Sport.pl

Pokazano pierwsze zdjęcia bolidu, w którym będą ścigać się kierowcy F1. Kluczowe zmiany

Liberty Media wraz z FIA opublikowali pierwsze zdjęcia bolidu, którym w 2021 roku ścigać się będą kierowcy Formuły 1. Choć przepisy do tego czasu mogą się jeszcze zmienić, można zauważyć wiele kluczowych zmian w porównaniu do obecnych maszyn.

Formuła 1. Jak chroni się głowy kierowców?

Liberty Media, właściciel praw do Formuły 1, wraz z Międzynarodową Federacją Samochodową (FIA) opublikowali pierwsze zdjęcia wyglądu bolidu, którym w 2021 roku ścigać się będą kierowcy w królowej sportów motorowych. Choć trwają nadal dyskusje na temat zmian w przepisach, można już zauważyć wiele kluczowych zmian w porównaniu do obecnych maszyn.

Podstawowym celem zmian w aerodynamice było sprawienie, aby dwa bolidy mogły jechać możliwie blisko siebie w zakrętach, co obecnie nie było możliwe z powodu bardzo rozbudowanej aerodynamiki, co zakłóca strugę powietrza. Głównym elementem, którego dotyczą zmiany będzie podłoga oraz tylny dyfuzor, które mają sprawić, że utrata docisku będzie mieścić się w granicach 5-10%, gdy obecnie wynosi ona aż 50%. Taki efekt ma zostać osiągnięty poprzez kierowanie strugi powietrza w górę, co w założeniu ma nie wpływać na kierowcę jadącego tuż za innym bolidem.

Przednie skrzydło ma być o wiele prostsze niż dotychczas, poprzez ograniczenie dodatkowych elementów aerodynamicznych. Nad przednimi kołami pojawił się dodatkowy element, którego zadaniem jest ograniczenie negatywnego wpływu kół na strugę powietrza. Z kolei pod bocznymi wlotami do chłodnic można zauważyć nowe wloty, kierujące powietrze pod podłogę, co ma zwiększać efekt przypowierzchniowy, który ma "przysysać" bolidy do toru.

Duże zmiany w bolidach F1 obejmą również opony

W bolidach pojawią się także 18-calowe opony. Jak donosi Pirelli, mają one mieć znacznie szersze "okno pracy", co sprawi, że znacznie łatwiej będzie kierowcom zarządzać ich temperaturą podczas jazdy. Ich realny wygląd będziemy mogli podziwiać już w przyszłym roku, gdy pojawią się w Formule 2. Cały czas trwa dyskusja na temat zakazu używania koców grzewczych, właśnie od 2021 roku, co dzięki zmianom w ogumieniu może stać się możliwe do wykonania.

Należy jednak pamiętać, że FIA, Liberty Media oraz działacze poszczególnych zespołów nadal pracują nad przepisami na 2021 rok, co może sprawić, że bolidy będą wyglądać nieco inaczej. Główny zarys zmian został jednak określony znacznie wcześniej, czego efektem jest powstanie wizji auta, które zostało właśnie zaprezentowane, a było testowane w tunelu aerodynamicznym Saubera w lipcu tego roku. 

Więcej o:
  • F1. Klasyfikacja MŚ kierowców

    lp. zawodnik punkty
    1 Lewis Hamilton 268
    2 Valtteri Bottas 203
    3 Max Verstappen 181
    4 Sebastian Vettel 169
    5 Charles Leclerc 157
    6 Pierre Gasly 65
    7 Carlos Sainz 58
    8 Daniił Kwiat 33
    9 Kimi Raikkonen 31
    10 Alexander Albon 26
    11 Lando Norris 24
    12 Daniel Ricciardo 22
    13 Sergio Perez 21
    14 Nico Hulkenberg 21
    15 Lance Stroll 19
    16 Kevin Magnussen 18
    17 Romain Grosjean 8
    18 Antonio Giovinazzi 1
    19 Robert Kubica 1
    20 George Russell 0

  • F1. Klasyfikacja MŚ teamów

    lp. team punkty
    1 Mercedes 471
    2 Ferrari 326
    3 Red Bull Racing Honda 254
    4 McLaren Renault 82
    5 Scuderia Toro Rosso Honda 51
    6 Renault 43
    7 Racing Point BWT Mercedes 40
    8 Alfa Romeo Racing Ferrari 32
    9 Haas Ferrari 26
    10 Williams Mercedes 1

Komentarze (8)
Pokazano pierwsze zdjęcia bolidu, w którym będą ścigać się kierowcy F1. Kluczowe zmiany
Zaloguj się
  • andrzej.wald

    Oceniono 2 razy 2

    Zmiany wydają się iść w dobrym kierunku, bo dzięki temu więcej ekip będzie dysponować bolidami zdolnymi wygrywać wyścigi. Teraz na 11 ekip w F1 tylko reprezentanci 3 ekip wygrywają wyścigi.To jakby F1 dwóch prędkości. W pierwszej grupie Mercedes, Ferrari i Red Bull, a w drugiej grupie reszta stawki. Ja widzę w tym przede wszystkim możliwość też oszczędności, bo nie będzie trzeba mieć tak monstrualnych budżetów by opracować konkurencyjny bolid. Jeżeli będą pewne elementy wspólne to da kolejne oszczędności zespołom. Poza tym zyska na tym przede wszystkim widowisko dla kibiców. Więcej wyprzedzań i walki na torze między kierowcami, a mniej w boksach wśród strategów. Taka powinna być F1 jak choćby w latach 80-tych czy jeszcze na początku lat 90-tych, gdy w GP Hiszpanii w 1991 roku na torze w Barcelonie Senna z Mansellem stoczyli batalię koło w koło o wygraną.

  • 162tony

    Oceniono 1 raz 1

    W końcu dotarł F1 Performation Pack z Aliexpressu.
    Zamontowany, można jechać.

  • waldek.gorecki

    0

    Powrót do tankowania, może dla bezpieczeństwa wyznaczyć limit czasowy tej operacji tak aby nie było tych zagrożeń typu urwany rękaw itp ale to jest element strategii, który daje największe możliwości. Teraz to tylko deszcz daje gigantyczne emocje

  • wycietytoja

    Oceniono 1 raz -1

    A dwutlenek wegla,a slad weglowy?Ktos tu chyba robi kogos w h...a.

  • info0

    Oceniono 3 razy -1

    www.youtube.com/watch?v=xrvhou0VpaY

    Jakby tak wyglądały, do tego wróciliby do prawilnych V10 pod maską, to oglądalność znowu poszybowałaby pod niebiosa.

    To co pokazano na obrazku wyżej wygląda jak wyrzyg jakiegoś inżynierka któremu się nie chciało ;).

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX