Sport.pl

Formuła 1. Nowe kwalifikacje, opony, ''kierowca dnia'' i powrót legendy. Co się zmieniło w sezonie 2016?

Fani sportów motorowych odliczają godziny do startu nowego sezonu Formuły 1, przy okazji mocno trzymając kciuki, by ten był ciekawszy i bardziej wciągający niż poprzednie. Patrząc po zmianach, które zaszły, są na to spore szanse! Nowy format kwalifikacji, zmiany w taktyce wyścigowej i komunikacji z inżynierami, a także kilka ciekawych powrotów i debiutów powinny uatrakcyjnić zmagania na torze. Powiew świeżości poczują także polscy kibice - po 9 latach prawa do transmisji wyścigów nie należą już do Polsatu.

Zmiana reguł kwalifikacji

Najważniejsza zmiana obowiązywać będzie już od pierwszego wyścigu w Australii. Tak jak dotychczas odbywać się będą trzy sesje kwalifikacyjne, nowością jest m.in. konieczność pozostawania kierowców na torze przez cały czas, do momentu, gdy odpadną z rywalizacji o najlepsze pola startowe. Głównym celem zmian jest uatrakcyjnienie rywalizacji, na co bardzo liczymy!

Jak będą wyglądać sesje kwalifikacyjne? W trwającym 16 minut Q1 rywalizację rozpocznie 22 kierowców. Po pierwszych siedmiu minutach odpadnie pierwszy, najwolniejszy zawodnik. Później co 90 sekund tor będzie opuszczał kolejny, aż pozostanie ich 15.

Po krótkiej przerwie, gdy bolidy ciągle będą na torze, rozpocznie się druga część (Q2). Będzie trwała 15 minut. Już po pierwszych sześciu minutach jazdy odpadnie pierwszy, najwolniejszy kierowca. Każdy kolejny będzie eliminowany co 90 sekund, aż na torze zostanie osiem bolidów.

Ich kierowcy przystąpią do rundy finałowej (Q3), która wyłoni zdobywcę pole position. Ta runda będzie trwać 14 minut. Eliminowanie zawodników będzie przebiegało tak samo, jak podczas dwóch pierwszych etapów, ale rozpocznie się już po pięciu minutach. Dwóch najlepszych, którzy zostaną na torze, przez ostatnie 90 sekund będzie walczyć o pierwsze pole startowe.

Pierwszy test nowej formuły kwalifikacyjnej już w sobotę o 7 rano polskiego czasu!

Nowe opony, większa nieprzewidywalność?

Nieprzewidywalności wyścigom mają dodać także zmiany w systemie dobierania opon. W gamie gładkich opon (tzw "slicków" - opon przeznaczonych do jazdy po suchym torze) pojawił się nowy rodzaj - obok pośredniej (medium), miękkiej (soft) i supermiękiej (super-soft) mieszanki, kierowcy od tego sezonu mają do dyspozycji ultramiękką (ultra-soft) oponę, która będzie wykorzystywana przede wszystkim na torach ulicznych.

W sezonie 2016 podczas każdego wyścigu kierowcy będą mieli do dyspozycji 13 kompletów opon. Po dwie muszą oddać po każdej z sesji treningowych, więc na kwalifikacje zostaje im 7 kompletów, z zastrzeżeniem, że najmiększa mieszanka musi zostać użyta w Q3. Kierowcy, którzy awansowali do Q3 po kwalifikacjach zwracają ten komplet i do wyścigu zostaje im 6 kompletów opon. Kierowcy, którzy odpadli najmiększą mieszankę zachowują na wyścig (w sumie mają 7 kompletów opon).

W Austarali Pirelli dostarcza kierowcom trzy rodzaje "slicków" - medium, soft i supersoft. Na poniższej grafice widać, że większość zespołów zdecydowała się na supermiękkie mieszanki, co zwiastuje agresywną jazdę i ciekawe strategie wyścigowe. Nie możemy się doczekać!

Christian Horner Christian Horner Fot. Luca Bruno AP

Zmiany w komunikacji radiowej

Zatwierdzone w październiku 2014 zmiany w komunikacji radiowej właśnie wchodzą w życie. Będzie zdecydowanie trudnej, co potwierdza Lewis Hamilton. - Te zmiany będą miały duży wpływ na wyścigi - twierdzi trzykrotny mistrz świata. - Inżynierowie nie będą mogli przypominać kierowcom o wielu aspektach, kilka spraw (jak np strategia) będziemy musieli zapamiętywać. Myślę, że wyścigi będą przez to bardziej ekscytujące, już w Australii przekonamy się, jak działają te zmiany. Nie mogę się doczekać - mówi przed startem sezonu Brytyjczyk.

O czym można informować kierowcę przez radio, gdy ten jest na torze, w pit-lane lub na okrążeniu zapoznawczym?

- O krytycznym problemie z samochodem lub oponami
- O problemach w samochodzie rywali
- O potrzebie zjechania do pit-lane, by naprawić samochód
- O sytuacji na torze (żółta lub czerwona flaga, wyścig przerwany)
- O warunkach na torze (czy i gdzie jest mokry, gdzie należy uważać) i pogodzie
- O czasie okrążenia bądź w konkretnym sektorze oraz stratach do rywali
- O odległościach między bolidami podczas kwalifikacji
- O liczbie okrążeń przejechanych na danym komplecie ogumienia podczas wyścigu
- O prawdopodobnych strategiach rywali i doborze ogumienia
- Informacje typu: "mocno naciskaj", "teraz ścigasz się z..."

Zabronione jest m.in. kodowanie wiadomości, odpowiadanie na bezpośrednie pytania kierowcy, informowanie o przejeździe przez pit-lane, dyskutowanie o balansie hamulców i innych ustawieniach, nakłanianie do wyłączenia silnika, czy podtrzymywania komunikacji radiowej.

Nowy bolid Renault F1 Nowy bolid Renault F1 int

Powrót legendy

Renault F1 wraca do Formuły 1 jako ekipa fabryczna po czterech latach. W 2012 roku francuską stajnię zastąpił Lotus, który w stawce był przez trzy ostatnie sezony. Po ostatnim z ekipy odszedł Romain Groesjean i Pastor Maldonado. Kierowcami Renault będą Duńczyk Kevin Magnussen i debiutant Brytyjczyk Jolyon Palmer.

Początkowo bolid Renault przedstawiony był w ciemniejszym, czarnym malowaniu. Inżynierowie na prezentacji w podparyskim Guyancourt zapowiadali jednak, że to prototyp i jeszcze wiele może zmienić. Czy modelowi RS16 lepiej jest w czerni czy może w żółtych barwach? Sami oceńcie.




A to komentarz internautów, który bardzo rozśmieszył Kevina Magnussena.

Nico Rosberg triumfuje podczas wyścigu o GP Meksyku Nico Rosberg triumfuje podczas wyścigu o GP Meksyku HENRY ROMERO/REUTERS

Największy kalendarz w historii

Jeszcze nigdy w 65-letniej historii Formuły 1 sezon nie był tak intensywny. W 2016 roku kierowcy wystartują w aż 21 wyścigach! Do kalendarza wraca GP Niemiec na torze Hockenheim, debiutuje GP Europy w Baku.

W stolicy Azerbejdżanu kierowcy będą ścigać się 19 czerwca. To właśnie wyścig po ulicznym torze w Baku wzbudza najwięcej emocji. Warto zauważyć, że cały cyrk po wyścigu w Montrealu błyskawicznie będzie musiał przenieść się nad morze Kaspijskie.



Kalendarz Formuły 1 w 2016 roku:

20 marca - GP Australii
3 kwietnia - GP Bahrajnu
17 kwietnia - GP Chin
1 maja - GP Rosji
15 maja - GP Hiszpanii
29 maja - GP Monako
12 czerwca - GP Kanady
19 czerwca - GP Europy
3 lipca - GP Austrii
10 lipca - GP Wielkiej Brytanii
24 lipca - GP Węgier
31 lipca - GP Niemiec
28 sierpnia - GP Belgii
4 września - GP Włoch
18 września - GP Singapuru
2 października - GP Malezji
9 października - GP Japonii
23 października - GP USA
6 listopada - GP Meksyku
12 listopada - GP Brazylii
27 listopada - GP Abu Zabi

Pascal Wehrlein, Rio Haryanto i Jolyon Palmer - debiutanci w sezonie 2016 Pascal Wehrlein, Rio Haryanto i Jolyon Palmer - debiutanci w sezonie 2016 F1.com

Trzech debiutantów i powrót Amerykanów

21-letni Pascal Wehrlein (Niemcy), 23-letni Rio Haryanto (Indonezja) i 25-letni Jolyon Palmer (Wielka Brytania) to debiutanci w sezonie 2016. Dwaj pierwsi ścigać się będą w barwach Manora, Palmer zasiądzie w kokpicie Renault.

Brytyjczyk poprzedni spędził w ekipie Lotusa, pełniąc funkcję trzeciego kierowcy zespołu. W 2014 roku Palmer zdobył mistrzostwo świata serii GP2. Haryanto to pierwszy Indonezyjczyk w historii Formuły 1. Z kolei Wehrlein jest jednym z reprezentantów najliczniejszej nacji w F1 - Niemców. W tym sezonie pod niemiecką flagą ścigać się będą także Nico Rosberg, Sebastian Vettel i Nico Hulkenberg.

Warto zwrócić uwagę, że w stawce pierwszy raz od sezonu 1985/86 jest amerykański zespół. Haas, w barwach którego ścigać się będą dobrze znani fanom Romain Groesjan i Esteban Gutierrez współpracuje z Ferrari, choć obie strony zastrzegają, że nie będzie pełnił funkcji teamu B potęgi z Maranello.


Kierowcy w sezonie 2016:

Mercedes: Lewis Hamilton, Nico Rosberg
Ferrari: Sebastian Vettel, Kimi Raikkonen
Williams: Valtteri Bottas, Felipe Massa
Red Bull: Daniil Kvyat, Daniel Ricciardo
Force India: Sergio Perez, Nico Hulkenberg
Renault: Kevin Magnussen, Jolyon Palmer
Toro Rosso: Max Verstappen, Carlos Sainz
Sauber: Felipe Nasr, Marcus Ericsson
McLaren: Fernando Alonso, Jenson Button
Manor: Pascal Wehrlein, Rio Haryanto
Haas: Romain Grosjean, Esteban Gutierrez

Kierowca dnia, czyli F1 otwiera się na socialmedia

Pierwszy raz w historii Formuła 1 będzie przyznawała także tytuł "Driver of a day" (kierowca dnia). Niekoniecznie musi nim zostać zwycięzca wyścigu - nagrodę za pośrednictwem internetowego głosowania będą przyznawali fani.

''Będziemy zachęcać widzów do głosowania online na kierowcę dnia. Zwycięzca zostanie ogłoszony bezpośrednio po zakończeniu wyścigu, podczas wręczenia nagród" - czytamy w oświadczeniu Formuły 1.

Co ciekawe, Formuła 1 jest jedną z niewielu wielkich sportowych organizacji, która do tej pory nie komunikowała się z fanami przez oficjalne konto na Facebooku. To także zmienia się wraz z nadejściem nowego sezonu - oficjalne konto wreszcie powstało i w kilka dni zgromadziło niemal 2 miliony kibiców!

Fernando Alonso Fernando Alonso .

Koniec ery Polsatu. Teraz Eleven

Polsat pokazywał Formułę 1 od 2007 roku, wcześniej w latach 2004-2006 wyścigi można było oglądać w TV4. Najlepszą oglądalność królowa sportów motorowych miała w Polsce w 2009 roku - zmagania Roberta Kubicy śledziło wtedy średnio 2,1 mln widzów.

