Sport.pl

Formuła 1. Hiszpański pogrzeb kwalifikacji?

- Ludzie lubią ekscytujące i spektakularne wyścigi, ale coraz trudniej im zrozumieć, o co chodzi w trzydniowej rywalizacji w Grand Prix. Można już mówić o końcu kwalifikacji - twierdzi doświadczony kierowca Formuły 1 Jarno Trulli.
W piątek pod Barceloną odbędą się treningi, w sobotę kwalifikacje, wyścig w niedzielę. Rywalizacji na torze Katalonia od lat ma opinię najnudniejszej w sezonie. Najczęściej jest tzw. procesją, czyli jazdą od startu do mety w porządku ustalonym w kwalifikacjach. Wyprzedzeń, szczególnie na czele stawki, brakuje - dziesięć ostatnich wyścigów wygrał zwycięzca kwalifikacji.

Zmiany przepisów przed tym sezonem wywróciły jednak ustalony porządek do góry nogami - szybciej zdzierające się opony oraz ruchome tylne skrzydło, które w walce o pozycję faworyzuje atakującego, sprawiły, że wyprzedzeń jest wiele, a niektóre wyglądają na bardzo łatwe. Określenia "Formuła 1 na dopingu" czy "orgia wyprzedzeń" pojawiają się nie tylko na kibicowskich forach.

Po widowiskowych wyścigach w Australii, Malezji, Chinach i Turcji, na których kierowcy wykorzystywali najlepsze miejsca do wyprzedzania (długie proste kończone ostrym hamowaniem), ich możliwości przetestuje Katalonia - na torze pod Barceloną przeważają szybkie zakręty, brakuje mocnych dohamowań.

- Nowe opony i ruchome skrzydło powinny poprawić sytuację - uważa dyrektor techniczny Williamsa Sam Michael. - Niszczące się ogumienie wymaga takiej taktyki, żeby na treningach i kwalifikacjach je oszczędzać, a w wyścigu często je zmieniać - zgadza się szef Lotus Renault Eric Boullier.

Czy po raz pierwszy od dekady na torze Katalonia kwalifikacje nie zdecydują o wyniku wyścigu? Znaczenie czasówki spada, bo kierowcy wolą odpuścić kilka szybkich okrążeń w sobotę i startować z niższej pozycji, by zaoszczędzić komplet świeżych opon na wyścig. To się opłaca - Mark Webber z Red Bulla w Chinach z 18. miejsca na starcie awansował na trzecie na mecie, Kamui Kobayashi z Saubera wbił się z 24. na 10. pozycję w Turcji, Adrian Sutil z Force India nadrobił siedem pozycji na dziewiąte miejsce w Australii.

Na torze Katalonia może być podobnie i wtedy słowa Trullego o końcu kwalifikacji nabiorą jeszcze większej wymowy. Z drugiej strony - zwycięstwo kierowcy startującego z pole position jest bardzo możliwe. Prawdopodobnie będzie nim broniący tytułu lider klasyfikacji generalnej Sebastian Vettel z Red Bulla, który wygrał pięć ostatnich kwalifikacji i sześć z ośmiu wyścigów.


Czołówka klasyfikacji:


1. S. Vettel (Red Bull)93
2. L. Hamilton (McLaren)59
3. M. Webber (Red Bull)55
4. J. Button (McLaren)46
5. F. Alonso (Ferrari)41
Więcej o:
  • F1. Klasyfikacja MŚ kierowców

    lp. zawodnik punkty
    1 Lewis Hamilton 112
    2 Valtteri Bottas 105
    3 Max Verstappen 66
    4 Sebastian Vettel 64
    5 Charles Leclerc 57
    6 Pierre Gasly 21
    7 Kevin Magnussen 14
    8 Sergio Perez 13
    9 Kimi Raikkonen 13
    10 Lando Norris 12
    11 Carlos Sainz 10
    12 Daniel Ricciardo 6
    13 Nico Hulkenberg 6
    14 Lance Stroll 4
    15 Alexander Albon 3
    16 Daniił Kwiat 3
    17 Romain Grosjean 1
    18 Antonio Giovinazzi 0
    19 George Russell 0
    20 Robert Kubica 0

  • F1. Klasyfikacja MŚ teamów

    lp. team punkty
    1 Mercedes 217
    2 Ferrari 121
    3 Red Bull Racing Honda 87
    4 McLaren Renault 22
    5 Racing Point BWT Mercedes 17
    6 Alfa Romeo Racing Ferrari 15
    7 Renault 13
    8 Haas Ferrari 12
    9 Scuderia Toro Rosso Honda 6
    10 Williams Mercedes 0

  • F1. Klasyfikacja MŚ kierowców

    lp. zawodnik punkty
    1 Lewis Hamilton 112
    2 Valtteri Bottas 105
    3 Max Verstappen 66
    4 Sebastian Vettel 64
    5 Charles Leclerc 57
    6 Pierre Gasly 21
    7 Kevin Magnussen 14
    8 Sergio Perez 13
    9 Kimi Raikkonen 13
    10 Lando Norris 12
    11 Carlos Sainz 10
    12 Daniel Ricciardo 6
    13 Nico Hulkenberg 6
    14 Lance Stroll 4
    15 Alexander Albon 3
    16 Daniił Kwiat 3
    17 Romain Grosjean 1
    18 Antonio Giovinazzi 0
    19 George Russell 0
    20 Robert Kubica 0

  • F1. Klasyfikacja MŚ teamów

    lp. team punkty
    1 Mercedes 217
    2 Ferrari 121
    3 Red Bull Racing Honda 87
    4 McLaren Renault 22
    5 Racing Point BWT Mercedes 17
    6 Alfa Romeo Racing Ferrari 15
    7 Renault 13
    8 Haas Ferrari 12
    9 Scuderia Toro Rosso Honda 6
    10 Williams Mercedes 0