Sport.pl

F1. Brawn: Przedni wydech Renault może namieszać więcej niż dyfuzory

Szef teamu Mercedes GP - Ross Brawn przyznał, że innowacyjny przedni wydech zastosowany przez Lotus Renault GP, może mieć większy wpływ na wyniki niż wprowadzone przez niego dwa lata temu podwójne dyfuzory. Przypomnijmy, że dzięki temu rozwiązaniu Brawn GP miał w sezonie 2009 ogromną przewagę nad rywalami i zdobył wówczas podwójne mistrzostwo świata.
Zespół, którego członkiem jest Robert Kubica, zaprezentował podczas przedsezonowych testów innowacyjne rozwiązanie techniczne - wydech umieszczony z przodu bolidu. Boullier przyznał niedawno, że inne zespoły już patrzą z podziwem na ten wynalazek i niewykluczone, że będą chciały go skopiować u siebie.

- Spędziliśmy mnóstwo czasu zastanawiając się i dyskutując nad ryzykiem związanym z tym wydechem - powiedział Francuz. - Jednak ostatecznie doszliśmy do wniosku: "Czemu nie spróbować?" Jest oczywiście za wcześnie, by mówić o szansach na wygrywanie wyścigów. Będzie ciężko stanąć na podium z Red Bullem i Ferrari, jednak to właśnie te teamy będą naszymi głównymi rywalami w tym sezonie - dodał.

W 2009 roku debiutujący w stawce zespół Brawn GP zastosował w swoich bolidach podwójne dyfuzory. Sprawiły one, że Jenson Button i Rubens Barrichello byli bezkonkurencyjni dla pozostałych kierowców. W późniejszej części sezonu pozostałe zespoły kopiowały to rozwiązanie u siebie, jednak nie udało im się odrobić straty do Brawna.



Teraz ówczesny szef mistrzów świata konstruktorów z 2009, docenia rozwiązanie wprowadzone przez Renault: - To bardzo ważna sfera technologiczna i możliwe, że będzie miało to większy wpływ na wyniki niż podwójne dyfuzory - powiedział Brawn.

- Wszystkie zespoły pracują ze swoimi dostawcami silników, by wyciągnąć jak najwięcej z energii wydechu, więc jest to bardzo interesująca strefa rozwoju - dodał obecny szef Mercedesa. - O to właśnie chodzi w Formule 1, by przesuwać granice osiągów i odkrywać nowe sfery. Bardzo możliwe, że zbliżają się ogromne zmiany w F1 związane z silnikiem i wydechem. Ten obszar rozwoju jest bardzo fascynujący - przyznał Brawn.

Szef Mercedes GP zaznaczył także, że nie sądzi, aby rozwiązanie wprowadzone przez Lotus Renault było sprzeczne z jakimikolwiek przepisami. - W naturze Formuły 1 leży to, że inżynierowie zawsze "rzucają wyzwanie" przepisom. Bardzo rzadkie są tu oszustwa, a ja sam wręcz wymagam od moich inżynierów, by starali się naginać regulacje.

- Podwójny dyfuzor był właśnie jedną z takich granic, jaką udało nam się osiągnąć. A ten wydech? Coż, nie sądzę, żeby przekraczał te granice. To świetny pomysł i nie doszukuje się tutaj żadnych kontrowersji, ani przekroczenia przepisów - zaznaczył Brawn.

Lotus Renault GP w drodze do Australii - zobacz galerię »


Więcej o:
  • F1. Klasyfikacja MŚ kierowców

    lp. zawodnik punkty
    1 Lewis Hamilton 338
    2 Valtteri Bottas 274
    3 Charles Leclerc 221
    4 Max Verstappen 212
    5 Sebastian Vettel 212
    6 Carlos Sainz 76
    7 Pierre Gasly 73
    8 Alexander Albon 64
    9 Daniel Ricciardo 42
    10 Nico Hulkenberg 35
    11 Sergio Perez 35
    12 Lando Norris 35
    13 Daniił Kwiat 33
    14 Kimi Raikkonen 31
    15 Kevin Magnussen 20
    16 Lance Stroll 19
    17 Romain Grosjean 8
    18 Antonio Giovinazzi 4
    19 Robert Kubica 1
    20 George Russell 0

  • F1. Klasyfikacja MŚ teamów

    lp. team punkty
    1 Mercedes 612
    2 Ferrari 433
    3 Red Bull Racing Honda 323
    4 McLaren Renault 111
    5 Renault 77
    6 Scuderia Toro Rosso Honda 59
    7 Racing Point BWT Mercedes 54
    8 Alfa Romeo Racing Ferrari 35
    9 Haas Ferrari 28
    10 Williams Mercedes 1

  • F1. Klasyfikacja MŚ kierowców

    lp. zawodnik punkty
    1 Lewis Hamilton 338
    2 Valtteri Bottas 274
    3 Charles Leclerc 221
    4 Max Verstappen 212
    5 Sebastian Vettel 212
    6 Carlos Sainz 76
    7 Pierre Gasly 73
    8 Alexander Albon 64
    9 Daniel Ricciardo 42
    10 Nico Hulkenberg 35
    11 Sergio Perez 35
    12 Lando Norris 35
    13 Daniił Kwiat 33
    14 Kimi Raikkonen 31
    15 Kevin Magnussen 20
    16 Lance Stroll 19
    17 Romain Grosjean 8
    18 Antonio Giovinazzi 4
    19 Robert Kubica 1
    20 George Russell 0

  • F1. Klasyfikacja MŚ teamów

    lp. team punkty
    1 Mercedes 612
    2 Ferrari 433
    3 Red Bull Racing Honda 323
    4 McLaren Renault 111
    5 Renault 77
    6 Scuderia Toro Rosso Honda 59
    7 Racing Point BWT Mercedes 54
    8 Alfa Romeo Racing Ferrari 35
    9 Haas Ferrari 28
    10 Williams Mercedes 1