Sport.pl

Rajd Portugalii. Kubica wjeżdża na szutry

kris
11.04.2013 , aktualizacja: 12.04.2013 09:36
A A A Drukuj
- Trasy są wyjątkowo nierówne. Pełno na nich dziur i wystających skał. Nie widziałem czegoś takiego wcześniej. To chyba najtrudniejsze warunki, jakich tu doświadczyłem - powiedział o trasie Rajdu Portugalii Mikko Hirvonen, wicemistrz świata. W takich warunkach Robert Kubica zaliczy debiut na nawierzchni szutrowej i w mistrzostwach świata. Relacje na żywo w piątek już od godz. 9.58 na Sport.pl
Śledź Rajd Portugalii w aplikacji Sport.pl Live na iOS i na Androida

Wzór na dobry wynik w Portugalii jest trudny, bo zawiera bardzo dużo zmiennych. Trasy Rajdu Portugalii biegną przez górzyste okolice Faro, na których pełno jest ślepych zakrętów i szczytów, za którymi nie wiadomo co się kryje. Załogi muszą bardzo dokładnie przygotować notatki, bo każdy błąd może kosztować wypadnięcie z trasy i koniec zabawy.

Na twardych, kamienistych drogach bardzo łatwo zniszczyć opony. - Wiatr oczyścił trasy z szutru. Jest mnóstwo dziur i wystających skał. Na szóstym odcinku jest bardzo nierówno przez 32 km. Nie widziałem czegoś takiego wcześniej. To chyba najtrudniejsze warunki, jakich tu doświadczyłem - napisał na swoim profilu na Facebooku wicemistrz świata Mikko Hirvonen. Organizatorzy rajdu podnieśli w tym roku poprzeczkę, zmieniając nieco trasę. Kierowców czekają długie dojazdy na odcinki. Na super OS w Lizbonie będą musieli przejechać aż 240 km. - Nie mamy serwisu podczas piątkowych odcinków, na pewno będziemy musieli oszczędzać opony również na dojazdówkach - mówi Michał Kościuszko (Lotos Rally Team), jadący MINI Cooperem WRC.


Dodatkowe problemy potrafi sprawić pogoda. Gdy rajd rozgrywano na przełomie maja i czerwca kierowcom dawał się we znaki upał i każdy dzień ścigania kończyli nieco lżejsi. By uniknąć tych intensywnych kąpieli słonecznych, rajd przeniesiono na wiosnę. Temperatury już nie przeszkadzają, za to karty zaczął rozdawać deszcz. Gdy popadało, na niektórych partiach było ślisko jak na lodowisku. Na ubiegłorocznym rajdzie spadła prawdziwa ulewa, niektóre odcinki bardziej od ścigania przypominały zapasy samochodów w błocie. Na ten weekend prognozy są lepsze, ale wystarczy nawet mały deszcz, by warunki mocno się zmieniły.

Kubica kontra Kubica

Takie atrakcje czekają na debiutującego na szutrach Roberta Kubicę. Polak po raz drugi wystartuje citroenem DS3 RRC i będzie klasyfikowany w kategorii WRC2. Do tej pory przejeździł na luźnej nawierzchni tylko ok. 350 km. Jeśli przejedzie wszystkie 15 odcinków specjalnych rajdu, to podwoi ten dystans. O co może powalczyć? Sukcesem będzie ukończenie zawodów, ale znając Kubicę, spróbuje pościgać się z faworytami klasy WRC2 - Finem Esapekką Lappim i Niemcem Seppem Wiegandem. Ten pierwszy to jeden z największych talentów w rajdach. W poprzednim sezonie został mistrzem Finlandii, wygrywając wszystkie eliminacje, w imponującym stylu zwyciężył też w Rajdzie Polski.

- Moim największym rywalem będę ja sam. Wynik nie jest dla mnie najważniejszy. Ten rajd nie należy do najłatwiejszych, poza tym to mój pierwszy start na szutrach. - Jasne, dobrze będzie zobaczyć, jak moje tempo wygląda na tle liderów, ale jeśli będę tracił jakieś 1,5 sek. na kilometrze, to będzie na w tej chwili wystarczająco dobrze - podkreślił Kubica. - To będzie jedno z największych wyzwań w moim życiu, jeśli nie największe. Być może to nawet za dużo w mojej sytuacji, ale jeśli bierzesz się za coś takiego i udaje ci się, wtedy satysfakcja wynagradza trud - dodał na konferencji.

Brak doświadczenia i krótka współpraca z pilotem Maćkiem Baranem sprawiają, że Kubica jest bardziej niż inni narażony na portugalskie pułapki. Polak potrafi jednak zaskakiwać tym, jak szybko robi postępy i niweluje przewagi rywali. Na Rajdzie Wysp Kanaryjskich robił dodatkowe opisy, opierając się na nagraniach wideo - o czym powiedział zwycięzca rajdu Jan Kopecky. Podczas testów w Portugalii mógł korzystać z rad Hirvonena i Loeba, który towarzyszy ekipie Citroena. Będzie lepszy z każdym przejechanym kilometrem.

