Serwisy Lokalne
- Wrocław.sport.pl
- Warszawa.sport.pl
- Poznań.sport.pl
- Śląsk.sport.pl
- Łódź.sport.pl
- Kraków.sport.pl
- Trójmiasto.sport.pl
REKREACJA
skontaktuj się z nami
Nasi Partnerzy
Inne serwisy
Serwisy Lokalne
REKREACJA
skontaktuj się z nami
Nasi Partnerzy
Inne serwisy
Formuła 1. Jak chroni się głowy kierowców?
Liberty Media, właściciel praw do Formuły 1, wraz z Międzynarodową Federacją Samochodową (FIA) opublikowali pierwsze zdjęcia wyglądu bolidu, którym w 2021 roku ścigać się będą kierowcy w królowej sportów motorowych. Choć trwają nadal dyskusje na temat zmian w przepisach, można już zauważyć wiele kluczowych zmian w porównaniu do obecnych maszyn.
Podstawowym celem zmian w aerodynamice było sprawienie, aby dwa bolidy mogły jechać możliwie blisko siebie w zakrętach, co obecnie nie było możliwe z powodu bardzo rozbudowanej aerodynamiki, co zakłóca strugę powietrza. Głównym elementem, którego dotyczą zmiany będzie podłoga oraz tylny dyfuzor, które mają sprawić, że utrata docisku będzie mieścić się w granicach 5-10%, gdy obecnie wynosi ona aż 50%. Taki efekt ma zostać osiągnięty poprzez kierowanie strugi powietrza w górę, co w założeniu ma nie wpływać na kierowcę jadącego tuż za innym bolidem.
Przednie skrzydło ma być o wiele prostsze niż dotychczas, poprzez ograniczenie dodatkowych elementów aerodynamicznych. Nad przednimi kołami pojawił się dodatkowy element, którego zadaniem jest ograniczenie negatywnego wpływu kół na strugę powietrza. Z kolei pod bocznymi wlotami do chłodnic można zauważyć nowe wloty, kierujące powietrze pod podłogę, co ma zwiększać efekt przypowierzchniowy, który ma "przysysać" bolidy do toru.
W bolidach pojawią się także 18-calowe opony. Jak donosi Pirelli, mają one mieć znacznie szersze "okno pracy", co sprawi, że znacznie łatwiej będzie kierowcom zarządzać ich temperaturą podczas jazdy. Ich realny wygląd będziemy mogli podziwiać już w przyszłym roku, gdy pojawią się w Formule 2. Cały czas trwa dyskusja na temat zakazu używania koców grzewczych, właśnie od 2021 roku, co dzięki zmianom w ogumieniu może stać się możliwe do wykonania.
Należy jednak pamiętać, że FIA, Liberty Media oraz działacze poszczególnych zespołów nadal pracują nad przepisami na 2021 rok, co może sprawić, że bolidy będą wyglądać nieco inaczej. Główny zarys zmian został jednak określony znacznie wcześniej, czego efektem jest powstanie wizji auta, które zostało właśnie zaprezentowane, a było testowane w tunelu aerodynamicznym Saubera w lipcu tego roku.
lp. | zawodnik | punkty |
---|---|---|
1 | Lewis Hamilton | 413 |
2 | Valtteri Bottas | 326 |
3 | Max Verstappen | 278 |
4 | Charles Leclerc | 264 |
5 | Sebastian Vettel | 240 |
6 | Carlos Sainz | 96 |
7 | Pierre Gasly | 95 |
8 | Alexander Albon | 92 |
9 | Daniel Ricciardo | 54 |
10 | Sergio Perez | 52 |
11 | Lando Norris | 49 |
12 | Kimi Raikkonen | 43 |
13 | Daniił Kwiat | 37 |
14 | Nico Hulkenberg | 37 |
15 | Lance Stroll | 21 |
16 | Kevin Magnussen | 20 |
17 | Antonio Giovinazzi | 14 |
18 | Romain Grosjean | 8 |
19 | Robert Kubica | 1 |
20 | George Russell | 0 |
lp. | team | punkty |
---|---|---|
1 | Mercedes | 739 |
2 | Ferrari | 504 |
3 | Red Bull Racing Honda | 417 |
4 | McLaren Renault | 145 |
5 | Renault | 91 |
6 | Scuderia Toro Rosso Honda | 85 |
7 | Racing Point BWT Mercedes | 73 |
8 | Alfa Romeo Racing Ferrari | 57 |
9 | Haas Ferrari | 28 |
10 | Williams Mercedes | 1 |
Zmiany wydają się iść w dobrym kierunku, bo dzięki temu więcej ekip będzie dysponować bolidami zdolnymi wygrywać wyścigi. Teraz na 11 ekip w F1 tylko reprezentanci 3 ekip wygrywają wyścigi.To jakby F1 dwóch prędkości. W pierwszej grupie Mercedes, Ferrari i Red Bull, a w drugiej grupie reszta stawki. Ja widzę w tym przede wszystkim możliwość też oszczędności, bo nie będzie trzeba mieć tak monstrualnych budżetów by opracować konkurencyjny bolid. Jeżeli będą pewne elementy wspólne to da kolejne oszczędności zespołom. Poza tym zyska na tym przede wszystkim widowisko dla kibiców. Więcej wyprzedzań i walki na torze między kierowcami, a mniej w boksach wśród strategów. Taka powinna być F1 jak choćby w latach 80-tych czy jeszcze na początku lat 90-tych, gdy w GP Hiszpanii w 1991 roku na torze w Barcelonie Senna z Mansellem stoczyli batalię koło w koło o wygraną.
Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX
nanorobot
Oceniono 5 razy 5
Ciekawe w jakim zespole będzie wtedy jeździł Kubica ...