Sport.pl

Formuła 1. Hiszpański pogrzeb kwalifikacji?

- Ludzie lubią ekscytujące i spektakularne wyścigi, ale coraz trudniej im zrozumieć, o co chodzi w trzydniowej rywalizacji w Grand Prix. Można już mówić o końcu kwalifikacji - twierdzi doświadczony kierowca Formuły 1 Jarno Trulli.
W piątek pod Barceloną odbędą się treningi, w sobotę kwalifikacje, wyścig w niedzielę. Rywalizacji na torze Katalonia od lat ma opinię najnudniejszej w sezonie. Najczęściej jest tzw. procesją, czyli jazdą od startu do mety w porządku ustalonym w kwalifikacjach. Wyprzedzeń, szczególnie na czele stawki, brakuje - dziesięć ostatnich wyścigów wygrał zwycięzca kwalifikacji.

Zmiany przepisów przed tym sezonem wywróciły jednak ustalony porządek do góry nogami - szybciej zdzierające się opony oraz ruchome tylne skrzydło, które w walce o pozycję faworyzuje atakującego, sprawiły, że wyprzedzeń jest wiele, a niektóre wyglądają na bardzo łatwe. Określenia "Formuła 1 na dopingu" czy "orgia wyprzedzeń" pojawiają się nie tylko na kibicowskich forach.

Po widowiskowych wyścigach w Australii, Malezji, Chinach i Turcji, na których kierowcy wykorzystywali najlepsze miejsca do wyprzedzania (długie proste kończone ostrym hamowaniem), ich możliwości przetestuje Katalonia - na torze pod Barceloną przeważają szybkie zakręty, brakuje mocnych dohamowań.

- Nowe opony i ruchome skrzydło powinny poprawić sytuację - uważa dyrektor techniczny Williamsa Sam Michael. - Niszczące się ogumienie wymaga takiej taktyki, żeby na treningach i kwalifikacjach je oszczędzać, a w wyścigu często je zmieniać - zgadza się szef Lotus Renault Eric Boullier.

Czy po raz pierwszy od dekady na torze Katalonia kwalifikacje nie zdecydują o wyniku wyścigu? Znaczenie czasówki spada, bo kierowcy wolą odpuścić kilka szybkich okrążeń w sobotę i startować z niższej pozycji, by zaoszczędzić komplet świeżych opon na wyścig. To się opłaca - Mark Webber z Red Bulla w Chinach z 18. miejsca na starcie awansował na trzecie na mecie, Kamui Kobayashi z Saubera wbił się z 24. na 10. pozycję w Turcji, Adrian Sutil z Force India nadrobił siedem pozycji na dziewiąte miejsce w Australii.

Na torze Katalonia może być podobnie i wtedy słowa Trullego o końcu kwalifikacji nabiorą jeszcze większej wymowy. Z drugiej strony - zwycięstwo kierowcy startującego z pole position jest bardzo możliwe. Prawdopodobnie będzie nim broniący tytułu lider klasyfikacji generalnej Sebastian Vettel z Red Bulla, który wygrał pięć ostatnich kwalifikacji i sześć z ośmiu wyścigów.


Czołówka klasyfikacji:


1. S. Vettel (Red Bull)93
2. L. Hamilton (McLaren)59
3. M. Webber (Red Bull)55
4. J. Button (McLaren)46
5. F. Alonso (Ferrari)41
Więcej o:
  • F1. Klasyfikacja MŚ kierowców

    lp. zawodnik punkty
    1 Lewis Hamilton 338
    2 Valtteri Bottas 274
    3 Charles Leclerc 221
    4 Max Verstappen 212
    5 Sebastian Vettel 212
    6 Carlos Sainz 76
    7 Pierre Gasly 73
    8 Alexander Albon 64
    9 Daniel Ricciardo 42
    10 Nico Hulkenberg 35
    11 Sergio Perez 35
    12 Lando Norris 35
    13 Daniił Kwiat 33
    14 Kimi Raikkonen 31
    15 Kevin Magnussen 20
    16 Lance Stroll 19
    17 Romain Grosjean 8
    18 Antonio Giovinazzi 4
    19 Robert Kubica 1
    20 George Russell 0

  • F1. Klasyfikacja MŚ teamów

    lp. team punkty
    1 Mercedes 612
    2 Ferrari 433
    3 Red Bull Racing Honda 323
    4 McLaren Renault 111
    5 Renault 77
    6 Scuderia Toro Rosso Honda 59
    7 Racing Point BWT Mercedes 54
    8 Alfa Romeo Racing Ferrari 35
    9 Haas Ferrari 28
    10 Williams Mercedes 1

  • F1. Klasyfikacja MŚ kierowców

    lp. zawodnik punkty
    1 Lewis Hamilton 338
    2 Valtteri Bottas 274
    3 Charles Leclerc 221
    4 Max Verstappen 212
    5 Sebastian Vettel 212
    6 Carlos Sainz 76
    7 Pierre Gasly 73
    8 Alexander Albon 64
    9 Daniel Ricciardo 42
    10 Nico Hulkenberg 35
    11 Sergio Perez 35
    12 Lando Norris 35
    13 Daniił Kwiat 33
    14 Kimi Raikkonen 31
    15 Kevin Magnussen 20
    16 Lance Stroll 19
    17 Romain Grosjean 8
    18 Antonio Giovinazzi 4
    19 Robert Kubica 1
    20 George Russell 0

  • F1. Klasyfikacja MŚ teamów

    lp. team punkty
    1 Mercedes 612
    2 Ferrari 433
    3 Red Bull Racing Honda 323
    4 McLaren Renault 111
    5 Renault 77
    6 Scuderia Toro Rosso Honda 59
    7 Racing Point BWT Mercedes 54
    8 Alfa Romeo Racing Ferrari 35
    9 Haas Ferrari 28
    10 Williams Mercedes 1