Sport.pl

Kubica z bolidem Russella, Russell z samochodem Kubicy. Co pozamieniano w Williamsie?

Po trudnym początku sezonu Roberta Kubicy i problemach z samochodem, w Williamsie doszło do zmiany. Bolid Kubicy przejął George Russell, a Polak jeździ samochodem zapasowym. Kibice w Polsce spierają się za to, co oznacza "chassis", czyli właśnie to, co pozamieniano w Williamsie.

Robert Kubica od początku sezonu narzekał na swój samochód (oznaczony numerem 1). Nie dlatego, że jest wolny, bo to oczywiste, ale dlatego, że dziwnie się zachowuje. Dane z telemetrii jasno pokazywały, że w tych samych zakrętach, przy takim samym hamowaniu bolid porusza się inaczej. Mark Hughes z Motorsport Magazine dowiedział się jakiś czas temu, że wpływ na takie zachowanie ma sztywność samochodu, a w trakcie hamowania balans przesuwa się o 8 procent do przodu. Balans, czyli w największym skrócie to, czy samochód jest nadsterowny, czy podsterowny (jak mawiał Walter Rohrl: - Jeśli widzisz drzewo, w które za chwilę uderzysz, nazywa się to podsterowność. Jeśli je słyszysz i czujesz, to jest to nadsterowność). Jedni kierowcy wolą, kiedy samochód jest bardziej nadsterowny, inni podsterowny, ale nikt nie lubi, kiedy bolid jest nieprzewidywalny i w trakcie zakrętu jego zachowanie się zmienia.

Samochód Kubicy udało się odbudować, ale to nie rozwiązało problemów

Robert Kubica czekał więc na wyprodukowanie przez Williamsa samochodu zapasowego, a to pogrążonej w kryzysie ekipie zajmowało sporo czasu. Kubica i George Russell (jeżdżący samochodem nr 2) musieli więc uważać w pierwszych wyścigach sezonu, ponieważ poważna kolizja mogła oznaczać wycofanie się ze startu. Do poważnych kolizji doszło dopiero w Baku. Najpierw Russell rozbił samochód na wystającej studzience, a następnie Kubica popełnił błąd w kwalifikacjach i wylądował w barierce zakrętu nr 8. Dopiero wtedy okazało się, że Williams ma jednak zapasowy samochód (oznaczony jako 3), który awaryjnie ściągnięto z Grove. Ponieważ jako pierwszy ucierpiał samochód Brytyjczyka, to on otrzymał zapasowy bolid. Samochód Kubicy na szczęście udało się odbudować, zresztą przepisy i tak zabraniają wykorzystania dwóch samochodów zapasowych podczas jednego weekendu. To wszystko oczywiście nie rozwiązało kłopotów Polaka, który wciąż narzekał na te same problemy. Do tego doszedł jeszcze jeden - z hamulcami, które pracowały nierówno.

W Barcelonie sytuacja nieco się zmieniła. Kubicy przydzielono bolid zapasowy (nr 3), czyli ten którym w Baku jeździł Russell. Brytyjczyk dostał samochód Polaka (nr 1), ten, który udało się poskładać w Azerbejdżanie. Natomiast bolid uszkodzony na studzience (nr 2) przywieziono do Barcelony jako samochód zapasowy.

Na koniec należy się wszystkim wyjaśnienie, czym jest słowo tygodnia wśród polskich kibiców Formuły 1 - chassis. Otóż w rozumieniu technicznym to jest podwozie. Sprawa komplikuje się jednak w Formule 1, gdzie kluczowym elementem podwozia jest podłoga. Natomiast jako chassis określa się to, co jest nad podłogą, a czego centralną częścią staje się monocoque (kadłub). Do "chassis" montowane jest zawieszenie oraz elementy aerodynamiczne. Biorąc to wszystko pod uwagę do słowa "chassis" w Formule 1 znacznie bardziej pasuje - nadwozie.

Więcej o:
  • F1. Klasyfikacja MŚ kierowców

    lp. zawodnik punkty
    1 Lewis Hamilton 413
    2 Valtteri Bottas 326
    3 Max Verstappen 278
    4 Charles Leclerc 264
    5 Sebastian Vettel 240
    6 Carlos Sainz 96
    7 Pierre Gasly 95
    8 Alexander Albon 92
    9 Daniel Ricciardo 54
    10 Sergio Perez 52
    11 Lando Norris 49
    12 Kimi Raikkonen 43
    13 Daniił Kwiat 37
    14 Nico Hulkenberg 37
    15 Lance Stroll 21
    16 Kevin Magnussen 20
    17 Antonio Giovinazzi 14
    18 Romain Grosjean 8
    19 Robert Kubica 1
    20 George Russell 0

  • F1. Klasyfikacja MŚ teamów

    lp. team punkty
    1 Mercedes 739
    2 Ferrari 504
    3 Red Bull Racing Honda 417
    4 McLaren Renault 145
    5 Renault 91
    6 Scuderia Toro Rosso Honda 85
    7 Racing Point BWT Mercedes 73
    8 Alfa Romeo Racing Ferrari 57
    9 Haas Ferrari 28
    10 Williams Mercedes 1

Komentarze (17)
Kubica z bolidem Russella, Russell z samochodem Kubicy. Co pozamieniano w Williamsie?
Zaloguj się
  • pierre_doleto

    Oceniono 7 razy 7

    Po zamianie samochodow i kolejnym blamazu na treningu, juz chyba wreszcie wiadomo, ze Kubica przesral swoja zyciowa szanse przed laty, kiedy wybral zabawy w rajdy zamiast bycia gwiazda w F1.
    Dzis to tylko atrakcja, jak mysz z jajami na grzbiecie, a jezdzi tylko dlatego, ze ktos za to wybulil.

  • info0

    Oceniono 6 razy 4

    Hm no i Russel bolidem Kubicy osiąga lepsze czasy i nie narzeka na wszystko dookoła. Czy Kubica w końcu zrozumie, że on jest problemem a nie samochód którym jeździ czy niepełne wykształcenie podstawowe mu w tym przeszkadza? ;)

  • cmochall

    Oceniono 10 razy 4

    No to teraz Kubica pierwszy! nie ma juz wymowki.

  • roman.wurster

    Oceniono 4 razy 2

    Zobaczymy jutro
    jak bardzo ujowy jest ten bolid kubicy , ktorym Russel pojedzie ;)

  • a.k.traper

    Oceniono 4 razy 2

    Gdy zacząłem się bawić elektroniką to chassis oznaczało podstawę do montowania na niej elementów i podzespołów co po zmontowaniu zamykano obudową. W modelarstwie samochodowym oznaczało to płytę podwozia lub podłogę, która po zamontowaniu róznych elementów zmieniała w podwozie a na to nakładało się nadwozie.
    Rozmowa o tym zupełnie nie wyjaśnia problemów mechanicznych Williamsa.

  • voojtas

    Oceniono 4 razy 0

    No to gazu Robercik

  • misiek12321

    Oceniono 15 razy -5

    Ale was d... boli o te 100 milionow, które wasze to nie są...

  • plastikpiokio

    Oceniono 15 razy -5

    bawią się ci niepełnosprawni chłopcy całą gębą tylko te 100 milionów już jest gdzieś na mecie ale nikt nie wie w którym banku .

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX