Sport.pl

Kubica z bolidem Russella, Russell z samochodem Kubicy. Co pozamieniano w Williamsie?

Po trudnym początku sezonu Roberta Kubicy i problemach z samochodem, w Williamsie doszło do zmiany. Bolid Kubicy przejął George Russell, a Polak jeździ samochodem zapasowym. Kibice w Polsce spierają się za to, co oznacza "chassis", czyli właśnie to, co pozamieniano w Williamsie.

Robert Kubica od początku sezonu narzekał na swój samochód (oznaczony numerem 1). Nie dlatego, że jest wolny, bo to oczywiste, ale dlatego, że dziwnie się zachowuje. Dane z telemetrii jasno pokazywały, że w tych samych zakrętach, przy takim samym hamowaniu bolid porusza się inaczej. Mark Hughes z Motorsport Magazine dowiedział się jakiś czas temu, że wpływ na takie zachowanie ma sztywność samochodu, a w trakcie hamowania balans przesuwa się o 8 procent do przodu. Balans, czyli w największym skrócie to, czy samochód jest nadsterowny, czy podsterowny (jak mawiał Walter Rohrl: - Jeśli widzisz drzewo, w które za chwilę uderzysz, nazywa się to podsterowność. Jeśli je słyszysz i czujesz, to jest to nadsterowność). Jedni kierowcy wolą, kiedy samochód jest bardziej nadsterowny, inni podsterowny, ale nikt nie lubi, kiedy bolid jest nieprzewidywalny i w trakcie zakrętu jego zachowanie się zmienia.

Samochód Kubicy udało się odbudować, ale to nie rozwiązało problemów

Robert Kubica czekał więc na wyprodukowanie przez Williamsa samochodu zapasowego, a to pogrążonej w kryzysie ekipie zajmowało sporo czasu. Kubica i George Russell (jeżdżący samochodem nr 2) musieli więc uważać w pierwszych wyścigach sezonu, ponieważ poważna kolizja mogła oznaczać wycofanie się ze startu. Do poważnych kolizji doszło dopiero w Baku. Najpierw Russell rozbił samochód na wystającej studzience, a następnie Kubica popełnił błąd w kwalifikacjach i wylądował w barierce zakrętu nr 8. Dopiero wtedy okazało się, że Williams ma jednak zapasowy samochód (oznaczony jako 3), który awaryjnie ściągnięto z Grove. Ponieważ jako pierwszy ucierpiał samochód Brytyjczyka, to on otrzymał zapasowy bolid. Samochód Kubicy na szczęście udało się odbudować, zresztą przepisy i tak zabraniają wykorzystania dwóch samochodów zapasowych podczas jednego weekendu. To wszystko oczywiście nie rozwiązało kłopotów Polaka, który wciąż narzekał na te same problemy. Do tego doszedł jeszcze jeden - z hamulcami, które pracowały nierówno.

W Barcelonie sytuacja nieco się zmieniła. Kubicy przydzielono bolid zapasowy (nr 3), czyli ten którym w Baku jeździł Russell. Brytyjczyk dostał samochód Polaka (nr 1), ten, który udało się poskładać w Azerbejdżanie. Natomiast bolid uszkodzony na studzience (nr 2) przywieziono do Barcelony jako samochód zapasowy.

Na koniec należy się wszystkim wyjaśnienie, czym jest słowo tygodnia wśród polskich kibiców Formuły 1 - chassis. Otóż w rozumieniu technicznym to jest podwozie. Sprawa komplikuje się jednak w Formule 1, gdzie kluczowym elementem podwozia jest podłoga. Natomiast jako chassis określa się to, co jest nad podłogą, a czego centralną częścią staje się monocoque (kadłub). Do "chassis" montowane jest zawieszenie oraz elementy aerodynamiczne. Biorąc to wszystko pod uwagę do słowa "chassis" w Formule 1 znacznie bardziej pasuje - nadwozie.

Więcej o:
  • F1. Klasyfikacja MŚ kierowców

    lp. zawodnik punkty
    1 Lewis Hamilton 112
    2 Valtteri Bottas 105
    3 Max Verstappen 66
    4 Sebastian Vettel 64
    5 Charles Leclerc 57
    6 Pierre Gasly 21
    7 Kevin Magnussen 14
    8 Sergio Perez 13
    9 Kimi Raikkonen 13
    10 Lando Norris 12
    11 Carlos Sainz 10
    12 Daniel Ricciardo 6
    13 Nico Hulkenberg 6
    14 Lance Stroll 4
    15 Alexander Albon 3
    16 Daniił Kwiat 3
    17 Romain Grosjean 1
    18 Antonio Giovinazzi 0
    19 George Russell 0
    20 Robert Kubica 0

  • F1. Klasyfikacja MŚ teamów

    lp. team punkty
    1 Mercedes 217
    2 Ferrari 121
    3 Red Bull Racing Honda 87
    4 McLaren Renault 22
    5 Racing Point BWT Mercedes 17
    6 Alfa Romeo Racing Ferrari 15
    7 Renault 13
    8 Haas Ferrari 12
    9 Scuderia Toro Rosso Honda 6
    10 Williams Mercedes 0

Komentarze (17)
Kubica z bolidem Russella, Russell z samochodem Kubicy. Co pozamieniano w Williamsie?
Zaloguj się
  • pierre_doleto

    Oceniono 7 razy 7

    Po zamianie samochodow i kolejnym blamazu na treningu, juz chyba wreszcie wiadomo, ze Kubica przesral swoja zyciowa szanse przed laty, kiedy wybral zabawy w rajdy zamiast bycia gwiazda w F1.
    Dzis to tylko atrakcja, jak mysz z jajami na grzbiecie, a jezdzi tylko dlatego, ze ktos za to wybulil.

  • info0

    Oceniono 6 razy 4

    Hm no i Russel bolidem Kubicy osiąga lepsze czasy i nie narzeka na wszystko dookoła. Czy Kubica w końcu zrozumie, że on jest problemem a nie samochód którym jeździ czy niepełne wykształcenie podstawowe mu w tym przeszkadza? ;)

  • cmochall

    Oceniono 10 razy 4

    No to teraz Kubica pierwszy! nie ma juz wymowki.

  • roman.wurster

    Oceniono 4 razy 2

    Zobaczymy jutro
    jak bardzo ujowy jest ten bolid kubicy , ktorym Russel pojedzie ;)

  • a.k.traper

    Oceniono 4 razy 2

    Gdy zacząłem się bawić elektroniką to chassis oznaczało podstawę do montowania na niej elementów i podzespołów co po zmontowaniu zamykano obudową. W modelarstwie samochodowym oznaczało to płytę podwozia lub podłogę, która po zamontowaniu róznych elementów zmieniała w podwozie a na to nakładało się nadwozie.
    Rozmowa o tym zupełnie nie wyjaśnia problemów mechanicznych Williamsa.

  • voojtas

    Oceniono 4 razy 0

    No to gazu Robercik

  • misiek12321

    Oceniono 15 razy -5

    Ale was d... boli o te 100 milionow, które wasze to nie są...

  • plastikpiokio

    Oceniono 15 razy -5

    bawią się ci niepełnosprawni chłopcy całą gębą tylko te 100 milionów już jest gdzieś na mecie ale nikt nie wie w którym banku .

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX