Sport.pl

F1. GP Belgii. Potężna kraksa na starcie. System halo ocalił głowę Charlesa Leclerca

Charles Leclerc (Sauber) miał nie lada szczęście, że w autach Formuły 1 od tego sezonu montowany jest system halo. Gdyby go zabrakło, kraksa w pierwszym zakręcie mogłaby się dla kierowcy z Monako bardzo źle.

Start w Grand Prix Belgii nie pierwszy raz dostarczył niesamowitych emocji. I znów z powodu kraksy. Nie było aż tak dramatycznie jak w 1998 roku, gdy wyścig rozgrywano w deszczu, ale było podobnie jak przed sześcioma laty. Tym razem wszystko zaczęło się od błędu Nico Hulkenberga (Renault). Niemiec pojechał po zewnętrznej, ale spóźnił się z hamowaniem i wpakował się w tył samochodu Fernando Alonso.

McLaren Hiszpana obrócił się, najechał na tylne koło samochodu Charlesa Leclerca i wybił się w powietrze. Na powtórkach widać, jak McLaren podłogą ociera się o system halo Saubera, tuż obok głowy młodego kierowcy z Monako.

Dla tej trójki jazda zakończyła się na pierwszym zakręcie, ale konsekwencji kraksy było więcej, bo rykoszetem oberwał też Daniel Ricciardo (Red Bull), który wycofał się w połowie rywalizacji, a także Kimi Raikkonen (Ferrari), który zaliczył ledwie kilka okrążeń.

Leclerc uratowany dzięki halo

W tym roku wprowadzono system halo, który w założeniu ma chronić głowę kierowcy w trakcie poważnych wypadków. W Grand Prix Belgii przekonaliśmy się, że to rozwiązanie nie dodało autom urody i może ogranicza nieco widzenie, ale jednak spełnia swoją funkcję. Analiza zdjęć rozbitego auta Leclerca nie pozostawia wątpliwości. Z prawej strony farba jest nie tylko zdarta, ale na pewnych ujęciach widać delikatne wgniecenie. Aż strach pomyśleć, co się mogło stać, gdyby auta nie były wyposażone w halo.

Alonso: Grosjean za takie coś został zawieszony na jeden wyścig

- Ciężko to zrozumieć, jak można tak pomylić punkt hamowania - dziwił się Alonso w rozmowie z telewizją BBC. - Grosjean za takie coś został zawieszony na jeden wyścig. Zobaczymy, co postanowią sędziowie. Dobrze, że żadnemu z nas nic się nie stało - dodał.

Hiszpan w sprawie kraksy nic zrobić nie mógł. Dla niego to była powtórka sytuacji z 2012 roku, gdy w tym samym miejscu stał się ofiarą błędu rywala. Alonso powiedział, że ten wypadek pokazał, jak ważny dla bezpieczeństwa jest system halo.

- Naprawdę dobrze że żadnemu z nas nic się nie stało. Szczególnie Charlesowi. Przeleciałem nad jego autem, dobrze że miał system halo. Patrząc na powtórki, na pewno mu to pomogło. Gdybym ja w 2012 roku halo na pewno byłbym o wiele bardziej szczęśliwy. Nie potrzebujemy udowadaniać, że dobrze, że ten system jest montowany - dodał Hiszpan.

Więcej o:
  • F1. Klasyfikacja MŚ kierowców

    lp. zawodnik punkty
    1 Lewis Hamilton 338
    2 Valtteri Bottas 274
    3 Charles Leclerc 221
    4 Max Verstappen 212
    5 Sebastian Vettel 212
    6 Carlos Sainz 76
    7 Pierre Gasly 73
    8 Alexander Albon 64
    9 Daniel Ricciardo 42
    10 Nico Hulkenberg 35
    11 Sergio Perez 35
    12 Lando Norris 35
    13 Daniił Kwiat 33
    14 Kimi Raikkonen 31
    15 Kevin Magnussen 20
    16 Lance Stroll 19
    17 Romain Grosjean 8
    18 Antonio Giovinazzi 4
    19 Robert Kubica 1
    20 George Russell 0

  • F1. Klasyfikacja MŚ teamów

    lp. team punkty
    1 Mercedes 612
    2 Ferrari 433
    3 Red Bull Racing Honda 323
    4 McLaren Renault 111
    5 Renault 77
    6 Scuderia Toro Rosso Honda 59
    7 Racing Point BWT Mercedes 54
    8 Alfa Romeo Racing Ferrari 35
    9 Haas Ferrari 28
    10 Williams Mercedes 1

Komentarze (8)
F1. GP Belgii. Potężna kraksa na starcie. System halo ocalił głowę Charlesa Leclerca
Zaloguj się
  • igan1

    Oceniono 15 razy 11

    " Gdybym ja w 2012 roku halo na pewno byłbym o wiele bardziej szczęśliwy. Nie potrzebujemy udowadaniać, że dobrze, że ten system jest montowany - dodał Hiszpan. " Co to za język ? Suahili czerski ?

  • bomba_tm

    Oceniono 5 razy 1

    Juz na wstepie: Gdyby go zabrakło, kraksa w pierwszym zakręcie mogłaby się dla kierowcy z Monako bardzo źle.
    Znaczy sie, bardzo źle, co?

  • mgr.nauk

    0

    A czy Robert Kubica będzie miał halo jak wystartuje w F1?

  • johnwolfe

    Oceniono 7 razy -1

    "Patrząc na powtórki, na pewno mu to pomogło"

    Jak się nie umie układać zdań z imiesłowami, to lepiej z tej części mowy w ogóle zrezygnować i pisać bez imiesłowów.

  • cojamamwymyslic2

    Oceniono 4 razy -2

    Myśle, że nawet bez halo by mu się nic nie stało, chyba że pochylił by się do przodu.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX