Sport.pl

Legenda F1 na dnie. Williamsowi w trakcie sezonu brakowa這 nawet zwyk造ch cz窷ci

W Formule 1 zrobi這 si troch tak, jak w pi販e no積ej. Wszyscy je盥膨 po to, 瞠by wygra Mercedes. Sz鏀ty mistrzowski tytu jednocze郾ie konstruktor闚 i kierowc闚 dobitnie to potwierdza. A jednak ten sezon sprawi, 瞠 trudno by這 si nudzi. Zobaczyli鄉y kapitalne wy軼igi, zwroty akcji i pierwiastek Ferrari.

Lewis Hamilton to nie tylko 6-krotny ju mistrz 鈍iata. To kierowca, kt鏎y w豉軼iwie nie ma s豉bych punkt闚 i ca造 czas chce by coraz lepszy. - Nie mam ju jednego stylu jazdy, potrafi go zmienia w zale積o軼i od potrzeb i dostosowywa nawet podczas jednego okr捫enia - t逝maczy w Abu Zabi. W ostatnim Gran Prix eksperymentowa, by sprawdzi czy jest jaki spos鏏, by wycisn望 z bolidu jeszcze wi璚ej. I mimo, 瞠 tytu mia w kieszeni ju od ponad miesi帷a, wygra w kwalifikacjach (po raz 88) i w wy軼igu (po raz 84).

Cho nie przyznaje tego g這郾o, koniecznie chce pobi rekordy Michaela Schumachera, jeszcze do niedawna uznawane za nieosi庵alne. Brakuje mu 7 zwyci瘰tw do 91 wygranych Grand Prix Schumiego, 4 miejsc na podium do 155 Niemca i jednego mistrzowskiego tytu逝 do 7, jakie zapewni sobie Schumacher. Ten sezon by nieco inny w wykonaniu Hamiltona. Opr鏂z tego co robi na torze, coraz mocniej anga簑je si w ratowania 鈍iata przed ekologiczn zag豉d. Sprzeda prywatny samolot, porusza si elektrycznymi samochodami, stara si mniej podr騜owa i zosta twarz wega雟kiej sieci restauracji. Wygl康a na to, 瞠 bardzo mu to s逝篡, bo na torze jest nie do pokonania. To chyba najlepsza wersja Lewisa Hamiltona od pocz徠ku kariery.

Pierwiastek Ferrari

Od jakiego czasu powtarzam, 瞠 jest co takiego, jak „pierwiastek Ferrari”. Kiedy wydaje si, 瞠 wszystko maj pod kontrol nagle dzieje si co, co wywraca sytuacj do g鏎y nogami. To w豉郾ie ten pierwiastek po raz kolejny sprawi, 瞠 nie byli w stanie powalczy ani z Lewisem Hamiltonem, ani z Mercedesem. Na pocz徠ku sezonu uznali, 瞠 liderem zespo逝 musi by czterokrotny mistrz 鈍iata - Sebastian Vettel. Szybko si jednak okaza這, 瞠 najm這dszy debiutant w Scuderii od czas闚 Ricardo Rodrigueza w 1962 - Charles Leclerc, jest skuteczniejszy na torze. Uznali wi璚, 瞠 trzeba stawia na niego, co doprowadzi這 do buntu Vettela i coraz bardziej napi皻ej sytuacji w zespole. Do tego dosz造 b喚dy strategiczne, pomy趾i na pit stopach, czy b喚dy samych kierowc闚 w trakcie kwalifikacji (np. Leclerc w Baku, kiedy rozbi samoch鏚), czy wy軼ig闚 (np. Vettel w Kanadzie, kiedy pope軟i b陰d, jad帷 jako lider). Tych b喚d闚, niefortunnych decyzji i pomy貫k w trakcie sezonu by這 zbyt du穎. Dop鏦i „pierwiastek Ferrari” nie zostanie opanowany, dop鏒y nie maj szans z perfekcyjnie dzia豉j帷 machin Mercedesa

妃ier zawita豉 na tor

Ten sezon zacz掖 si zaskakuj帷o smutno. Tu przed pierwszym wy軼igiem, ju w Australii, znaleziono w hotelu cia這 dyrektora wy軼ig闚 Charliego Whitinga. Cz這wieka, kt鏎y 陰czy w Formule 1 wiele etat闚, by wyroczni regulamin闚, dba o harmoni w鈔鏚 kierowc闚 i sprawne przeprowadzenie rywalizacji. Wype軟ia tyle r騜nych obowi您k闚, 瞠 jego prac trzeba by這 rozdzieli na kilka os鏏.

Przed wy軼igiem w Monako 鈍iat obieg豉 wiadomo嗆 o 鄉ierci Nikiego Laudy. Trzykrotny mistrz 鈍iata przegra z chorob i zostawi po sobie wielk wyrw w ekipie Mercedesa, gdzie pe軟i rol niewykonawczego dyrektora. - By pomostem mi璠zy kierowcami, a zarz康em. Rozumia ten sport. Kiedy zderzyli鄉y si z Nico Rosbergiem w Hiszpanii w 2016, jako jedyny powiedzia mi, 瞠 przecie powinienem go wyprzedza z lewej, a nie z prawej - opowiada Lewis Hamilton w Motor Sport Magazine. To on 軼i庵n掖 Brytyjczyka do ekipy, a jego kr鏒kie i trafne komentarze cz瘰to przecina造 powietrze w wywiadach. Na pami徠k Laudy Mercedes na zawsze pozostawi jedn, czerwon gwiazdk na pokrywie silnika swoich samochod闚.

Podczas weekendu na Spa Francorchamps 鄉ier da豉 o sobie zna na torze. Tragiczny wypadek w Formule 2 poch這n掖 篡cie Francuza Anthoina Huberta. Sporty motorowe s coraz bezpieczniejsze, ale wci捫 nie da si przewidzie ka盥ej ewentualno軼i. Kiedy samochody walcz ko這 w ko這, przy 250 km/h, zawsze mo瞠 p鎩嗆 co nie tak. 

Wyj徠kowi debiutanci

Ten sezon powita a trzech debiutant闚 i wszyscy okazali si wybitnymi kierowcami. George Russell (Williams), Lando Norris (McLaren) i Alex Albon (Toro Rosso i Red Bull) pokazali, 瞠 debiutanci potrafi by nie tylko dobrze przygotowani, ale te wnie嗆 sporo charyzmy do 鈍iata F1. Robert Kubica twierdzi, 瞠 poziom przygotowania debiutant闚 jest zdecydowanie wy窺zy ni za jego czas闚. Najtrudniej by這 to udowodni Russellowi, kt鏎y przez kompromituj帷 form Williamsa, nie mia czym si 軼iga. Ale za to w kwalifikacjach pokona Roberta Kubic 21-0. Lando Norris nie tylko regularnie zdobywa punkty, ale wygra kwalifikacyjn walk z du穎 bardziej do鈍iadczonym Carlosem Sainzem.

Dla mnie debiutantem roku jest jednak Alex Albon. Jako jedyny z tej tr鎩ki nigdy wcze郾iej nie je寮zi samochodem Formu造 1. Co prawda pope軟ia sporo drobnych,a czasami i powa積ych b喚d闚, ale na tyle dobrze radzi sobie w Toro Rosso, 瞠 zosta awansowany do Red Bulla, w kt鏎ym zawi鏚 Piere Gasly. Pierwszy kierowca z Tajlandii od czas闚 ksi璚ia Biry wytrzyma presj i regularnie przywozi punkty dla Red Bulla, nawet kiedy musia startowa z ko鎍a stawki, czy alei serwisowej. Zdoby豚y te miejsce na podium w Brazylii, gdyby Lewis Hamilton nie przestrzeli swojego ataku, taranuj帷 samoch鏚 Albona (przeprasza go za to zreszt od razu na torze i p騧niej w smsach).

Do鈍iadczenie kontra m這do嗆

Tegoroczne podium w Brazylii by這 „najm這dszym” w historii Formu造 1. 字ednia wieku wynios豉 dok豉dnie 23 lata 8 miesi璚y i 23 dni. Max Verstappen, Piere Gasly i Carlos Sainz przebili wyczyn Sebastiana Vettela, Heikki Kovalainena i Roberta Kubicy z 2008 roku z Monzy. Sk豉d wszystkich kierowc闚 tak瞠 by豉 najm這dszy w historii - 26 lat i 3 miesi帷e, a przecie nie zabrak這 weteran闚. Kimi Raikkonen sko鎍zy 40 lat i ma wa積y kontrakt na jeszcze jeden sezon. Robert Kubica i Lewis Hamilton dobijaj do 35 lat, a Sebastian Vettel sko鎍zy 32. Okazuje si jednak, 瞠 stara gwardia trzyma si ca趾iem nie幢e. Co prawda Hamilton nie pobije ju raczej rekordu Juana Manulea Fangio, kt鏎y zosta mistrzem 鈍iata w wieku 46 lat, ale wida wyra幡ie 瞠 we wsp馧czesnej Formule 1 wiek nie jest wielk barier.

Kolejny sezon b璠zie ostatnim przed wielk zmian regulaminow. Od 2021 roku zobaczymy zupe軟ie nowe samochody i by mo瞠 bardziej wyr闚nan rywalizacj. Ale ju przysz造 rok mo瞠 by wyj徠kowo ciekawy. Do kalendarza do陰cz GP Holandii (sprzedano ju wszystkie bilety) i po raz pierwszy w historii GP Wietnamu, w Hanoi, a w ca造m sezonie zmieszcz si rekordowe 22 wy軼igi. Wygl康a te na to, 瞠 r騜nice mi璠zy zespo豉mi jeszcze si zmniejsz, co sprawi 瞠 rywalizacja mo瞠 by ciekawsza. Po ostatnim wy軼igu w Abu Zabi Lewis Hamilton przyzna, 瞠 nie mo瞠 si doczeka bezpo鈔edniej walki z Charlesem Leclerkiem i Maxem Verstappenem. - Je郵i chcia貫 walki, wystarczy這 zwolni - us造sza w odpowiedzi.

Zak這potanie w Renault

Kiedy na pocz徠ku sezonu w ekipie Renault pojawi si Australijczyk Daniel Ricciardo, wszyscy w Renault poczuli powiew optymizmu i pozytywnej energii. Co prawda Ricciardo zainkasowa 30 mln. euro za rok, ale dzi瘯i niemu Renault poczu這 si mocniejsze i bardziej zmotywowane do pracy. Koniec sezonu przyni鏀 jednak wielkie rozczarowanie. Nie do嗆, 瞠 w klasyfikacji konstruktor闚 przegrali z McLarenem, kt鏎y korzysta z ich silnik闚, to niewiele zabrak這, a przegraliby r闚nie z zespo貫m Toro Rosso, kt鏎y ma znacznie ni窺zy bud瞠t i teoretycznie s豉bsze silniki Hondy. Jakby tego by這 ma這, McLaren og這si rezygnacj z silnik闚 Renault i od 2021 skorzysta z jednostek nap璠owych Mercedesa. Francuzi zacz瘭i si nawet zastanawia nad wycofaniem z F1. Na szcz窷cie na razie zostan, ale przysz造 sezon mo瞠 by kluczowym.

Legenda na dnie

Po ostatnim wy軼igu tego sezonu zastanawiali鄉y si z Robertem Smoczy雟kim i Filipem Kapic, czy by w XXI w. gorszy zesp馧 od Williamsa i doszli鄉y do wniosku, 瞠 nie. Co prawda pojawi造 si przer騜ne ekipy, takie jak: Prost, Minardi, Super Aguri, Spyker, HRT, Virgin, Caterham czy Marussia, ale 瘸den z nich nie mia takiego zaplecza, bud瞠tu i do鈍iadczenia, co Williams. W fabryce w Grove pracuje ponad 600 os鏏. Maj jeden z dw鏂h najlepszych silnik闚 do dyspozycji i 16 mistrzowskich tytu堯w na koncie (9 konstruktor闚 i 7 kierowc闚). Przez ostatnie dwa lata zadomowili si na dnie tabeli konstruktor闚. W 2019 roku ani razu nie awansowali do drugiej cz窷ci kwalifikacji, tracili po 3 sekundy i wi璚ej do Ferrari czy Mercedesa i cudem zdobyli 1 punkt w GP Niemiec (7 kierowc闚 nie uko鎍zy這 wy軼igu, a Alf Romeo ukarano ju po zawodach). Williams sp騧ni si z przygotowaniem samochodu na przedsezonowe testy, na pocz徠ku sezonu nie mia zapasowego bolidu, a w jego trakcie brakowa這 cz窷ci. Cho szefowa zespo逝 Claire Williams zapewnia, 瞠 b璠zie coraz lepiej, to trudno dostrzec 鈍iate趾o w tunelu, bo w Williamsie nic si nie zmienia, poza tym, 瞠 do鈍iadczonego Roberta Kubic, zast徙i debiutant - Nicholas Latifi.

Wi璚ej o:
  • F1. Klasyfikacja M kierowc闚

    lp. zawodnik punkty
    1 Lewis Hamilton 413
    2 Valtteri Bottas 326
    3 Max Verstappen 278
    4 Charles Leclerc 264
    5 Sebastian Vettel 240
    6 Carlos Sainz 96
    7 Pierre Gasly 95
    8 Alexander Albon 92
    9 Daniel Ricciardo 54
    10 Sergio Perez 52
    11 Lando Norris 49
    12 Kimi Raikkonen 43
    13 Danii Kwiat 37
    14 Nico Hulkenberg 37
    15 Lance Stroll 21
    16 Kevin Magnussen 20
    17 Antonio Giovinazzi 14
    18 Romain Grosjean 8
    19 Robert Kubica 1
    20 George Russell 0

  • F1. Klasyfikacja M team闚

    lp. team punkty
    1 Mercedes 739
    2 Ferrari 504
    3 Red Bull Racing Honda 417
    4 McLaren Renault 145
    5 Renault 91
    6 Scuderia Toro Rosso Honda 85
    7 Racing Point BWT Mercedes 73
    8 Alfa Romeo Racing Ferrari 57
    9 Haas Ferrari 28
    10 Williams Mercedes 1

Komentarze (26)
Legenda F1 na dnie. Williamsowi w trakcie sezonu brakowa這 nawet zwyk造ch cz窷ci
Zaloguj si
  • boromir195419

    Oceniono 1 raz 1

    Skoro Wiliamsowi brakowa這 nawet zwyk造ch cz窷ci to powinno da do my郵enia tym kto twierdzili 瞠 oba bolidy by造 takie same i tak samo traktowane . Podstawow zasad jest najpierw wymieniamy kierowcy nr 1 a potem 豉tamy drugiego . Fajny sezon dla Kubicy . Tego co sobie potrenowa nikt mu nie zabierze . W prawie ka盥ym wy軼igu udziela Russelowi pi瘯nej lekcji pokazuj帷 jak prawdziwy fajter powinien startowa . Potem ju nic si nie dzia這 , 瘸den z kierowc闚 Williamsa nie mia szans si 軼iga bo bolid by za wolny .Potem nie by這 sensu nadwyr篹a niesprawnej r瘯i tylko po to by wyprzedzi m這kosa . Przecie to by豉 by dziecinada . Kiedy intuicyjnie wyczu szans na punkt to go wyprzedzi . Ci co uwa瘸j 瞠 Kubica zmarnowa ich kas niech trzepn zakutym 豚em o 軼ian coby im ''klepki si dobrze poustawia造 '' . Pretensje je郵i ju to ... do sponsor闚 a nie do naszego kierowcy tysi帷lecia .

  • stary-ciula

    Oceniono 3 razy 1

    K鏎豉 a G御ior dalej jedzie po bandzie od fczoraj

  • andrzej.wald

    Oceniono 1 raz -1

    Polacy, nic si nie sta這, nic si nie sta這. Ju za 4 lata, ju za 4 lata Williams b璠zie mistrzem 鈍iata. :-)

  • nononr1

    Oceniono 1 raz -1

    Czas nie p... atyk nie stoi.

  • taroudant

    Oceniono 3 razy -1

    "字ednia wieku wynios豉 dok豉dnie 23 lata" - A to ju wielka zas逝ga Kubicy, bo bez niego ta 鈔ednia nie przekroczy豉by 20. Ale co tam, my nar鏚 wierzymy g喚boko, 瞠 przed Robciem jeszcze 鈍ietlana przysz這嗆.

  • scv78

    Oceniono 1 raz -1

    eeeee... a kto niby w pi販e no積ej ma by odpowiednikiem Mercedesa? Co si autor zagalopowa w por闚naniach

  • agenciputinawon

    Oceniono 11 razy -1

    Marwa ku, panie G御iorowski niech pan napisze (tylko prawd), ile kosztuje taki "bolid" F1. 100 mln ukradzione Polakom przez Obajtka powinno wystarczy na budow kilku, a mo瞠 kilkunastu nowych samochod闚, a pan bredzisz o cz窷ciach zamiennych? No chyba 瞠 te pieni康ze pow璠rowa造 po drodze od razu do czyjej kieszeni.

Aby oceni zaloguj si lub zarejestrujX