Sport.pl

Kubica: Nie tędy droga

Bolid ślizgał się wszystkimi czterema kołami. Nie dało się jechać szybciej i nie byłem w stanie nikogo wyprzedzić - tak Robert Kubica skomentował swój najgorszy wyścig w tym sezonie
Za jeden punkt, który dostaje się za ósme miejsce na mecie, wielu kierowców dałoby się pokroić. Ale nie Kubica. Polak nie dość, że jest ambitny, to na dodatek w tym sezonie dysponuje takim samochodem, że jego "obowiązkiem" jest zajmowanie co najmniej szóstego miejsca. Tymczasem w Grand Prix Turcji Kubicę wyprzedzili mniej skuteczni w tym roku Heikki Kovalainen (Renault) i Nico Rosberg (Williams).

Dlaczego tak się stało? Szefowie BMW Sauber podjęli taktyczne ryzyko już w sobotę - najprawdopodobniej zasugerowali się tym, że w drugiej sesji kwalifikacji, kiedy kierowcy teoretycznie jeżdżą z niewielką ilością paliwa i osiągają czasy najbardziej odpowiadające ich maksymalnej prędkości, Kubica i Nick Heidfeld byli tylko o 0,3 sekundy wolniejsi od faworytów z McLarena i Ferrari. A że Kubica w pierwszej sesji był od Heidfelda nieco szybszy, to kierownictwo zdecydowało, że w trzeciej części kwalifikacji, decydującej o miejscach na starcie, to Polak pojedzie z minimalną ilością paliwa. Wedrze się do pierwszej czwórki, a w wyścigu - zgodnie z przepisami zaczynając znów z prawie pustym bakiem - awansuje jeszcze wyżej, odjedzie rywalom na początkowych okrążeniach i będzie bronił wysokiego miejsca. Może nawet na podium.

Plan był bardzo ryzykowny i nie wypalił, bo w ostatniej części kwalifikacji Kubica zajął jednak "swoje" piąte miejsce. I choć w wyścigu wyprzedził na starcie Fernanda Alonso, to nie uzyskał koniecznej przewagi. Po tankowaniu, na które musiał zjechać jako pierwszy, okazało się, że rywale - m.in. Heidfeld - uciekają. Po pierwszej serii pit-stopów Polak był siódmy, po drugiej - ósmy.

Kto ustalał taktykę? Przeważnie robią to szefowie zespołu w porozumieniu z kierowcą. Kubica ryzyko lubi, więc w Turcji je podjął. - Rozczarowany nie jestem, bo czasem po prostu nie wychodzi - mówił po wyścigu. Polak żałował jednak czegoś innego. - Na tych torach, gdzie byliśmy szybcy, jak np. w Monako, mój samochód był bardziej zatankowany. Tutaj było na odwrót. Nie tędy droga - mówił "Rzeczpospolitej".

Czy można to rozumieć jako żal, że to Heidfeld częściej trafia z taktyką? Że na wygodniejszych dla BMW Sauber torach Polak dostaje trudniejsze zadanie? Kubica potrafi kończyć wyścig na wyższym miejscu niż Niemiec, ale liczby nie kłamią: BMW Sauber to jedyny zespół, w którym różnica punktowa między kierowcami jest tak duża - wynosi aż 18 punktów. Nawet jeśli nie policzy się wyścigu w USA, gdzie Kubica nie startował, a Heidfeld zdobył aż osiem punktów za drugie miejsce, to różnica dziesięciu punktów nadal jest największa w stawce.

W Turcji problemem była nie tylko strategia, ale także szybkość Kubicy. Polak miał dopiero 11. czas najszybszego okrążenia, wyprzedził go nawet Jenson Button z Hondy, o której Kubica mówił ostatnio w Warszawie, że "jest gdzieś na szarym końcu". - Brakowało przyczepności, bolid ślizgał się wszystkimi czterema kołami i nie dało się jechać szybciej. Nie byłem w stanie nikogo wyprzedzić - tłumaczył się Polak.

A co z Heidfeldem, który na starcie miał cięższy bolid, startował z gorszej strony toru i na wolniejszych oponach? - Może lepiej ustawił swoje auto? Nie wiem - komentował Kubica.

- Żyjemy i uczymy się - ocenił nieudany wyścig Polaka James Allen, komentator brytyjskiej ITV.

WRC 2019, klasyfikacja MŚ

lp. zawodnik punkty
1 Ott Tanak 180
2 Sebastien Ogier 158
3 Thierry Neuville 155
4 Elfyn Evans 78
5 Andreas Mikkelsen 71
6 Teemu Suninen 66
7 Kris Meeke 60
8 Esapekka Lappi 58
9 Jari-Matti Latvala 56
10 Dani Sordo 52
11 Sebastien Loeb 39
12 Kalle Rovanpera 16
13 Benito Guerra 8
14 Gus Greensmith 6
15 Marco Bulacia 6
16 Craig Breen 6
17 Jan Kopecky 5
18 Mads Ostberg 4
19 Pontus Tidemand 4
20 Yoann Bonato 4
21 Stephane Sarrazin 2
22 Ole Christian Veiby 2
23 Pierre-Louis Loubet 2
24 Adrien Fourmaux 1
25 Janne Tuohino 1
26 Ricardo Trivino Bujalil 1
27 Pedro Heller 1
28 Emil Bergkvist 1
29 Nikołaj Griazin 1

  • Mistrz świata

WRC 2019, klasyfikacja MŚ

lp. zawodnik punkty
1 Ott Tanak 180
2 Sebastien Ogier 158
3 Thierry Neuville 155
4 Elfyn Evans 78
5 Andreas Mikkelsen 71
6 Teemu Suninen 66
7 Kris Meeke 60
8 Esapekka Lappi 58
9 Jari-Matti Latvala 56
10 Dani Sordo 52
11 Sebastien Loeb 39
12 Kalle Rovanpera 16
13 Benito Guerra 8
14 Gus Greensmith 6
15 Marco Bulacia 6
16 Craig Breen 6
17 Jan Kopecky 5
18 Mads Ostberg 4
19 Pontus Tidemand 4
20 Yoann Bonato 4
21 Stephane Sarrazin 2
22 Ole Christian Veiby 2
23 Pierre-Louis Loubet 2
24 Adrien Fourmaux 1
25 Janne Tuohino 1
26 Ricardo Trivino Bujalil 1
27 Pedro Heller 1
28 Emil Bergkvist 1
29 Nikołaj Griazin 1

  • Mistrz świata