Robert Kubica wraca do ścigania. Wiemy, kiedy pojawi się na torze. Kalendarz sezonu 2019

KAMRAN JEBREILI/AP

Robert Kubica wraca do ścigania w F1 po dziewięciu latach przerwy. FIA ogłosiła już oficjalny kalendarz sezonu 2019. 15 marca Kubica zaprezentuje się w barwach Williamsa w oficjalnym treningu przed Grand Prix Australii.

W kalendarzu nie doszło do większych zmian w porównaniu z sezonem 2018. Ze względu na przyspieszenie startu kampanii i jednoczesne wydłużenie jej do pierwszego dnia grudnia, Liberty Media udało się uniknąć organizowania trzech wyścigów tydzień po tygodniu, przy jednoczesnym zachowaniu 21 eliminacji. Miejscami zamieniły się rundy w Stanach Zjednoczonych i Meksyku.

Grafik jest jednak ponownie krytykowany za łatwo rzucające się w oczy niedociągnięcia logistyczne. Pierwsze pozaeuropejskie wyścigi odbędą się w dwutygodniowych odstępach, przez co przedstawiciele mediów i zespołów będą musieli za każdym razem wracać na Stary Kontynent.

Nie zrezygnowano także z budzącej zastanowienie konfiguracji, w której bezpośrednio po GP Singapuru cyrk F1 udaje się do Soczi, by dwa tygodnie później ponownie obrać azjatycki kierunek podróżą na japońską Suzukę. Większych zmian w kalendarzu należy spodziewać się dopiero w 2020 roku.

F1. Kalendarz sezonu 2019:

  • Grand Prix Australii – data: 15-17 marca – pierwsza sesja treningowa: 1.00, druga sesja treningowa: 5.00, trzecia sesja treningowa: 3.00, kwalifikacje 6.00, wyścig: 6.10
  • GP Bahrajnu – 29-31 marca – ST1: 13.00, ST2: 17.00, ST3: 14.00, Q:17.00, W: 17.10
  • GP Chin – 12-14 kwietnia – ST1: 4.00, ST2: 8.00, ST3: 6.00, Q:8.00, W: 8.10
  • GP Azerbejdżanu – 26-28 kwietnia – ST1: 11.00, ST2: 15.00, ST3: 12.00, Q:15.00, W: 14.10
  • GP Hiszpanii – 10-12 maja – ST1: 11.00, ST2: 15.00, ST3: 12.00, Q:15.00, W: 15.10
  • GP Monaco – 23-26 maja – ST1: 11.00, ST2: 15.00, ST3: 12.00, Q:15.00, W: 15.10
  • GP Kanady – 7-9 czerwca – ST1: 16.00, ST2: 20.00, ST3: 17.00, Q: 20.00, W: 20.10
  • GP Francji – 21-23 czerwca – ST1: 11.00, ST2: 15.00, ST3: 12.00, Q:15.00, W: 15.10
  • GP Wielkiej Brytanii – 12-14 lipca – ST1: 11.00, ST2: 15.00, ST3: 12.00, Q:15.00, W: 15.10
  • GP Niemiec – 26-28 lipca – ST1: 11.00, ST2: 15.00, ST3: 12.00, Q:15.00, W: 15.10
  • GP Węgier – 2-4 sierpnia – ST1: 11.00, ST2: 15.00, ST3: 12.00, Q:15.00, W: 15.10
  • GP Belgii – 30 września-1 października – ST1: 11.00, ST2: 15.00, ST3: 12.00, Q:15.00, W: 15.10
  • GP Włoch – 6-8 września – ST1: 11.00, ST2: 15.00, ST3: 12.00, Q:15.00, W: 15.10
  • GP Singapuru – 20-22 września – ST1: 10.30, ST2: 14.30, ST3: 12.00, Q:15.00, W: 14.10
  • GP Rosji – 27-29 września – ST1: 10.00, ST2: 14.00, ST3: 11.00, Q:14.00, W: 13.10
  • GP Japonii – 11-13 października – ST1: 3.00, ST2: 7.00, ST3: 5.00, Q:8.00, W: 7.10
  • GP Meksyku – 25-27 października – ST1: 17.00, ST2: 21.00, ST3: 20.00, Q: 23.00, W: 20.10
  • GP USA – 1-3 listopada – ST1: 17.00, ST2: 21.00, ST3: 20.00, Q: 20.00, W: 20.10
  • GP Brazylii – 15-17 listopada – ST1: 14.00, ST2: 18.00, ST3: 15.00, Q: 18.00, W: 18.10
  • GP Abu Zabi – 29 listopada-1 grudnia – ST1: 10.00, ST2: 14.00, ST3: 11.00, Q:14.00, W: 14.10

Zmiany w przepisach

Najważniejsze modyfikacje dotyczą pakietu aerodynamicznego bolidów, przyjęte w kwietniu ubiegłego roku. Dążąc do ograniczenia efektu jazdy w "brudnym powietrzu" i zwiększenia możliwości wyprzedzania, podjęto decyzję o uproszczeniu konstrukcji przedniego skrzydła, kanałów chłodzących hamulce oraz deflektorów. Zwiększona zostanie także efektywność działania DRS – dojdzie do tego poprzez poszerzenie i pogłębienie tylnego skrzydła.

Limit paliwa na wyścig wzrośnie ze 105 do 110 kilogramów. Wprowadzona zostanie także minimalna masa kierowcy. Przed pierwszym wyścigiem każdy z zawodników zostanie poddany ważeniu. Ci, którzy ważą poniżej 80 kilogramów będą zobligowani do zastosowania balastu, którego umiejscowienie jest ściśle wskazane w przepisach. Dzięki temu zespoły nie będą mogły czerpać korzyści z modyfikowania jego lokalizacji, starając się na przykład poprawić balans bolidu.

Jeśli więcej niż jeden kierowca otrzyma karę startu z końca stawki za wymianę jednostki napędowej, to ustawienie na polach będzie wyznaczana nie jak dotychczas w oparciu o moment zgłoszenia skorzystania z nowej części składowej delegatowi technicznemu, a o rezultaty z sesji kwalifikacyjnej. Ma to zachęcić kierowców, na których ciążą kary do aktywnego udziału w czasówce.

Składy zespołów

W porównaniu do poprzednich sezonów, tym razem na rynku kierowców doszło do bardzo dużych zmian. Co ciekawe lista startowa na sezon 2019 została sfinalizowana już pod koniec listopada.

Dla fanów z Polski najważniejszą informacją było z całą pewnością potwierdzenie powrotu Roberta Kubicy do ścigania w Formule 1. Polak, dla którego ostatnim startem pozostaje GP Abu Zabi 2010, związał się z Williamsem, z którym w ubiegłym sezonie współpracował jako kierowca rezerwowy i testowy. Zespołowym kolegą krakowianina będzie protegowany Mercedesa – George Russell.

W większości ekip także doszło do zmian kadrowych. Tylko ośmiu kierowców z ubiegłorocznej stawki nie zmieniło zimą pracodawcy. Składy zachowają jedynie Mercedes (Lewis Hamilton i Valtteri Bottas) oraz Haas (Romain Grosjean i Kevin Magnussen). W Ferrari miejsce Kimiego Raikkonena zajmie wschodząca gwiazda F1 – Charles Leclerc. W Red Bullu, który będzie korzystał z jednostek napędowych Hondy, w miejsce Daniela Ricciardo pojawi się Pierre Gasly. Latem Australijczyk zdecydował się na przyjęcie oferty Renault, gdzie jego partnerem będzie Nico Hulkenberg.

Ekipa znana obecnie pod nazwą Racing Point rozpocznie pierwszy pełen sezon startów w nowych barwach z duetem Stroll-Perez. Sauber postawił na mieszankę doświadczenia i młodzieńczego entuzjazmu zatrudniając Raikkonena i Antonio Giovinazziego. Nowe otwarcie czeka także McLarena, gdzie będą ścigać się Carlos Sainz i najmłodszy kierowca w stawce, 19-letni Lando Norris. Dwukrotny mistrz świata – Fernando Alonso zdecydował się co prawda na odejście z F1, ale już mówi się o tym, że mógłby przetestować wiosną nowy bolid MCL34. Do Toro Rosso wraca z kolei "rosyjska torpeda" Daniił Kwiat. Po drugiej stronie garażu stajni z Faenzy swój bolid będzie ustawiał Alexander Albon.

Więcej o F1 przeczytacie w portalu www.f1wm.pl

Poznasz logo tych firm, jeśli zabraknie w nich pewnych detali?
1/19Logo której firmy przypomina ci przedstawiona grafika?
Zobacz także
  • Emirates F1 GP Auto Racing F1. Robert Kubica będzie jeździł mniej. Williams wybrał rezerwowego kierowcę
  • Kierownica w bolidzie Roberta Kubicy Robert Kubica. Tak wygląda kierownica Polaka w samochodzie F1 [ZDJĘCIE]
  • Co Robert Kubica osiągnie z Williamsem?
Komentarze (14)
Robert Kubica wraca do ścigania. Wiemy, kiedy pojawi się na torze
Zaloguj się
  • marekbeatlemarek

    Oceniono 5 razy 3

    Powodzenia Robert!

  • Arek Malaka

    Oceniono 2 razy 2

    Przymknijcie się debile bo pie...cie takie głupoty ze żałuję ze to czytam masakra jakimi wy ludźmi jesteście ze takie rzeczy wypisujecie ,skoczków np to tez dotyczy w takim razie wedlug waszego idiotycznego myślenia

  • chicagobull

    Oceniono 1 raz 1

    W Austin, TX USA w listopadzie moze byc 25 stopni albo 5 stopni.

  • maciej_trudnos

    Oceniono 4 razy 0

    Czy wiesz ile państwo ?dokłada ? do Orlenu ?? A czy wiesz ile pieniędzy trafia do budżetu państwa w wyniku działalności Orlenu ?? To sobie sprawdź. A wiesz ile Orlen w 2018 roku wydał na reklamę, rajd Dakar i tak dalej ?? To wiesz co te 100 milionów przez 2lata to drobne na piwo w porównaniu rocznych obrotów PKN Orlen. Pozdrawiam i życzę rychłego ustąpienia bólu dupska spowodowanego powrotem Roberta Kubicy do ścigania w F1.

  • kasia481

    Oceniono 2 razy 0

    Kogo obchodzą wyczyny Kubicy,czerwonej latarni F1,który bawi się za pieniądze Polaków
    bo gdyby nie to facet nigdy nie dostałby się do jakiegokolwiek zespołu.

  • mer-llink

    Oceniono 6 razy 0

    Że panu Kubicy nie jest wstyd, iż my wszyscy (a takze rodzice bez złobków, kalecy oraz rakowaci) fundują mu te imprezę...
    Bo bawi się za nasze pieniądze.
    To nie PiS ani Orlen jest fundatorem pana Kubicy fanberii.
    Orlen i PiS tylko gwizdneli państwowe pieniądze i włozyli je do kieszeni upadajacego Williamsa.
    Przymusowym sponsorem jesteśmy my wszyscy: ty, ja, pan, pani, oni, a nawet tamci państwo pod Gołdapią. Bo to z naszych opłąt, z naszych podatków, z naszych - nie jakichs cudownych "rządowych" - pieniedzy bedzie ten sponsoring!
    Za te pieniadze można rocznie utrzymać kilkadziesiąt żłobków, sprowadzić kontenery nierefundowanego leku na raka, wspomóc rehabilitację niepełnosprawnych w całym kraju...
    Nie czuje Pan rumieńca na twarzy, panie Kubico?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

  • F1. Klasyfikacja MŚ kierowców

    lp. zawodnik punkty
    1 Lewis Hamilton 408
    2 Sebastian Vettel 320
    3 Kimi Raikkonen 251
    4 Max Verstappen 249
    5 Valtteri Bottas 247
    6 Daniel Ricciardo 170
    7 Nico Hulkenberg 69
    8 Sergio Perez 62
    9 Kevin Magnussen 56
    10 Carlos Sainz 53
    11 Fernando Alonso 50
    12 Esteban Ocon 49
    13 Charles Leclerc 39
    14 Romain Grosjean 37
    15 Pierre Gasly 29
    16 Stoffel Vandoorne 12
    17 Marcus Ericsson 9
    18 Lance Stroll 6
    19 Brendon Hartley 4
    20 Siergiej Sirotkin 1

  • F1. Klasyfikacja MŚ teamów

    lp. team punkty
    1 Mercedes 655
    2 Ferrari 571
    3 Red Bull Racing TAG Heuer 419
    4 Renault 122
    5 Haas Ferrari 93
    6 McLaren Renault 62
    7 Force India Mercedes 52
    8 Sauber Ferrari 48
    9 Scuderia Toro Rosso Honda 33
    10 Williams Mercedes 7
    11 Force India Sahara 0

Najnowsze informacje