Na postępy liczy też Michał Kościuszko. Pierwszy Polak startujący w pełnym cyklu WRC od początku sezonu ma kłopoty z samochodem. Do Portugalii przywiózł nieco zmodyfikowaną wersję swojego mini coppera WRC, z silnikiem mocniejszym o 9 KM. Dla niego sukcesem byłoby miejsce w pierwszej dziesiątce i punkty w klasyfikacji. W odcinku kwalifikacyjnym zajął 12. miejsce w stawce 13 kierowców. Na trasę pierwszego piątkowego odcinka specjalnego wyruszy jako drugi.


Wyzwanie nawet dla najlepszych


Polacy mają różne cele i obu będzie ciężko je zrealizować. Jakim wyzwaniem jest Rajd Portugalii, przekonywali się ostatnio nawet najlepsi kierowcy. Sebastien Loeb, który przez ostatnie lata zdominował cykl WRC, w Faro wygrał ostatnio w 2009 roku, a ubiegłoroczne zawody skończył pierwszego dnia, gdy nie zrozumiał polecenia pilota, skręcił w złą stronę, a jego citroen stoczył się po zboczu, rolując kilka razy. Jeszcze groźniej wyglądający wypadek zaliczył tu kilka lat temu Jari-Matti Latvala. Fin wypadł z trasy, leciał 200 m w dół, wiele razy koziołkując. Jego ford focus zatrzymał się na drzewie. Załodze nic się nie stało, ale z auta została kula złomu.

Najlepiej Portugalię może wspominać lider klasyfikacji generalnej Sebastien Ogier (volkswagen). W 2010 roku Francuz odniósł tam swoje pierwsze zwycięstwo w mistrzostwach świata, rok później powtórzył sukces. Teraz będzie faworytem, mimo że na tydzień przed rajdem zachorował na grypę i opuścił tradycyjną rozgrzewkę Fafe Rally Sprint. Dobre tempo na odcinku testowym prezentowali też Hiszpan Dani Sordo (citroen), zwycięzca odcinka kwalifikacyjnego i Mads Ostberg (ford fiesta WRC), ubiegłoroczny zwycięzca rajdu.

Początek rywalizacji o 9.58. Relacja na żywo w Sport.pl.

Klasyfikacja WRC (po 3 rajdach):



1. Sebastien Ogier74
2. Sebastien Loeb43
3. Mikko Hirvonen30
4. Dani Sordo27
5. Mads Ostberg26
19. Michał Kościuszko1
Klasyfikacja WRC2:



1. Sepp Wiegand40
2. Jurij Protasow37
3. Ricardo Trivino31
Zobacz także
  • 1
Komentarze (5)
Zaloguj się
  • p_a_c

    Oceniono 20 razy 18

    Pojeździłby w Łodzi po zimie, to by uznał rajd za wycieczkę po niemieckiej autostradzie :)

  • malsta3019

    Oceniono 16 razy 16

    Cyt.:"Na postępy liczy też Michał Kościuszko. Pierwszy Polak startujący w pełnym cyklu WRC od początku sezonu ma kłopoty z samochodem."
    Na jakie postępy? Jakie kłopoty z samochodem?
    Shakedown to było tylko 4,98 km.
    Czas Kubicy w samochodzie o ponad 60 KM słabszym - 3 min 15s
    Czas Kościuszki - 3 min 19 s.
    Czy potrzebny jest komentarz?

  • wmc-33

    Oceniono 14 razy 14

    To chyba nawet dobrze, ze Robert nie ma samochodu, na którym fizycznie da się wygrać ten rajd, bo przynajmniej nie będzie próbował. Chociaż cholera go wie, bo w końcu nikt przy zdrowych zmysłach nie będzie zapieprzał diabelnie szybkim samochodem po górskiej ścieżce z gazem w podłodze, starając się zapieprzać jeszcze bardziej, niż inni wariaci. Za nich wszystkich trzymam kciuki.

  • marcus.wolf

    Oceniono 9 razy 5

    W 1980 r na tak obśmiewanym samochodzie jak POLONEZ 2000, załoga Stawowiak - Żyszkowski zajęli 10 miejsce w generalce rajdu Portugalii, ciekawe który będzie Kubica, czy poprawi ten wynik.

  • lechujarek_wolski

    0

    Ciekawe jak tym razem wypadnie?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

WRC 2015, klasyfikacja MŚ

lp. zawodnik punkty
1 Sebastien Ogier 207
2 Jari-Matti Latvala 114
3 Andreas Mikkelsen 98
4 Mads Oestberg 90
5 Thierry Neuville 80
6 Elfyn Evans 61
7 Kris Meeke 56
8 Ott Tanak 54
9 Dani Sordo 54
10 Hayden Paddon 46
11 Martin Prokop 33
12 Khalid Al Qassimi 9
14 Jurij Protasow 8
15 Abdulaziz Al-Kuwari 6
16 Nasser Al-Attiyah 6
17 Robert Kubica 6
18 Sebastien Loeb 6
19 Diego Dominguez 4
20 Paolo Andreucci 4
21 Nicolas Fuchs 2
22 Gustavo Saba 2
23 Jan Kopecky 2
34 Jari Ketomaa 1

  • Mistrz świata