System Halo uchronił Leclerca podczas kolizji z Alonso w GP Belgii

GEERT VANDEN WIJNGAERT/AP

Dochodzenie przeprowadzone przez FIA potwierdziło, że system Halo uchronił Charlesa Leclerca przed uderzeniem w głowę podczas kolizji z Fernando Alonso w Grand Prix Belgii. Według analizy FIA, Monakijczyk mógł zostać uderzony w głowę skrzydłem McLarena MCL33.

Na starcie zmagań na torze Spa doszło do karambolu, który spowodował Nico Hulkenberg. Niemiec przestrzelił dohamowanie do pierwszego zakrętu i staranował Alonso, który następnie wpadł w Charlesa Leclerca i przeleciał nad jego Sauberem, ocierając się o pałąk przymocowany do kokpitu.

 

Po tygodniach analiz zapisów wideo oraz danych z bolidów, Światowy Instytut FIA opublikował specjalny raport, do którego dotarł serwis Autosport. Dowiadujemy się z niego, że system Halo odegrał kluczową rolę, zapobiegając uderzeniu Leclerca w głowę elementami McLarena MCL33.

Pałąk przymocowany do kokpitu pozostał „strukturalnie nienaruszony oraz nadawał się do dalszego użytkowania”, mimo uderzenia prawym przednim kołem bolidu Alonso o sile 58 kiloniutonów (46 procent wartości z testu statycznego). Na podstawie materiałów wideo Federacja uznała, że Leclerc został trafiony w kask pojedynczymi elementami włókna węglowego.

FIA obliczyła również trajektorię koła i mimo, że bez systemu Halo ominęłoby ono głowę Monakijczyka, byłby on narażony na uderzenie w wizjer przednim skrzydłem McLarena. Dyrektor ds. bezpieczeństwa Federacji – Adam Baker, powiedział: „Po przejrzeniu zebranych danych oraz zapisów wideo, jesteśmy przekonani, że koło nie trafiłoby w kask Leclerca. Mimo to bolid Alonso zmierzał w stronę Leclerca i uważamy, że przednie skrzydło mogłoby mieć kontakt z jego wizjerem. Trudno jest jednak przewidzieć siłę uderzenia z jakąkolwiek precyzją”.

Czytaj więcej o F1 na f1wm.pl

Dopasujesz wydarzenie, które miało miejsce za czasów panowania tego władcy?
1/20Dopasujesz wydarzenie, które miało miejsce za czasów panowania tego władcy? Zygmunt Stary:
Zobacz także
  • Michael Schumacher w 2006 r. Michael Schumacher w lepszym stanie? Nie jest już przykuty do łóżka
  • Robert Kubica: Raikkonen wciąż jest jednym z najlepszych kierowców w F1
  • Robert Kubica: nie wszyscy muszą być zadowoleni, że wracam
  • F1. Klasyfikacja MŚ kierowców

    lp. zawodnik punkty
    1 Lewis Hamilton 408
    2 Sebastian Vettel 320
    3 Kimi Raikkonen 251
    4 Max Verstappen 249
    5 Valtteri Bottas 247
    6 Daniel Ricciardo 170
    7 Nico Hulkenberg 69
    8 Sergio Perez 62
    9 Kevin Magnussen 56
    10 Carlos Sainz 53
    11 Fernando Alonso 50
    12 Esteban Ocon 49
    13 Charles Leclerc 39
    14 Romain Grosjean 37
    15 Pierre Gasly 29
    16 Stoffel Vandoorne 12
    17 Marcus Ericsson 9
    18 Lance Stroll 6
    19 Brendon Hartley 4
    20 Siergiej Sirotkin 1

  • F1. Klasyfikacja MŚ teamów

    lp. team punkty
    1 Mercedes 655
    2 Ferrari 571
    3 Red Bull Racing TAG Heuer 419
    4 Renault 122
    5 Haas Ferrari 93
    6 McLaren Renault 62
    7 Force India Mercedes 52
    8 Sauber Ferrari 48
    9 Scuderia Toro Rosso Honda 33
    10 Williams Mercedes 7
    11 Force India Sahara 0