Sport.pl

Williams walczy o przetrwanie w Formule 1. Ekspert: Sytuacja jest poważna

Robert Kubica nie ukończył GP Rosji, gdyż, jak poinformował rzecznik prasowy ekipy, konieczne okazało się oszczędzanie części na kolejne wyścigi. - Sytuacja Williamsa jest bardzo poważna. To pokazuje, że zespół funkcjonuje na bardzo małym marginesie błędu - przyznaje w rozmowie ze Sport.pl Daniel Biały, ekspert TVP Sport.

- Nie zszedłem jeszcze do tak niskiego poziomu od początku moich startów - powiedział Robert Kubica w rozmowie z Eleven Sports po Grand Prix Rosji. Trudno dziwić się takim słowom Polaka, który nie ukończył rywalizacji z powodu decyzji zespołu o oszczędzaniu części na kolejne wyścigi. - Sytuacja Williamsa jest bardzo poważna. Decyzja z GP Rosji pokazuje, że zespół funkcjonuje na bardzo małym marginesie błędu. Trudno określić, na ile jest to powiązane z logistyką następnych wyścigów, a na ile z możliwościami produkcyjnymi czy z finansami ekipy. W następnych wyścigach takie sytuacje jak z Robertem w Rosji mogą się jeszcze zdarzyć - powiedział w rozmowie ze Sport.pl Daniel Biały, ekspert TVP Sport.

Kolejka chętnych po Roberta Kubicę. Polak może przebierać w ofertach. Heroizm dostrzeżony nie tylko przez F1 [F1 SPORT #15]

Podejmowanie decyzji o wycofaniu kierowcy, który nie walczy o punkty, nie są nowością w Formule 1. - Takie sytuacje miały już miejsce w przeszłości, ale zdarzały się wśród zespołów, które zwykle walczą o punkty, choćby gdy Fernando Alonso jeździł dla McLarena i korzystał z jednostek napędowych Hondy. Gdy nie było szans na punkty, Alonso mówił "dziękuję" i zjeżdżał do garażu. Więc takie rzeczy się działy, tylko różnica jest duża, bo Williams nie walczył o punkty w tym sezonie - podkreśla twórca kanału "Echa Padoku". 

Williams walczy o przetrwanie 

Sytuacja Williamsa wydaje się dużo poważniejsza niż przewidywano po przedsezonowych testach, na które zespół przyjechał z dwudniowym opóźnieniem, a także po pierwszych kilku wyścigach, gdy strata do czołówki wynosiła średnio ponad cztery sekundy na jednym okrążeniu. - Prawdziwym sprawdzianem dla Williamsa będzie Japonia i to, co tam się wydarzy. Jeśli sytuacja się powtórzy, że wycofają jeden lub dwa bolidy, to będzie to oczywiste, że Williams wywiązuje się tylko z zobowiązań kontraktowych wobec Formuły 1. Jest tam zapis, zgodnie z którym zespół może opuścić maksymalnie trzy wyścigi w sezonie. Jeżeli tak faktycznie jest, to znaczy, że Williams ma nóż na gardle i obecnie walczy jedynie o przetrwanie - dodał Daniel Biały.

Zmiana przepisów szansą dla Williamsa?

Szansą na zmianę sytuacji dla ekipy z Grove jest nowy podział finansów w Formule 1 od 2021 roku. Obecnie duży wpływ na kwotę otrzymywaną od władz F1 mają wyniki oraz bonusy zapisane w kontraktach z największymi zespołami. Zgodnie z pomysłem nowego podziału znacznie większa część zostanie podzielona równo między wszystkie zespoły, a zniknąć mają wszystkie bonusy, poza jednym - dla Ferrari, który zostałby jednak znacznie zmniejszony. 

- Williams musi przetrwać 2020 rok, żeby dobrać się do większego garnka pieniędzy z tytułu podziału zysków w 2021 roku. Myślę, że przetrwają do tego czasu jako zespół, choć wcale nie tak trudno, żeby powinęła się noga. Kilka zespołów przecież w ostatnich latach uciekło z Formuły 1. Nie zakładam jednak takiego scenariusza, bo wcześniej Bernie Ecclestone pomagał zespołom w trudnych sytuacjach, więc sądzę, że Liberty Media [obecny właściciel F1 - przyp.red.] także będzie chciała utrzymać minimum 10, może nawet 11 zespołów w stawce - podkreśla ekspert TVP Sport.

W Williamsie brakuje już części zapasowych?

Williams był w obecnym sezonie jednym z tych zespołów, które miały problemy z przygotowaniem poprawek do swojego bolidu. - Sytuacja z częściami jest tak zła, bo ich produkcja kosztuje. Z tego, co wiem, Williams w pewnym momencie sezonu podjął decyzję o tym, że dwa pakiety poprawek zostały wycofane. Chodziło o pakiety przygotowane na wyścigi w Barcelonie i Monako, zwolnił dużą część swojej załogi, po czym zakontraktował kilka osób, żeby wykonać ostatni pakiet poprawek służący do końca sezonu. Kto wie, czy przygody Russella przez dwa weekendy z rzędu nie sprawiły, że pula części zapasowych się mocno uszczupliła? - powiedział Daniel Biały.