Po wypadku Kubicy wyniki oglądalności zaczęły spadać, a Polsat w dwóch ostatnich latach zwlekał z przedłużeniem kontraktu z promotorami F1 do ostatniej chwili. Stacja nie miała konkurencji w walce o prawa, więc udawało się dojść do porozumienia. Teraz jednak przegrała walkę z Elven Sports Network. Po 9 latach polscy kibice żegnają się z żółtym słoneczkiem i głosem Andrzeja Borowczyka.

W Eleven weekendy wyścigowe (stacja ma prawa do pokazywania treningów, kwalifikacji i wyścigów) komentować będzie para Mikołaj Sokół i Michał Gąsiorowski.

- Mikołaj Sokół to najlepszy polski dziennikarz zajmujący się Formułą 1, znany każdemu kibicowi tej dyscypliny sportu. Michał Gąsiorowski to z kolei jeden z najlepszych dziennikarzy motoryzacyjnych w naszym kraju, który wielokrotnie relacjonował wyścigi Formuły 1 dla Polskiego Radia. Cieszę się, że udało nam się zaprosić ich do ścisłej współpracy - mówi Patryk Mirosławski, szef redakcji Eleven Sports Network.

Nie pozostaje nam nic innego, jak czekać na pierwszy wyścig sezonu! Sobotnie kwalifikacje w Melbourne od 7 na antenie Eleven Sports, niedzielny wyścig rozpocznie się o 6 rano polskiego czasu.

Więcej o:
Komentarze (13)
Formuła 1. Nowe kwalifikacje, opony, ''kierowca dnia'' i powrót legendy. Co się zmieniło w sezonie 2016?
Zaloguj się
  • goostuff

    Oceniono 4 razy 4

    Oglądałem trening na Eleven - jest Mikołaj Sokół, a lepszego specjalisty od F1 w naszym kraju na razie nie ma. W każdym razie płakać po Polsacie (i Borowczyku) na pewno nie będę.

  • xynat

    Oceniono 4 razy 2

    Czyli koniec z F1 w Polsce. Polsat ma każdy a ten eleven to niby co to jest i gdzie tego szukać. W mojej kablówce (vectra) takiego cuda nie ma.

  • Mariańska Anna

    Oceniono 1 raz 1

    Najmiększa!!! Kto to pisał? Powinno być bardziej miękka lub najbardziej miękka!

  • nikifor666

    Oceniono 1 raz 1

    Andrzej "mniej paliwa" Borowczyk - nagrany material (magazyn WRC) czytal mistrzowsko. na zywo - no padaka kompletna...

  • pocalujta_wujta

    Oceniono 2 razy 0

    Ogladac mozecie w internecie choc jakosc kiepska. Wybor jest miedzy stacjami z calego swiata. Nie musicie zdawac sie na jakas tam kablowke z fochami komercyjnymi. Ja to robie od 10 lat. Jezyk tez mozna wybrac. Czasy sie zmieniaja i kedys cwaniaki prowadzace biznezz kablowkowy wreszcie pojma ze mamy nowa technlogie i to klient decyduje za jaki zestaw kanalow czy programow chce placic. Za oceanem juz to zaczyna funkcjonowac ( w namiastce). Ja za pewne kanaly moge zaplacic duzo i nie potrzebuje reszty badziewia reklamowanego jako stosy bezuzytecznych dla mnie kanalow w pakiecie. Na ch... mi one? Place za to co uzywam i ogladam. Poza tym nie potrzebuje zadnych instalacji telewizyjnych - szybki internet to jest to co ma byc w nowoczesnej technologii. Do tego nie potrzeba nawet kabla.

  • mietekkowalski

    Oceniono 5 razy -1

    No i pozostanie powrót do RTL jak w latach 90-tych. To było do przewidzenia po odpływie Januszy Kibicowania, a raczej Kubicowania.

  • roy-cohn

    Oceniono 6 razy -6

    Formuła 1 interesują się ciołki, piwosze, kibice piłki nożnej i tyle! Pospólstwo generalnie.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX