BMW Sauber w liczbach, czyli 140 kg mięsa w weekend

Kierowcy BMW Sauber przejechali w zeszłym sezonie najwięcej okrążeń na torach Formuły 1. Członkowie zespołu zjadają w ciągu jednego weekendu wyścigowego tysiąc jajek. Oto sezon BMW w liczbach

Heidfeld: Muszę zmienić styl jazdy ?

- BMW Sauber w 2008 r. było 11 razy na podium. To trzeci sezon tej drużyny w F1. Robert Kubica wygrał pierwszy wyścig w historii zespołu. Zajął też trzy razy drugie i trzy razy trzecie miejsce. Nick Heidfeld był drugi cztery razy. W poprzednich sezonach kierowcy tego zespołu zajmowali miejsca na podium dwa razy na sezon. Magazyn F1: kierowcy raczej nie zastrajkują przeciwko haraczowi

- W 2008 r. żadna drużyna nie mogła równać się z BMW pod względem przejechanych okrążeń. Heidfeld przejechał 1,112 okrążeń na 1,117 możliwych. Na drugim miejscu zestawienia solidności znalazł się Kubica z 1,084 okrążeniami. Polak stracił głównie na mokrym torze Silverstone (- 21 okrążeń) i w Melbourne (- 11)

- W 2008 r. na trasie pojawiło się sześć maszyn ze stajni BMW (modele F1.08 od 02 do 07) - W czasie 17 weekendów wyścigowych przejechały one łącznie 26,700 km - Heidfeld 13,716 km, a Kubica 12,984 km

- W każdy taki weekend zaangażowanych jest ok. 80 pracowników. Poza członem kierowniczym drużyny i trzema kierowcami, jest to 18 inżynierów, ponad 30 mechaników, 1-2 logistyków, osoby goszczące sponsorów i członków Klubu Padokowego, departament prasowy i pracownicy cateringu

- Siła robocza zespołu w Hinwil i Monachium sięga 680 osób. Podczas etapu największego rozwoju liczba ta w Szwajcarii zwiększyła się z 275 do 430. W Monachium zmniejszyła się jednak z 300 do 250

- Tzw. centrum dowodzenia okupuje właściwie sześć osób. Od lewej: Giampaolo Dall'Ara (inżynier wyścigowy Heidfelda), Mike Krack (główny inżynier wyścigowy), Beat Zehnder (manager teamu), Mario Theissen (dyrektor sportowy BMW), Willy Rampf (koordynator techniczny), Antonio Cuquerella (inżynier wyścigowy Kubicy). Obserwują oni 24 monitory, z czego widok na niektórych jest jeszcze dodatkowo podzielony. Każdy śledzi oficjalne informacje, takie jak czasy okrążeń, prognozy pogodowe, kanał informacyjny i trasę wyścigu. Dostępne są też dane telemetryczne, a system zarządzania FIA śledzi pozycje wszystkich bolidów na trasie i wyświetla je w postaci kolorowych kropek na mapie trasy. Zespół ma też własny system pozycjonowania bolidów, który przygotowuje prognozy na temat czasu pobytu w pit stopach i konsekwencji decyzji strategicznych. Na ścianie garażu zbierane są też informacje dotyczące czasów i trwania pit stopów innych drużyn, a także stanu opon. Komunikacja odbywa się przez sześć kanałów radiowych i siedem kanałów interkomowych. Kontakt radiowy pomiędzy kierowcami a drużyną musi być udostępniony FIA (Międzynarodowej Federacji Samochodowej)

- Jeżeli zespół wybiera się na jakieś Grand Prix samolotami, wysyła nimi 32 tony ładunku. Są to dwa podwozia (po jednym na bolid plus jedno zapasowe), od sześciu do ośmiu silników, od trzech do pięciu zestawów części zapasowych, 160 obręczy, 100 zestawów radiowych, słuchawki, narzędzia, komputery i wyposażenie garażu. Wszystko zostaje spakowane do czterech iglo (wielkich kontenerów) w Hinwil i jednego w Monachium oraz dwóch mniejszych kontenerów i dwóch palet

- Flota transportowa na europejskie GP składa się z pięciu ciężarówek wyjeżdżających z Hinwil i jednej z Monachium

- Siedem ciężarówek przewozi po Europie zestaw gościnny. Cztery z nich mają bardzo skomplikowaną budowę i właściwie same stanowią "jednostki gościnne"

- Zajmuje się nimi specjalny zespół - rozłożenie ich zajmuje 12 osobom 36 godzin. Znajduje się tam 37 ekranów plazmowych i 40 km kabli

- Kuchnia pracuje pełną parą. W 2008 r. średni wskaźnik spożycia na GP przez zespół i jego gości wyniósł 140 kg mięsa, 100 kg ryby, 100 kg owoców, 90 kg warzyw, 40 kg sera, 1 tys. jajek, 1,800 bochenków chleba, 2,5 tys.litrów wody i napojów bezalkoholowych

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.