Zespoły sprzeciwiły się standaryzacji części. FIA proponuje alternatywę

Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA) spotkała się z krytyką ze strony zespołów, po ogłoszeniu planu wprowadzenia standardowych części od 2021 roku. W związku z tym proponuje inne rozwiązanie, zgodnie z którym projekty poszczególnych ekip miałyby być publikowane na stronie FIA.

Kierownica F1 kosztuje ok. 60 tys. dolarów. Dlaczego?

Zobacz wideo

Organ zarządzający przez kilka miesięcy forsował plan wprowadzenia pakietu standardowych części, aby od 2021 roku zmniejszyć wydatki ponoszone przez zespoły. Ekipy sprzeciwiały się jednak takiemu scenariuszowi, obawiając się, że zbyt wiele elementów konstrukcji będzie pochodziło od zewnętrznych dostawców. Negatywnie mogłoby to wpłynąć na osiągi, niezawodność oraz ogólną masę konstrukcji.

W efekcie FIA zaproponowała wprowadzenie modelu "open source", w którym zespoły nadal samodzielnie produkowałyby swoje części, jednak musiałyby dzielić się ich projektami z konkurencją. Dostęp do wiedzy na temat konkretnych rozwiązań pozwoliłby ograniczyć fazę prób i rozwoju. To z kolei ograniczyłoby koszty ponoszone przez stajnie w fazie rozwojowej.

Zespoły popierają nowy pomysł

Dyrektor techniczny Racing Point - Andy Green, wyjaśniał: "FIA zaproponowała system open source. Sądzę, że to dobry pomysł. Zespoły publikowałyby swoje projekty na stronie FIA i wszystkie zespoły mogłyby zobaczyć, z jakich rozwiązań korzystają konkurenci, wybierając najlepsze elementy".

"Naturalnie dążylibyśmy w kierunku jednego projektu, ale byłby on wydajny. Alternatywą jest cięższy i mniej wydajny [standardowy]. Moim zdaniem ta pierwsza propozycja to lepszy model. Mam nadzieję, że rozwiną ten pomysł, bo idzie on we właściwym kierunku pod względem kosztów i wydajności. W 2021 roku w naszych bolidach znajdzie się kilka bardzo ciężkich rzeczy".

Green zakomunikował, że model open source może dotyczyć większości elementów, które miały ulec standaryzacji. "Chodzi o elementy mechaniczne, takie jak koła, układy wspomagania kierownicy, systemy brake-by-wire. W bolidzie jest wiele małych układów, które moglibyśmy wspólnie udoskonalić i wykorzystywać. Kolejnym takim przykładem jest układ paliwowy".

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.