Więcej o:
  • F1. Klasyfikacja MŚ kierowców

    lp. zawodnik punkty
    1 Lewis Hamilton 338
    2 Valtteri Bottas 274
    3 Charles Leclerc 221
    4 Max Verstappen 212
    5 Sebastian Vettel 212
    6 Carlos Sainz 76
    7 Pierre Gasly 73
    8 Alexander Albon 64
    9 Daniel Ricciardo 42
    10 Nico Hulkenberg 35
    11 Sergio Perez 35
    12 Lando Norris 35
    13 Daniił Kwiat 33
    14 Kimi Raikkonen 31
    15 Kevin Magnussen 20
    16 Lance Stroll 19
    17 Romain Grosjean 8
    18 Antonio Giovinazzi 4
    19 Robert Kubica 1
    20 George Russell 0

  • F1. Klasyfikacja MŚ teamów

    lp. team punkty
    1 Mercedes 612
    2 Ferrari 433
    3 Red Bull Racing Honda 323
    4 McLaren Renault 111
    5 Renault 77
    6 Scuderia Toro Rosso Honda 59
    7 Racing Point BWT Mercedes 54
    8 Alfa Romeo Racing Ferrari 35
    9 Haas Ferrari 28
    10 Williams Mercedes 1

Komentarze (37)
Williams walczy o przetrwanie w Formule 1. Ekspert: Sytuacja jest poważna
Zaloguj się
  • boromir195419

    Oceniono 26 razy 12

    Fakt że Kubica jest nadal świetnym kierowcą potwierdza start w każdym wyścigu gdzie prawie zawsze wyprzedza kilku zawodników . Potem może tylko robić kółka bo tym ''bolidem '' nie można się ścigać . Mimo że ma gorszy sprzęt od Russella swoją pracę wykonuje perfekcyjnie , dostarczając mnóstwo danych inżynierom i mechanikom .... którzy z nich nie korzystają .Decyzja o zakończeniu współpracy z Williamsem była trafna i przemyślana .Dodam jeszcze że informacje o rzekomym finansowaniu Kubicy przez PAŃSTWO są po prostu nieprawdziwe i są dziełem osoby chorej psychicznie i nienawidzącej Kubicy o pseudo ... mer- link . Zdrówka wszystkim życzę i dodam iż wierzę że za 2 lata Kubica będzie zdobywał punkty w F- 1

  • popsuty2x

    Oceniono 10 razy 4

    Russel jest kosztownym dodatkiem do Roberta - rozbił już swój samochód kilka razy w tym sezonie, a Robert Kubica ANI RAZU!!! I jeszcze ten jeden punkt w klasyfikacji kierowców F1 i zespołów!

    Kubica 1:0 Russel

  • andrzej.wald

    Oceniono 2 razy 2

    Smutek ogarnia kiedy dotyczy to jednej z najbardziej utytułowanych ekip w Formule 1. Jak mogło dojść do tego, że od chwili przekazania w 2012 roku sterów kierowania zespołem przez założyciela Franka Williamsa jego córka Claire Williams w ciągu 7 lat doprowadziła zespół do takiego stanu? Ten przypadek będzie kiedyś analizowany przez studentów na ekonomii jako wzorcowy przykład na to czego nie należy robić zarządzając firmą.

  • gtv

    Oceniono 4 razy 2

    Taki ekspert jak jego idol. Żenada. Oby Williams wydmuchał jednego po drugim. Mogą sobie krakać do woli i bezwstydnie cieszyć się na problemy brytyjskiej stajni, która litościwie wyciągnęła rękę do Mistrza dobrej zmiany kiedy skomlał o pracę

  • kajman6

    Oceniono 3 razy 1

    Zabawna jest wiara internetowych półgłówków w umiejętności nieudacznika kubicy.
    Ich NIC nie przekona. Mimo codziennych dowodów na skretynienie tego MITOMANA. Mimo
    "znakomitych" miejsc w wyścigu. Mimo PODAROWANEGO punktu.
    Ci idioci dalej bełkoczą o supermenie kubicy. To jakaś choroba ?

  • kot_kotando

    Oceniono 3 razy 1

    A może by tak ktoś kiedyś napisał konkretnie co jest robione w bolidach, jakie poprawki są wprowadzane itp.
    Bo przez cały sezon słyszymy o ciągłym doskonaleniu bolidu. No to powiedzcie jasno co zostało zrobione. Jakie uwagi przekazał Kubica, w jaki sposób zespół podszedł do zagadnienia.
    Wtedy artykuł będzie ciekawy, a na razie to jest na okrągło bicie piany, że bolid jest słaby, a prace inżynierów nie dają żadnych efektów.
    Skoro bolidy mają silniki Mercedesa, to dlaczego są znacząco wolniejsze od konkurencji? Czy te silniki są gorsze? Czy może są inne czynniki zwalniające bolid? Chyba nie jest trudno określić dlaczego na prostej prędkość bolidu Williamsa jest mniejsza od prędkości bolidów Ferrari czy innego McLarena?

  • Krystian Machajewski

    Oceniono 2 razy 0

    Orlen powinien mocno popytać prawników czy aby na pewno należą się pieniądze Williamsowi za takie wałki. Ewidentnie wałki idą na korzyść Russella. Jak by tak Robert się rozbijał to Brytole krzyczeli by że biedny Russell nie może rozwinąć skrzydeł bo Robert rozbija bolidy i blokuje ich finansowo. Jestem ??% pewny. Niezrozumiałe decyzje o zjazdach do pit stop. Brak serwisu w bolidzie przed wyścigiem oraz ściągnięcie z toru na koniec. W życiu jako sponsor nie zapłacił bym kasy. Brak profesjonalizmu z ich strony. Po co wogóle jechać na następny wyścig? Russell dostanie nowe części znowu na testy? A Robert będzie jeździć na tych starych po Russellu bo niby myślicie że będzie coś innego? Śmiech na sali. Bardzo dobra decyzja Roberta choć widać gołym okiem że Williams teraz się odgrywa w sposób bardzo nieuczciwy.

  • kat_na_lemingi

    Oceniono 1 raz -1

    Kubica 1:0 Russel ;)

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX