Sezon jeszcze siê nie zakoñczy³, ale decyzja co do przysz³o¶ci
Roberta Kubicy w WRC mia³a zostaæ podjêta do koñca sierpnia. Jednak, podobnie jak przed rokiem, proces znów przed³u¿y siê do pó¼nej jesieni lub wczesnej zimy - sezon jest trudny, problemów co nie miara, a wyniki koñcowe dalekie od oczekiwañ. Droga, któr± poszed³ Polak w tym sezonie, czyli budowa w³asnego zespo³u, przy ogromnym wsparciu sponsorów - Grupy Lotos, Azotów i Pirelli, to ¶wietny sposób na naukê rajdów, ale szans na regularn± walkê o wygrane nie daje.
Choæ ju¿ podczas odcinka testowego na Korsyce Kubica po raz kolejny w sezonie pokaza³, ¿e ma umiejêtno¶ci, by nie tylko walczyæ z fabrycznymi kierowcami, ale i jechaæ od nich szybciej, to sam w miejsce w czo³ówce na mecie francuskiej imprezy nie wierzy: - Musia³by siê staæ cud, mówienie o miejscu w czo³ówce to bujanie w ob³okach - stwierdza.
Kubica po niemal dwóch pe³nych sezonach w WRC ma ju¿ zal±¿ek do¶wiadczenia mog±cy pozwoliæ mu na rywalizacjê z czo³ówk±, ale w sportach motorowych do sukcesów potrzeba te¿ ogromnego zaplecza finansowego, logistycznego i technicznego - takie daj± tylko starty w fabrycznej ekipie. Du¿o wy¿szy bud¿et, armia ludzi dbaj±cych o szczegó³y i kierowcy skupieni tylko na je¼dzie, godziny po¶wiêcone na testy - Kubica na razie tego nie ma, a tylko to daje szanse na regularne sukcesy. Ale liczba miejsc jest ograniczona.
Mimo ofert z ró¿nych serii wy¶cigowych i frustruj±cego momentami prowadzenia w³asnego zespo³u rajdowego (awarie auta, restrukturyzacja zespo³u, liczne obowi±zki organizacyjne) na razie wydaje siê, ¿e i w przysz³ym roku postawi na rajdy. Polak podkre¶la ca³y czas, ¿e jego najwiêksz± bol±czk± w porównaniu z czo³ówk± jest niewielkie do¶wiadczenie. A to nadrobiæ mo¿na tylko w jeden sposób - startuj±c. St±d najbardziej prawdopodobny jest kolejny sezon pod w³asn± bander±. Kubica, bogatszy o do¶wiadczenia z tego sezonu, bêdzie lepiej wiedzia³, jak zbudowaæ dobrze funkcjonuj±c± ekipê, w której bêdzie móg³ siê rozwijaæ. Jednak i szans na anga¿ do fabrycznego zespo³u ju¿ w przysz³ym sezonie Kubicy odbieraæ nie nale¿y. W ¶wiatku WRC Kubica jako kierowca cieszy siê dobr± opini±, a jego postêpy ca³y czas s± dostrzegane.
-Wykona³ gigantyczny krok naprzód. Jest piekielnie szybki. W porównaniu z poprzednim sezonem progres jest znacz±cy, ale je¿d¿±c prywatnym autem, ma znacznie mniej okazji do testów i to jest jego najwiêkszy problem w starciu z rywalami je¿d¿±cymi dla fabryk. Wydaje mi siê, ¿e on ma szansê w przysz³o¶ci trafiæ do jednego z fabrycznych zespo³ów - mówi³ Sport.pl szef zespo³u Volkswagena Jost Capito.
W jego teamie na przysz³y rok miejsca dla Kubicy co prawda nie ma, podobnie ma siê sytuacja w Hyundaiu - Koreañczycy obsady swoich na przysz³y sezon zmieniaæ nie zamierzaj±, tym bardziej ¿e na trasy wprowadzaj± nowe auto, które testowali obecni kierowcy, ale szansê mog± daæ M-Sport i
Citroen.
- Nie bêdê spieszy³ siê z decyzj±, bo na rynku jest wiele nazwisk kierowców. Nie wydaje mi siê, ¿ebym podj±³ decyzjê przed zakoñczeniem Rajdu
Wielkiej Brytanii - powiedzia³ Yves Matton, szef Citroen Racing. Nazwisko Kubicy w wypowiedziach nie pada, ale w zakulisowych spekulacjach kr±¿y.
