 2
24 Łukasz Pieniążek 2
25 Chris Ingram 2
26 Steve Glenney 2
27 Pedro Heller 1
28 Yoann Bonato 1
29 Stephane Lefebvre 1
30 Jourdan Serderidis 1

  • Mistrz świata