Sport.pl

Rajdy samochodowe. FIA daje zgodę na modyfikacje samochodu Kubicy

Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA) zmieniła przepisy dla Roberta Kubicy. FIA dała zgodę na wprowadzenie modyfikacji samochodu, jakim w przyszłym sezonie miałby w serii WRC startować polski kierowca. Decyzja ta, niezależnie od tego, z jakim teamem zwiąże się Kubica, oznacza, że będzie mógł jeździć pojazdami WRC, które zostaną wyposażone w specjalne łopatki do zmiany biegów.
Kubica, który ze zmiennym szczęściem startował w tym roku w mniejszych rajdach, prowadził samochody rajdowe starszej generacji. Łopatki do zmiany biegów były w nich umieszczone z lewej strony pod kierownicą, co dla Polaka było sporym ułatwieniem. Przypomnijmy, że po wypadku, któremu uległ w lutym 2011 roku, ma nie do końca sprawną prawą rękę i większość czynności musi wykonywać lewą.

Najnowsze samochody WRC posiadają tymczasem drążek do zmiany biegów, który z wiadomych względów byłby dla Kubicy sporym utrudnieniem. Dlatego M-Sport i Citroen wystosowały prośbę do FIA, by ta zezwoliła mu na starty w zmodyfikowanych samochodach WRC oraz RRC (jeżdżą w mistrzostwach Europy). Dziś wniosek ten został rozpatrzony pozytywnie - donosi autor bloga SokolimOkiem.tv ».

Mimo że za pomocą łopatki zmiana biegów następuje szybciej niż poprzez drążek, to zostanie wprowadzone specjalne opóźnienie, dzięki któremu Kubica nie będzie miał przewagi nad innymi kierowcami. Kolejną modyfikacją byłby hamulec ręczny, który nie byłby "zaciągany" jak w innych samochodach, a "dociskany" do podłoża.

Gdzie się pościga Kubica

Pozytywna decyzja FIA praktycznie otwiera Kubicy drogę do startów w przyszłym sezonie rajdowym. Wciąż nie wiadomo jednak, ani w jakim zespole startowałby Polak, ani w której z serii rajdowych. Prawdopodobne jest, że Kubica zdecyduje się na start w Rajdowych Mistrzostwach Europy, gdzie jeździ się nieznacznie wolniejszym samochodami RRC.

Z tezą tą zgadza się ekspert rajdowy i ekspert m.in. Polsatu Andrzej Borowczyk. W rozmowie ze Sport.pl przyznał: - W tej chwili Robertowi jest chyba bliżej do tego, by zasiąść za kierownicą Forda. Najbardziej optymalnym rozwiązaniem na tę chwilę wydaje się posadzenie go za kierownicą samochodu RRC i starty w mistrzostwach Europy. To umożliwiłoby mu również start w Rajdzie Polski - powiedział.



Więcej o:

WRC 2019, klasyfikacja MŚ

lp. zawodnik punkty
1 Ott Tanak 180
2 Sebastien Ogier 158
3 Thierry Neuville 155
4 Elfyn Evans 78
5 Andreas Mikkelsen 71
6 Teemu Suninen 66
7 Kris Meeke 60
8 Esapekka Lappi 58
9 Jari-Matti Latvala 56
10 Dani Sordo 52
11 Sebastien Loeb 39
12 Kalle Rovanpera 16
13 Benito Guerra 8
14 Gus Greensmith 6
15 Marco Bulacia 6
16 Craig Breen 6
17 Jan Kopecky 5
18 Mads Ostberg 4
19 Pontus Tidemand 4
20 Yoann Bonato 4
21 Stephane Sarrazin 2
22 Ole Christian Veiby 2
23 Pierre-Louis Loubet 2
24 Adrien Fourmaux 1
25 Janne Tuohino 1
26 Ricardo Trivino Bujalil 1
27 Pedro Heller 1
28 Emil Bergkvist 1
29 Nikołaj Griazin 1

  • Mistrz świata

WRC 2019, klasyfikacja MŚ

lp. zawodnik punkty
1 Ott Tanak 180
2 Sebastien Ogier 158
3 Thierry Neuville 155
4 Elfyn Evans 78
5 Andreas Mikkelsen 71
6 Teemu Suninen 66
7 Kris Meeke 60
8 Esapekka Lappi 58
9 Jari-Matti Latvala 56
10 Dani Sordo 52
11 Sebastien Loeb 39
12 Kalle Rovanpera 16
13 Benito Guerra 8
14 Gus Greensmith 6
15 Marco Bulacia 6
16 Craig Breen 6
17 Jan Kopecky 5
18 Mads Ostberg 4
19 Pontus Tidemand 4
20 Yoann Bonato 4
21 Stephane Sarrazin 2
22 Ole Christian Veiby 2
23 Pierre-Louis Loubet 2
24 Adrien Fourmaux 1
25 Janne Tuohino 1
26 Ricardo Trivino Bujalil 1
27 Pedro Heller 1
28 Emil Bergkvist 1
29 Nikołaj Griazin 1

  • Mistrz świata