Sport.pl

Treningi przed GP Chin: Kubica z KERS daleko w tyle

Robert Kubica na treningach przed GP Chin po raz pierwszy jechał z KERS na pokładzie. W obu sesjach jego czasy były dalekie od rewelacyjnych - Polak był 17. i 18. Najszybsi byli Lewis Hamilton na porannym treningu i Jenson Button na popołudniowym
Kubica po raz pierwszy zdecydował się na KERS w tym roku i przeprowadził eksperyment. Rano jechał z systemem na pokładzie, po południu bez - czyli tak jak zrobiono w przypadku Nicka Heidfelda przed Grand Prix Malezji. Inżynierowie porównywali dane z obydwu treningów i późno wieczorem zadecydują o tym, czy Polak go użyje w kwalifikacjach i wyścigu. - Mówiłem, będziemy decydować w każdym wyścigu oddzielnie - powiedział sport.pl Willi Rampf.
Poznaj tor w Szanghaju, czyli gdzie przydadzą się dyfuzory, a gdzie KERS


Czasy nie mówią wszystkiego. Trzeba odnaleźć i zanalizować szczegóły, niuanse.

Otóż KERS nie daje zysku, jeśli chodzi o czasy na poszczególnych okrążeniach. On daje przewagę taktyczną w konkretnej sytuacji wyścigowej - gdy kierowca próbuje wyprzedzać, lub obronić się przed wyprzedzeniem. Lepszy wynik na okrążeniu Kubica osiągnie bez KERS - samochód może być dokładniej wyważony, dzięki większej różnicy między minimalnym limitem wagi, a rzeczywistą masą pojazdu i kierowcy. Ta różnicę niweluje się za pomocą specjalnych odważników, poprawiającymi balans bolidu. Ale bez KERS Polak będzie bardziej narażony na ataki i będzie miał mniejsze możliwości wyprzedzania.

I ten właśnie bilans zysków i strat muszą ocenić w piątek inżynierowie BMW Sauber.

Kubica był 18. i 17. co jest złym wynikiem, ale BMW Sauber nigdy nie przywiązywał wagi do osiągania jak najlepszych czasów na treningu. Zwykle zajmował miejsca w tyle stawki.

Po przedpołudniowej świetnej jeździe, mistrz świata Lewis Hamilton w McLarenie po południu był 13. Prawdpodobnie, podobnie jak Kubica KERS, Brytyjczyk testował nowy dyfuzor, który działa podobnie do dyfuzorów kierowców Brawna, Toyoty i Williamsa. McLaren testował go już podczas ostatnich sprawdzianów przedsezonowych w Barcelonie, ale czekał z decyzją aż do oficjalnego zatwierdzenia tych elementów przez FIA. To stało się w środę.

Nadal klasą dla siebie jest Jenson Button, który jak dotąd wygrał wszystkie kwalifikacje i wyścigi. Jeszcze tylko nie był najlepszy na treningu. I właśnie tego dokonał.

Pierwszy trening, czyli Hamilton szaleje na torze

Kubica i zespół BMW Sauber postanowił sprawdzić, czy użycie KERS (system odzyskiwania energii kinetycznej) da jakiś zysk - po raz pierwszy w sezonie. Najprawdopodobniej po południu będzie jeździł bez KERS, aby inżynierowie mogli porównać osiągi samochodu. Dwie i pół godziny między sesjami będzie więc w Szanghaju bardzo gorące dla zespołu - samochód po wyjęciu ciężkiego systemu trzeba na nowo przygotować do jazdy bez niego.

Kubica jest ciężki jak na kierowcę, więc musi uważnie wyważyć za i przeciw używaniu KERS (system magazynuje energie z hamowania i wyzwala ja w wybranym przez kierowcę momencie okrążenia, dodając silnikowi ok. 80 KM mocy). Z ciężkim KERS (25-40 kg) samochód może być gorzej zrównoważony niż inne samochody w stawce, ale z KERS można łatwiej wyprzedzać i bronić się przed wyprzedzeniem. Bardzo długa prosta w Szanghaju, z trudnym zakrętem na początku i "agrafką" na końcu powoduje, że KERS może być bardzo pomocny. Kierowca musi wyjść z zakrętu bardzo szybko aby nie tracić impetu, następnie osiągnąć jak najszybciej maksymalna prędkość, wreszcie późno dohamować na końcu prostej, gdzie chyba najłatwiej będzie wyprzedzać.

Mistrz świata Lewis Hamilton chyba rzucił za siebie niedobre doświadczenia początku sezonu. Z wersją pośrednią podwójnego dyfuzora - to ta kontrowersyjna część aerodynamiczna bolidu, która w praktyce dała dwa zwycięstwa Jensonowi Buttonowi i świetną jazdę trzech zespołów - Brytyjczyk osiągnął najlepszy czas. Miarą poprawy najmłodszego mistrza świata w historii F1 jest to, że na pierwszym treningu przed Grand Prix Australii był dopiero 16, zaś w Malezji - 7.

McLaren jako jedyny zespół spoza Bandy Dyfuzorów, czyli Brawna, Toyoty i Williamsa, przetestował swoją wersję podwójnego dyfuzora podczas ostatnich sprawdzianów przedsezonowych w Barcelonie.

Inne zespoły planują głębokie zmiany aerodynamiczne na pierwsze wyścigi europejskie.

Wyniki drugiego treningu:

1. Jenson Button (GBR/Brawn-Mercedes)1:35.679
2. Nico Rosberg (GER/Williams-Toyota)1:35.704
3. Rubens Barrichello (BRA/Brawn-Mercedes)1:35.881
4. Mark Webber (AUS/Red Bull-Renault)1:36.105
5. Sebastian Vettel (GER/Red Bull-Renault)1:36.167
6. Jarno Trulli (ITA/Toyota)1:36.217
7. Kazuki Nakajima (JPN/Williams-Toyota)1:36.377
8. Timo Glock (GER/Toyota)1:36.548
9. Heikki Kovalainen (FIN/McLaren-Mercedes)1:36.674
10. Sébastien Bourdais (FRA/Toro Rosso-Ferrari)1:36.800
11. Adrian Sutil (GER/Force India-Mercedes)1:36.829
12. Felipe Massa (BRA/Ferrari)1:36.847
13. Lewis Hamilton (GBR/McLaren-Mercedes)1:36.941
14. Kimi Räikkönen (FIN/Ferrari)1:37.054
15. Sébastien Buemi (SUI/Toro Rosso-Ferrari)1:37.219
16. Nelson Piquet Jr (BRA/Renault)1:37.273
17. Robert Kubica (POL/BMW-Sauber)1:37.491
18. Nick Heidfeld (GER/BMW-Sauber)1:37.544
19. Fernando Alonso (ESP/Renault)1:37.638
20. Giancarlo Fisichella (ITA/Force India-Mercedes)1:37.750
Wyniki pierwszego treningu:

1. Lewis Hamilton (GBR/McLaren-Mercedes)1:37.334
2. Jenson Button (GBR/Brawn-Mercedes)1:37.450
3. Rubens Barrichello (BRA/Brawn-Mercedes)1:37.566
4. Heikki Kovalainen (FIN/McLaren-Mercedes)1:37.672
5. Mark Webber (AUS/Red Bull-Renault)1:37.752
6. Jarno Trulli (ITA/Toyota)1:37.764
7. Nico Rosberg (GER/Williams-Toyota)1:37.860
8. Timo Glock (GER/Toyota)1:37.894
9. Fernando Alonso (ESP/Renault)1:38.089
10. Sébastien Bourdais (FRA/Toro Rosso-Ferrari)1:38.195
11. Kimi Räikkönen (FIN/Ferrari)1:38.223
12. Sebastian Vettel (GER/Red Bull-Renault)1:38.274
13. Sébastien Buemi (SUI/Toro Rosso-Ferrari)1:38.307
14. Adrian Sutil (GER/Force India-Ferrari)1:38.319
15. Felipe Massa (BRA/Ferrari)1:38.418
16. Nick Heidfeld (GER/BMW-Sauber)1:38.456
17. Giancarlo Fisichella (ITA/Force India-Ferrari)1:38.460
18. Robert Kubica (POL/BMW-Sauber)1:38.463
19. Kazuki Nakajima (JPN/Williams-Toyota)1:38.730
20. Nelson Piquet Jr (BRA/Renault)1:38.825
Kubica teraz już może wcisnąć guzik - czytaj tutaj »


Więcej o:

WRC 2018, klasyfikacja MŚ

lp. zawodnik punkty
1 Sebastien Ogier 219
2 Thierry Neuville 201
3 Ott Tanak 181
4 Jari-Matti Latvala 128
5 Esapekka Lappi 126
6 Andreas Mikkelsen 84
7 Elfyn Evans 80
8 Hayden Paddon 73
9 Dani Sordo 71
10 Mads Ostberg 70
11 Craig Breen 67
12 Teemu Suninen 54
13 Sebastien Loeb 43
14 Kris Meeke 43
15 Jan Kopecky 17
16 Pontus Tidemand 12
17 Henning Solberg 8
18 Bryan Bouffier 4
19 Marijan Griebel 4
20 Simone Tempestini 4
21 Alberto Heller 4
22 Kalle Rovanperä 3
23 Gus Greensmith 2
24 Łukasz Pieniążek 2
25 Chris Ingram 2
26 Steve Glenney 2
27 Pedro Heller 1
28 Yoann Bonato 1
29 Stephane Lefebvre 1
30 Jourdan Serderidis 1

  • Mistrz świata

WRC 2018, klasyfikacja MŚ

lp. zawodnik punkty
1 Sebastien Ogier 219
2 Thierry Neuville 201
3 Ott Tanak 181
4 Jari-Matti Latvala 128
5 Esapekka Lappi 126
6 Andreas Mikkelsen 84
7 Elfyn Evans 80
8 Hayden Paddon 73
9 Dani Sordo 71
10 Mads Ostberg 70
11 Craig Breen 67
12 Teemu Suninen 54
13 Sebastien Loeb 43
14 Kris Meeke 43
15 Jan Kopecky 17
16 Pontus Tidemand 12
17 Henning Solberg 8
18 Bryan Bouffier 4
19 Marijan Griebel 4
20 Simone Tempestini 4
21 Alberto Heller 4
22 Kalle Rovanperä 3
23 Gus Greensmith 2
24 Łukasz Pieniążek 2
25 Chris Ingram 2
26 Steve Glenney 2
27 Pedro Heller 1
28 Yoann Bonato 1
29 Stephane Lefebvre 1
30 Jourdan Serderidis 1

  • Mistrz świata