Francuski zespó³ wspiera³ Polaka w jego debiutanckim sezonie w rajdach, za kierownic± Citroena DS3 RRC Kubica w 2013 roku siêgn±³ po tytu³ mistrza ¶wiata klasy WRC2, czyli bezpo¶redniego zaplecza WRC, ale potem przesiad³ siê do Forda Fiesty WRC. Citroen Polakiem nie przesta³ siê interesowaæ, ale do tej pory miejsca w jednym z dwóch fabrycznych aut dla Polaka nie by³o. W przysz³ym sezonie mo¿e byæ inaczej, bo koñcz± siê kontrakty Krisa Meeke'a i Madsa Ostberga, obaj nie mog± byæ pewni utrzymania swoich posad. Brytyjczyk wygra³ Rajd Argentyny i jako jedyny prze³ama³ dominacjê VW, ale ¶wietn± jazdê przerywa³ spektakularnymi wypadkami. Ostberg trzykrotnie koñczy³ na pudle, z ka¿dej imprezy, w której startowa³ przywozi³ punkty, w teorii ma szansê jeszcze nawet na wicemistrza ¶wiata, ale szefowie Citroena liczyli na wiêcej.
Dla obu kierowców decyduj±ce bêd± trzy ostatnie rajdy sezonu, ale te¿ to, czy Citroen bêdzie chcia³ pozostaæ w rajdach w 2017 roku, gdy wejd± w ¿ycie nowe przepisy dotycz±ce aut. Francuski producent decyzji ci±gle nie podj±³, a obu kierowcom zale¿y na d³ugoterminowych kontraktach.
Niepewna jest te¿ sytuacja w M-Sporcie, który przygotowuje rajdowe Fiesty - tam na gor±cym krze¶le siedzi Elfyn Evans. Brytyjczyk, który mia³ byæ zdecydowanym liderem zespo³u Malcolma Wilsona, ma tylko punkt wiêcej od nieco mniej do¶wiadczonego Estoñczyka Otta Tanaka i oczekiwañ nie spe³nia. Choæ miejsca w zespole nie straci przed koñcem sezonu, to wydaje siê w±tpliwe, by dosta³ szansê w kolejnym roku.
Dlaczego Wilson mia³by zaoferowaæ miejsce w zespole Kubicy? Polak je¼dzi Fiestami od dwóch sezonów, ma do¶wiadczenie w prowadzeniu tego auta i do¶æ blisko wspó³pracuje z M-Sportem, a przy okazji Wilson jak ma³o kto rozumie, z czym musi zmagaæ siê Kubica (te¿ je¼dzi³ w rajdach prywatnym autem). Ale czy zaufa mu ju¿ teraz na tyle, by powierzyæ mu auto, które bêdzie zdobywa³o punkty w klasyfikacji konstruktorów?
Poza Citroenem i M-Sportem w przysz³ym sezonie innej mo¿liwo¶ci startów w fabrycznym zespole dla Kubicy nie ma, nowe szanse otworz± siê dopiero od 2017 roku - wtedy do mistrzostw ¶wiata wróci zespó³ Toyoty. Japoñczycy jeszcze nie zakontraktowali zawodników do startów w WRC, ale maj± spory bud¿et i ochotê, by z sukcesami wróciæ do rajdowej elity. Miejsce dla tak ambitnego kierowca jak Kubica perfekcyjne, ale trzeba wytrwaæ rok, je¿d¿±c na swoim.
Dobry finisz sezonu i solidne wyniki w rajdach
Francji, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii mog± przekonaæ szefów Citroena lub M-Sportu, ¿e na Kubicê warto postawiæ ju¿ teraz. Inaczej znów trzeba siê bêdzie uzbroiæ w cierpliwo¶æ.
Najpiêkniejsze przyja¼nie sportu
archfil
Oceniono 6 razy 6
"Czy Kubica mo¿e siê wygrywaæ z fabrycznymi zespo³ami?" - widzê, ¿e uchod¼cy z Syrii ju¿ s± w redakcji Gazety Wyborczej!